Pink Floyd – Animals: Πώς γεννήθηκε το θρυλικό εξώφυλλο
Είτε ήταν ένα σκόπιμο «ατύχημα», είτε μία πραγματικά άτυχη στιγμή, η φωτογράφιση για το εξώφυλλο του ‘Animals’ χάρισε στους Pink Floyd μερικές ώρες στην πρώτη γραμμή των ειδήσεων, αλλά κι ένα απ’ τα χαρακτηριστικότερα εξώφυλλά τους.
Το ημερολόγιο έγραφε 2 Δεκεμβρίου του 1976 και ο σταθμός ηλεκτροδότησης του Battersea ήταν το ιδανικό μέρος για να φωτογραφίσει ο Aubrey Powell τον, κατά δήλωσή του, «πιο ωραίο ουρανό που είχε δει ποτέ», συνοδεία του τεράστιου (40ft – 12 μέτρα), φουσκωτού γουρουνιού που κουβαλούσαν εκείνον τον καιρό οι Floyd στις συναυλίες τους.
Για την ιστορία, ο Aubrey Powell, συνιδρυτής της γραφιστικής εταιρείας Hipgnosis, εκτός από τους Floyd, έχει συνεργαστεί και με άλλους θρύλους όπως οι Led Zeppelin, Paul McCartney, The Beatles, Peter Gabriel, Yes, The Who και Rolling Stones.
Η ιδέα άνηκε στον γραφίστα και επί χρόνια συνεργάτη της μπάντας, Storm Thorgerson, και στον Roger Waters που έβλεπε το εργοστάσιο από το παράθυρο του σπιτιού του, με τον Powell να συμφωνεί απευθείας με το concept, αλλά κανέναν τους να μην μπορεί να φανταστεί τι θα γινόταν την ημέρα της φωτογράφισης, η οποία είχε ξεκινήσει έτσι κι αλλιώς με δυσκολίες, αφού το γουρούνι δεν φούσκωνε…
Όταν, λοιπόν, επιτέλους τα κατάφεραν, τα πράγματα δεν πήγαν όπως τα περίμεναν, η αλυσίδα που συγκρατούσε το γουρούνι έσπασε, και το φουσκωτό άρχισε μία μεγάλη βόλτα στον ουρανό, με πορεία προς το αεροδρόμιο Heathrow…
Όλες οι πτήσεις ακυρώθηκαν απευθείας, ο Powell συνελήφθη και οι Floyd ήταν πρώτη είδηση σε όλα τα μέσα της χώρας. Όλα αυτά, για αρκετές ώρες, με τον Powell να θυμάται:
Βγάλαμε ανακοίνωση στο ράδιο.
Ζητούσαμε από τον κόσμο να έχει το νου του για ένα φουσκωτό γουρούνι με μάκρος μεγαλύτερο από 12 μέτρα, ενώ ακόμα και η αεροπορία είχε σηκώσει ελικόπτερα για να το κυνηγήσει.
Κατά τις 21:30 το βράδυ, ένας εξοργισμένος άντρας με βαριά προφορά πήρε τηλέφωνο.
Το γουρούνι είχε προσγειωθεί στο αγρόκτημά του και μου είπε: «Φοβίζει τις αγελάδες μου!»
Ο Powell αφέθηκε ελεύθερος και την επόμενη μέρα έφτασε ξανά στο σημείο για να κάνει τη φωτογράφιση, αλλά αυτή τη φορά μαζί τους είχαν έναν… σκοπευτή (!), για να ρίξει το γουρούνι σε περίπτωση επανάληψης του συμβάντος!
Το γεγονός ότι ο ουρανός δεν ήταν τόσο εντυπωσιακός όσο την προηγούμενη μέρα δεν φάνηκε να τους πτοεί και ο Powell φωτογράφισε το γουρούνι ανάμεσα στις καμινάδες βάσει αρχικού σχεδίου και τελικά το… κόλλησε πάνω στην αρχική φωτογραφία, για να πετύχει το εντυπωσιακό αποτέλεσμα που θαυμάζουμε έκτοτε.
Και αν αναρωτιέστε για την τύχη του «απείθαρχου» γουρουνιού που από τότε συσχετίστηκε μια για πάντα με τους Pink Floyd, τέθηκε σε δημοπρασία.
Όσο για τον δίσκο, αυτός ήρθε σε μια εποχή που η οικονομική κατάσταση στη Βρετανία ήταν άθλια, και αφού στα προηγούμενα άλμπουμ είχαν ασχοληθεί κυρίως με πιο προσωπικά θέματα, προβλήματα και εσωτερικές αναταραχές, με το ‘Animals’ οι Pink Floyd άσκησαν δριμεία κριτική στις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες της χώρας εκείνη την περίοδο.
Ελαφρώς βασισμένο στη νουβέλα ‘Animals Farm’ του George Orwell, περιγράφει τις διάφορες κοινωνικές τάξεις, παραλληλίζοντάς τις με τρία διαφορετικά είδη ζώων: τα μάχιμα/ανταγωνιστικά σκυλιά (ανερχόμενοι), τους δεσποτικούς, αδίστακτους χοίρους (εξουσία) και την «τυφλή και άκριτη αγέλη» των προβάτων (υπόλοιποι πολίτες).
Σε περίπτωση που για κάποιον λόγο δεν το έχετε κάνει ήδη, ακούστε παρακάτω ολόκληρο τον δίσκο (αναζητήστε και τους καταπληκτικούς στίχους του) και διαβάστε την ιστορία πίσω από κάθε concept album των Pink Floyd εδώ: