Iron Maiden: Το ξύπνημα του θηρίου

Iron Maiden - Iron Maiden / Εξώφυλλο
Iron Maiden - Iron Maiden / Εξώφυλλο

Η δεκάτη τετάρτη Απριλίου είναι μια μέρα ορόσημο για την παγκόσμια μουσική σκηνή και πώς να μην είναι, όταν μια από τις σπουδαιότερες metal μπάντες όλων των εποχών, διάλεξε αυτή την ημερομηνία, το αρκετά μακρινό 1980, για να κυκλοφορήσει τον πρώτο της δίσκο.

Έναν δίσκο που επιβεβαίωσε αυτό που η σκηνή σε όλη τη Μεγάλη Βρετανία ψιθύριζε εδώ και μερικά χρόνια.

Πως ο Steve Harris και η παρέα του ετοιμάζουν κάτι μεγάλο. Και αυτό το μεγάλο, τιτλοφορήθηκε Iron Maiden’ και κυκλοφόρησε μια μέρα σαν σήμερα, πριν από ακριβώς 38 χρόνια.

Ένα ιδιαίτερο άλμπουμ, το μοναδικό με τον κιθαρίστα Dennis Stratton που έχει χαρίσει στο δίσκο ενδιαφέροντα κιθαριστικά τμήματα αλλά και πολύ όμορφα ψηλά φωνητικά και το ένα από τα δύο με την σχεδόν τραγική φιγούρα του Paul Di’Anno που χρωμάτισε τα πρώτα βήματα των Maiden με αυτήν την ιδιαίτερη αλήτικη και άγρια ομορφιά της φωνής και του χαρακτήρα του.

Ένας δίσκος που αγαπήθηκε από κοινό και κριτικούς, αλλά όχι από το ίδιο το συγκρότημα, που δήλωσε δυσαρεστημένο από την ποιότητα του ήχου και τελικά μετανιωμένο που εμπιστεύτηκε τη συγκεκριμένη παραγωγή για να τον διεκπεραιώσει.

Πριν ξεκινήσουμε να εξετάζουμε κάθε κομμάτι ξεχωριστά, θα πρέπει να αναφέρουμε πως εκείνη την περίοδο, οι Iron Maiden είχαν ήδη αρκετά τραγούδια στο ρεπερτόριό τους τα οποία έπαιζαν ζωντανά και επέλεξαν αυτά που θεωρούσαν τα καλύτερα για να μπουν στο ντεμπούτο τους.

Αρκετά από τα υπόλοιπα, βρέθηκαν αργότερα στο δεύτερο άλμπουμ τους που σηματοδότησε και το φινάλε της πρώτης δισκογραφικής τους φάσης, το ‘Killers’. Έχοντας αυτό κατά νου, ξεκινάμε!

Prowler

Ποιος θα το περίμενε, πως το πρώτο τραγούδι, του πρώτου δίσκου ενός τόσο σπουδαίου συγκροτήματος θα μιλούσε για ένα σεξουαλικά διεστραμμένο άτομο και τις εμπειρίες του τη νύχτα στην πόλη.

Κι όμως, πολύ πριν τα σοφιστικέ θέματα του ‘Seventh Son Of A Seventh Son’ και τα αντιπολεμικά αριστουργήματα της μετά Dickinson εποχής, οι Iron Maiden είχαν κάπως πιο απλοϊκές ανησυχίες.

Παρά την ιδιαίτερη θεματολογία του όμως, παραμένει ένα κλασικό κομμάτι, με σπουδαία ορχηστρικά τμήματα που έχουν εμπνεύσει ολόκληρες γενιές metal συγκροτημάτων.

Αν αμφιβάλλει κανείς για αυτό, μπορεί να ακούσει για παράδειγμα την εισαγωγή του ‘Between Angels And Insects’ των Papa Roach.

Walking through the city, looking oh so pretty
I’ve just got to find my way
See the ladies flashing. All their legs and lashes
I’ve just got to find my way
[Όλοι οι στίχοι]


Remember Tomorrow

Ατμοσφαιρικό, φορτισμένο συναισθηματικά, ήρεμο αλλά με δυναμικά ξεσπάσματα. Αυτό είναι το ‘Remember Tomorrow’, το πρώτο τραγούδι που έγραψαν οι Iron Maiden με την παραπάνω συνταγή, που αργότερα ακολουθήθηκε σε μεταγενέστερες συνθέσεις, όπως το ‘Revelations’ ή ακόμα και το ‘Fear Of The Dark’.

Γράφτηκε από τους Steve Harris και Paul Di’Anno και έμπνευση για αυτό αποτέλεσε ο παππούς του δεύτερου. Όπως αναφέρει ο ίδιος:

Ο παππούς μου ήταν διαβητικός. Τον έχασα το 1980 όσο ήμασταν σε περιοδεία.

Αρχικά του είχαν ακρωτηριάσει το δάχτυλο του ποδιού και αργότερα όλο το κάτω μέρος.

Όταν του ακρωτηρίασαν όλο το πόδι κάτω από το γόνατο, τα παράτησε.

Πάντα όμως έλεγε «να θυμάστε το αύριο» (Remember Tommorow).

Ποτέ δεν ξέρεις τι θα συμβεί αύριο. Μπορεί να είναι μια καλύτερη μέρα.

Unchain the colours before my eyes,
Yesterday’s sorrows, tomorrow’s white lies.
Scan the horizon, the clouds take me higher,
I shall return from out of fire.
[Όλοι οι στίχοι]


Running Free

Ξανά συνεργασία Harris και Di’Anno, αυτή τη φορά για να περιγράψουν τα αλήτικα χρόνια της νιότης του πρώτου τραγουδιστή των Iron Maiden.

Όπως ο ίδιος θυμάται και πάλι:

Πάντα ήμουν επαναστάτης. Δεν ξέρω γιατί αλλά όταν μπορώ δεν θέλω να εφησυχάζω στις νόρμες. Δεν σέβομαι την εξουσία, αλλά αυτό καμιά φορά είναι κάτι που δεν μου βγαίνει σε καλό.

Το ‘Running Free’ έχει ιστορική σημασία καθώς είναι το πρώτο single του δίσκου, κάτι που το καθιστά και το πρώτο single των Iron Maiden. Στο εξώφυλλό του εμφανίζεται μια πρώιμη εκδοχή του Eddie, που δεν φαίνεται όμως καθαρά, καθώς το συγκρότημα περίμενε να τον αποκαλύψει πλήρως με την κυκλοφορία του δίσκου.

Spent the night in an L. A. jail and listened to the sirens wail.
They ain’t got a thing on me, I’m running wild, I’m running free.
I’m running free yeah, I’m running free.
[Όλοι οι στίχοι]


Phantom Of The Opera

Το πρώτο μεγάλο έπος των Iron Maiden διάρκειας εφτά λεπτών και είκοσι δύο δευτερολέπτων.

Δεσπόζει με τον ήχο, τις συνθέσεις και την παρουσία του στο άλμπουμ. Βασισμένο στο βιβλίο του Gaston Leroux του 1910 πάνω στο οποίο αργότερα βασίστηκαν τόσο το θεατρικό, όσο και η ταινίες.

Το τραγούδι μεταφέρει άψογα την ατμόσφαιρα και το feeling του βιβλίου και οι στίχοι του θα μπορούσαν να αποτελούν άνετα τη σύνοψή του. Ο συνθέτης Steve Harris εξήγησε αργότερα πως ήθελε να χωρέσει στο κομμάτι μια μικρή γεύση από κάθε τι που θα μπορούσε να γράψει αυτή η μπάντα.

Κρίνοντας εκ του αποτελέσματος, το κατάφερε άψογα.

I’m running and hiding in my dreams you’re always there.
You’re the Phantom of the Opera, you’re the devil, you’re just out to scare.
You damaged my mind and my soul it just floats through the air.
Haunt me, you taunt me, you torture me back at your lair.

Transylvania

Αφού έχουμε πάρει στη σειρά τις πρωτιές, ας δούμε και το πρώτο ορχηστρικό κομμάτι των Iron Maiden. Γραμμένο εξ ολοκλήρου από τον Steve Harris, το ‘Transylvania’ σε μεταφέρει στη θρυλική οροσειρά της Ρουμανίας, στην οποία σύμφωνα με το μυθιστόρημα του Bram Stoker έζησε ο Κόμης Δράκουλας.

Δεν υπάρχουν πολλά να ειπωθούν για το κομμάτι, αφού δεν έχει στίχους, πρέπει όμως να τονιστεί πως συνθετικά ξεκινά εκεί ακριβώς που τελειώνει το ‘Phantom Of The Opera’ και βρίσκεται σε πλήρη αρμονία μαζί του.


Strange World

Ίσως το πιο ήρεμο τραγούδι των Iron Maiden, μετά από το ‘The Journeyman’ που ήρθε αρκετές δεκαετίες αργότερα. Μια ευχάριστη έκπληξη, σε ένα σημείο που η ένταση του δίσκου έχει ανέβει κατακόρυφα και δεν το περιμένει κανείς.

To ‘Strange World’ αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία να διαπιστώσει κανείς τη ρομαντική πλευρά του συνθέτη Steve Harris, διαθέτει πολύ ενδιαφέροντες στίχους, ενώ μουσικά παραπέμπει περισσότερο στα ’60s και στα ’70s, παρά στα ’80s που κυκλοφόρησε.

Παρότι δύσκολα θα μπορούσε κανείς να φανταστεί τον Paul Di’Anno να τραγουδά ένα τόσο ήρεμο κομμάτι, εντούτοις τα καταφέρνει εξαιρετικά, δίνοντάς του ακόμα περισσότερη ατμόσφαιρα.

Μπορεί ο χρόνος να το έχει αδικήσει, είναι όμως ένα ακατέργαστο διαμάντι και αρκεί κανείς να ακούσει το αρχικό διπλό σόλο για να πειστεί, στο οποίο Dave Murray και Dennis Stratton μαγεύουν με το παίξιμό τους.

Stalks of light come from the ground, when I cry there isn’t a sound.
All my feelings cannot be held, I’m happy in my new strange world.
[Όλοι οι στίχοι]


Sanctuary

Το ‘Sanctuary’ δεν βρέθηκε αρχικά στην ευρωπαϊκή έκδοση του ‘Iron Maiden’. Κυκλοφόρησε σαν single και προστέθηκε στη θέση επτά στην αμερικάνικη έκδοση του δίσκου λόγω της μεγάλης του επιτυχίας και πολύ αργότερα στην επανέκδοση του 1998, μπήκε σε όλες τις εκδοχές του άλμπουμ στη θέση δύο.

Μπορεί το ‘Sanctuary’ να μην βρέθηκε αρχικά στον δίσκο, βρέθηκε όμως από την πρώτη στιγμή της κυκλοφορίας του στην επικαιρότητα καθώς στο εξώφυλλό του, εμφάνιζε το Eddie να δολοφονεί τη Margaret Thatcher.

Τα media της εποχής προέβαλαν αμέσως το «σκανδαλώδες» εξώφυλλο και έτσι ο ιδιοφυής μάνατζερ της μπάντας, Rod Smallwood, έτριβε ικανοποιημένος τα χέρια του, καθώς το συγκρότημα βρέθηκε στην επικαιρότητα των σημαντικότερων ΜΜΕ πρακτικά από το πουθενά.

