Iron Maiden – Powerslave: Η ιστορία πίσω από κάθε κομμάτι

Τα πέντε πρώτα χρόνια της καριέρας τους, οι Iron Maiden κυκλοφόρησαν ισάριθμα άλμπουμ, με τη μία δισκάρα να διαδέχεται την άλλη, ιδίως τα 3 τελευταία χρόνια, όταν και κυκλοφόρησαν διαδοχικά τα ‘The Number Of The Beast’ (1982), ‘Piece of Mind’ (1983) και ‘Powerslave’ (1984).

Ήταν 3 Σεπτεμβρίου του 1984 και το ‘Powerslave’ συστηνόταν στον κόσμο της heavy metal, με σκοπό να καταφέρει να σταθεί αντάξια δίπλα στους προκατόχους του που είχαν ήδη δημιουργήσει ντελίριο ενθουσιασμού στην παγκόσμια μουσική σκηνή. Πόση έμπνευση μπορούσε να χωρέσει σε μία μπάντα που κυκλοφορεί ένα άλμπουμ επί πέντε συναπτά έτη, με δύο έπη να διαδέχονται τα ‘Iron Maiden’ και ‘Killers’;

Αυτό ήταν, εν τέλει, ένα ερώτημα που βασάνιζε μόνο τους ακροατές. Οι Βρετανοί, με μπροστάρη -ποιον άλλον;- τον Steve Harris που επιμελήθηκε τα τέσσερα από τα οχτώ κομμάτια του ‘Powerslave’, ήταν εδώ για να ξεπεράσουν τους εαυτούς τους και να ενδυναμώσουν τις ήδη υπάρχουσες βάσεις που θα τους καθιέρωναν ως ένα από τα σημαντικότερα συγκροτήματα που πάτησαν το πόδι τους στον πλανήτη, με ήχο μοναδικό και αναγνωρίσιμο από τα πρώτα δευτερόλεπτα.

Είναι περιττό να αναφερθεί η άμεση αποδοχή του κόσμου στο ‘Powerslave’, το οποίο ακολουθήθηκε από ένα εκτεταμένο tour 128 στάσεων που τελικά οδήγησε στο live album ‘Live After Death’.

Ξεκινώντας από το εξώφυλλο του ‘Powerslave’, το σχέδιο επιμελήθηκε ο γνωστός και μη εξαιρετέος Derek Riggs, υπεύθυνος για τη «γέννηση» του Eddie, της θρυλικής μασκότ της μπάντας, αλλά και για μεγάλο αριθμό των εξώφυλλων των Maiden.

Το εντυπωσιακό σχέδιο που κοσμεί το δίσκο είναι εμπνευσμένο από το title track του, το οποίο μιλάει για έναν Φαραώ που παλεύει με τον θάνατο (αναλυτικά παρακάτω). Στην περίπτωσή μας, ο Φαραώ φέρει το πρόσωπο του Eddie και απεικονίζεται πάνω σε μία σφίγγα, χαρακτηριστικό μνημείο του αιγυπτιακού πολιτισμού.

Οι Iron Maiden είναι μια μπάντα που παραδοσιακά γράφει τραγούδια εμπνευσμένα από διάφορα γεγονότα της ιστορίας και της μυθολογίας.


10 τραγούδια των Iron Maiden που είναι βασισμένα στην ιστορία


Έτσι, λοιπόν, και στο ‘Powerslave’ η θεματολογία ήταν πολυποίκιλη, γι’ αυτό πάμε να ρίξουμε μια ματιά στο background καθενός από τα τραγούδια του.

Aces High

Το κομμάτι αυτό είναι γραμμένο για την πρώτη μάχη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου που δόθηκε αποκλειστικά στον αέρα. Εξυμνεί τους πιλότους της βρετανικής αεροπορίας στη μάχη εναντίον της γερμανικής Luftwaffe ενώ στα live τους ακούγεται μια ομιλία του Winston Churchill.

There goes the siren that warns of the air raid
Then comes the sound of the guns sending flak
Out for the scramble we’ve got to get airborne
Got to get up for the coming attack.

Jump in the cockpit and start up the engines
Remove all the wheelblocks there’s no time to waste
Gathering speed as we head down the runway
Gotta get airborne before it’s too late.
[Όλοι οι στίχοι]


2 Minutes To Midnight

Iron Maiden: Η τρομερή ιστορία πίσω από το ‘2 Minutes To Midnight’

Σαφώς επηρεασμένοι από τη σύγχρονη πυρηνική απειλή, οι Iron Maiden μας προσφέρουν το εκρηκτικό ‘2 Minutes To Midnight’, που κυκλοφόρησε ως single-προπομπός του ‘Powerslave’.

Ο Derek Riggs επιμελείται και πάλι το εκπληκτικό εξώφυλλο του single και πίσω από τον Eddie βλέπουμε να απεικονίζεται ένα μανιτάρι πυρηνικής έκρηξης, με τον ίδιο να δείχνει με το δάχτυλο τον ακροατή, θεωρώντας ίσως πως αυτός, και κατ’ επέκταση οι λαοί, έχουν την δύναμη να σταματήσουν τις πυρηνικές απειλές των ισχυρών.

Οι σημαίες που φαίνονται στα κοντάρια είναι της Σοβιετικής Ένωσης, των Η.Π.Α., του Αφγανιστάν, του Ιράκ, του Ιράν, του Ισραήλ, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Κούβας και της Αργεντινής και σαφώς έχουν τη δική τους σημειολογία: όλες ανεξαιρέτως οι παραπάνω χώρες, τη στιγμή που εκδόθηκε το single, είχαν εμπλακεί σε πολεμικές διαμάχες.

Ο τίτλος αναφέρεται στο ρολόι του Doomsday, που κατασκευάστηκε το 1947 και σεταρίστηκε 7 λεπτά πριν τα μεσάνυχτα, για να δείξει πως ο κόσμος ξέμενε από χρόνο κάτω από την πυρηνική απειλή. Καθώς οι κίνδυνοι ολοκαυτώματος κορυφώνονταν, λόγω και της τεχνολογικής εξέλιξης, το ρολόι προχωρούσε ή γύρναγε πίσω όταν κάποια συνθήκη υπογραφόταν ή κάποια απειλή εμφανιζόταν ξανά!

Όταν το 1958 οι Η.Π.Α. και οι Σοβιετικοί έκαναν πειράματα με βόμβες υδρογόνου, το ρολόι πλησίασε περισσότερο από κάθε άλλη φορά τα μεσάνυχτα, δείχνοντας 23:58, δίνοντας έτσι την έμπνευση στους Maiden να κάνουν το γεγονός, τραγούδι!

Kill for gain or shoot to maim
But we don’t need a reason
The Golden Goose is on the loose
And never out of season
Some blackened pride still burns inside
This shell of bloody treason
Here’s my gun for a barrel of fun
For the love of living death.
[Όλοι οι στίχοι]


Flash Of The Blade

Μετά το instrumental ‘Losfer Words (Big ‘Orra), έρχεται το ‘Flash Of The Blade’, γραμμένο από τον Bruce Dickinson, το οποίο περιγράφει την ιστορία ενός ξιφομάχου της Μεσαιωνικής εποχής που ψάχνει για εκδίκηση.

Το 2008 το διασκεύασαν και οι Avenged Sevenfold, για τον δίσκο ‘Maiden Heaven’ που κυκλοφόρησε προς τιμήν των Maiden (ακούστε το εδώ).

As a young boy chasing Dragons
with your wooden sword so mighty,
You’re St. George or you’re David and you always
killed the beast
Times change very quickly
And you had to grow up early
A house in smoking ruins and the bodies at your feet
[Όλοι οι στίχοι]


The Duellists

Το ‘The Duellists’ είναι εμπνευσμένο από την ομώνυμη ταινία του Ridley Scott (1978). Η ταινία, με τη σειρά της, είναι βασισμένη στο βιβλίο ‘The Duel’ του Joseph Conrad, το οποίο περιγράφει τη μεγάλη κόντρα δύο Γάλλων αξιωματικών, στα χρόνια του Ναπολέοντα.

He threw down a glove you made the mistake
Of picking it up now you’re gone
The choosing of guns or fighting with swords
The choice of weapons is gone
He’ll tear you apart as soon as you start
You know you don’t have a chance
[Όλοι οι στίχοι]


Back In The Village

Όπως και το ‘The Prisoner’ του ‘The Number Of The Beast’, έτσι και το ‘Back In The Village’ είναι την cult βρετανική σειρά ‘The Prisoner’. Στο σενάριο, το χωριό στο οποίο αναφέρεται ο τίτλος είναι μια μυστηριώδης τοποθεσία, ωστόσο το χωριό αυτό υπάρχει όντως, λέγεται Portmeirion και βρίσκεται στη Βόρεια Ουαλία.

Turn the spotlights on the people
Switch the dial and eat the worm
Take your chances, kill the engine
Drop your bombs and let it burn

White flags shot to ribbons,
The truce in Black and Burned.
Shellshock in the kitchen.
Tables overturned
[Όλοι οι στίχοι]


Powerslave

To ομώνυμο με τον δίσκο τραγούδι, μας ταξιδεύει στην αρχαία Αίγυπτο και πραγματεύεται την αδυναμία ενός Φαραώ να διαχειριστεί τη διπλή ανθρώπινη και θεία ύπαρξή του. Νιώθει αδύναμος μπροστά στο αναπόφευκτο του θανάτου του, ενώ σκέφτεται και σχετικά με τον κληρονόμο του. Στο τέλος, λίγο πριν πεθάνει, υπόσχεται να επιστρέψει ως μούμια.