Out of winter came a warhorse of steel
I’ve never killed a woman before
But I know how it feels
[Όλοι οι στίχοι]


Charlotte The Harlot

Το μοναδικό κομμάτι των Iron Maiden που έχει συνθέσει και έχει γράψει τους στίχους μόνος του ο Dave Murray, είναι το ‘Charlotte The Harlot’.

Το τραγούδι περιγράφει την ιστορία της Charlotte, μιας πόρνης της υψηλής κοινωνίας, που όμως το έχει κάπου χάσει και, ξεχνώντας το επάγγελμά της, αναζητά στις «σχέσεις» της ειλικρινή συναισθήματα. Όπως οι περισσότεροι οπαδοί των Maiden γνωρίζουν, η ιστορία της Charlotte είχε συνέχειες, με το επόμενο «επεισόδιο» να παίζεται στο ‘Number Of The Beast’ και να είναι το πιθανώς γνωστότερο ’22 Acacia Avenue’.

Το τραγούδι επανεκτελέστηκε το 1988 με τον Bruce Dickinson στα φωνητικά, τον Adrian Smith στην κιθάρα και τον Nicko McBrain στα ντραμς και φιλοξενήθηκε στο b-side του single ‘The Evil That Men Do’.

Charlotte the Harlot show me your legs,
Charlotte the Harlot take me to bed.
Charlotte the Harlot let me see blood,
Charlotte the Harlot let me see love.
[Όλοι οι στίχοι]


Iron Maiden

Το μεγάλο φινάλε του δίσκου, δεν θα μπορούσε να είναι άλλο από το πολυαγαπημένο ‘Iron Maiden’, με το οποίο συχνά το συγκρότημα κλείνει ακόμα και σήμερα τις συναυλίες του.

Συνεχίζοντας την παράδοση της διαστροφής που υπάρχει διάχυτη στο ντεμπούτο του συγκροτήματος, το κομμάτι περιγράφει την ιστορία ενός προσώπου που έχει ως φετίχ να παρασύρει ανυποψίαστα θύματα στο σπίτι του για να τα εκτελέσει με μια μηχανή βασανισμού Iron Maiden (σιδηρά παρθένος στα Ελληνικά).

Το τι ακριβώς έκανε αυτή η μηχανή βασανισμού, μπορείτε εύκολα να το αναζητήσετε στο Google. Οι Iron Maiden είχαν μεγάλη αδυναμία σε αυτό το κομμάτι εξ αρχής και μάλιστα το συμπεριέλαβαν και στο θρυλικό demo ‘The Soundhouse Tapes’. Στη συνέχεια βέβαια, ηχογραφήθηκε από την αρχή για να μπει στον δίσκο.

Won’t you come into my room, I wanna show you all my wares.
I just want to see your blood, I just want to stand and stare.
See the blood begin to flow as it falls upon the floor.
Iron Maiden can’t be fought, Iron Maiden can’t be sought.
[Όλοι οι στίχοι]


Αυτός ήταν ο πρώτος δίσκος των Iron Maiden.

Ίσως λίγο άγουρος, ίσως λίγο διαφορετικός, αλλά σίγουρα πλέον κλασικός. Δεν θα πρέπει να ξεχνά κανείς άλλωστε πως μπορεί κάποια κομμάτια να έχουν ξεχαστεί από τον χρόνο, αλλά υπάρχουν άλλα που παίζονται από το συγκρότημα τακτικά ακόμα και σήμερα, σχεδόν σαράντα χρόνια μετά.

Τέλος, και σαν υστερόγραφο, οφείλουμε να αναφέρουμε πως στον δίσκο παίζει ντραμς ο Clive Burr, ο ξεχωριστός αυτός ντράμερ που με το μοναδικό παίξιμό του και το γρήγορο tempo του, έκανε τους τρεις πρώτους δίσκους των Maiden να ξεχωρίζουν και για το ρυθμικό τους κομμάτι.