Υπεύθυνος για τη σύνθεσή του είναι ο Bruce Dickinson, ο οποίος έχει ισχυριστεί ότι το ‘Powerslave’ είναι κατά κάποιον τρόπο η συνέχεια του ‘Revelations’ από τον προηγούμενο δίσκο των Maiden, το οποίο επίσης είχε συνθέσει ο ίδιος.

Στο οπισθόφυλλο του επόμενου δίσκου της μπάντας, ‘Somewhere In Time’ (1986), φαίνεται στο βάθος μία πυραμίδα, η οποία αποτελεί αναφορά σε αυτό το άλμπουμ.

Iron Maiden – Somewhere In Time: 39 (!) μυστικά που κρύβονται στο artwork του δίσκου

Into the abyss I’ll fall-the eye of Horus
Into the eyes of the night-watching me go
Green is the cat’s eye that glows-in this temple
Enter the risen Osiris-risen again

Tell me why I had to be a power slave
I don’t want to die, I’m a god, why can’t I live on?
When the Life Giver dies, all around is laid to waste
And in my last hour,
I’m a slave to the power of death
[Όλοι οι στίχοι]


Rime Of The Ancient Mariner

Το τέλος ενός επικού δίσκου έπρεπε να έρθει και με το πιο επικό κομμάτι του. Ο λόγος για το διάρκειας σχεδόν 14 λεπτών ‘Rime Of The Ancient Mariner’, το οποίο ήταν για 30 και πλέον χρόνια ήταν το μεγαλύτερο σε διάρκεια κομμάτι των Maiden, μέχρι να το ξεπεράσει την περσινή χρονιά το ‘Empire Of The Clouds’ του πιο πρόσφατου δίσκου τους.

Είναι εμπνευσμένο από ένα ποίημα του Samuel Taylor Coleridge (1772-1834) που χρονολογείται πίσω στο 1797. Σε αυτό το ποίημα, ο καπετάνιος περιγράφει μια ξέφρενη πορεία του πλοίου του εξαιτίας μιας καταιγίδας, η οποία τελικά κατέληξε σε μια ακολουθία περίεργων γεγονότων. Το ηθικό δίδαγμα του κομματιού είναι ότι «πρέπει να αγαπάμε όλα τα πλάσματα του κόσμου μας».

Έχοντας τρομερές εναλλαγές, το κομμάτι αυτό μοιάζει περισσότερο με τρία κομμάτια παρά με ένα, είναι μία απ’ τις πιο progressive στιγμές των Maiden, και σίγουρα θα έμπαινε σε οποιοδήποτε top-5 με τα καλύτερα τραγούδια τους. Σας παραπέμπουμε απευθείας σε όλους τους στίχους, ενώ το παραπάνω βίντεο είναι από τη συγκλονιστική ερμηνεία του για την περιοδεία ‘Flight 666’. Το μόνο που έχετε να κάνετε, είναι να αφεθείτε στη μαγεία τους…

[Όλοι οι στίχοι]


Για το τέλος, μια υπέροχη ιστορία από την εποχή των ηχογραφήσεων του ‘Powerslave’:

Οι Iron Maiden αντιμετώπισαν εκτενή προβλήματα με τον εξοπλισμό τους τον πρώτο καιρό που είχαν μπει στο στούντιο για να ηχογραφήσουν το άλμπουμ. Τελικά, εκτός από τα όργανα και τις συσκευές του στούντιο που δυσλειτουργούσαν, χάλασε και το σύστημα κλιματισμού του χώρου, αναγκάζοντας την μπάντα να καλέσει ένα συνεργείο για να λύσει το πρόβλημα.

Το περίεργο της υπόθεσης είναι ότι με το που ήρθε το συνεργείο και τοποθέτησε μία σκάλα για να φτάνει ψηλά, ο εξοπλισμός της μπάντας άρχισε να δουλεύει άψογα.

Και κάπως έτσι, ο Nicko McBrain έμεινε με το στόμα ανοιχτό:

Όλα άρχισαν να λειτουργούν άψογα με το που τοποθετήθηκε η σκάλα!

Ξέρω πως ακούγεται αστείο, αλλά όντως συνέβη. Και όλοι λέγαμε «κοίτα τη σκάλα, μοιάζει και με πυραμίδα!».

Σας το λέω αλήθεια, για αρκετό καιρό δεν επέτρεπα σε κανέναν να μετακινήσει αυτή τη σκάλα απ’ το στούντιο!