Metallica – Master of Puppets: Η ιστορία πίσω από το θρυλικό εξώφυλλο του δίσκου

Στην ιστορία της μουσικής και καθ’ όλη τη διάρκεια της αέναης εξέλιξής της, υπάρχουν κάποιοι δίσκοι που κοιτάνε από ψηλά, δίσκοι που γίνονται σημεία αναφοράς και μένουν άφθαρτοι στην αιωνιότητα.

Ένας από αυτούς είναι και το ‘Master of Puppets’. Ένα πόνημα πολύπλοκο, δυναμικό, γεμάτο θυμό αλλά και ευαισθησίες, πολιτικοποιημένο και ποικιλόμορφο.

Και όπως γίνεται συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις, το εξώφυλλο έρχεται να τονίσει αυτά που ακούει και αισθάνεται ο ακροατής, να τονώσει τα συναισθήματά του και να κάνει αυτές τις δημιουργίες κλασικές και αιώνιες.

Για την ιστορία πίσω από κάθε ένα από τα κομμάτια του ‘Master of Puppets’ έχουμε αναφερθεί εκτενώς, αν και δεν υπάρχουν πολλά που να μην έχουν ειπωθεί για αυτό το αριστούργημα.

Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να βάλετε το βινύλιο στο πικάπ, και με τις πρώτες σκασιές από την κιθαριστική μελωδία του ‘Battery’ να χαζέψετε το εξώφυλλο. Την ιστορία πίσω από το σχεδιασμό του, θα μελετήσουμε στο σημερινό αφιέρωμα.

Το artwork του δίσκου φέρει την υπογραφή του εικαστικού Don Brautigam. Ο Brautigam δούλευε ως γραφίστας αρκετά χρόνια πριν ο καλλιτεχνικός δρόμος του διασταυρωθεί με αυτόν των Metallica, σχεδιάζοντας illustrations για περιοδικά και διαφημίσεις. Το πιο αναγνωρίσιμο έργο του ήταν το εξώφυλλο για το μυθιστόρημα του Stephan King, The Stand.

Το νεκροταφείο, ο κοκκινόμαυρος ουρανός, τα χέρια που κινούν τα νήματα, το κράνος ενός στρατιώτη στο σταυρό ενός τάφου, το νεκροτάμπελο που κρέμεται σε έναν άλλο πιο δίπλα και το όλο σκηνικό στο εξώφυλλο δένει άψογα με τη θεματολογία και τα μηνύματα που προσπαθεί να περάσει ο δίσκος.

Το ‘Disposable Heroes’ είναι το κομμάτι από το οποίο ξεπήδησε το εξώφυλλο.

Η αιματηρότητα του πολέμου βρίσκεται στο επίκεντρο των στίχων του που αναδεικνύουν ότι οι στρατιώτες στον πόλεμο αντιμετωπίζονται ως αναλώσιμοι (‘Disposable’), με τις κυβερνήσεις να αδιαφορούν επιδεικτικά για τις χαμένες ανθρώπινες ζωές.

Ο Lars Ulrich έχει δηλώσει ότι το εξώφυλλο ενσαρκώνει την ιδέα των ανθρώπων, ανεξάρτητα από το αν είναι στρατιώτες (‘Heroes’ μιας χρήσεως) ή τοξικομανείς, μιας και η χειραγώγηση σαν γενικότερη έννοια είναι αντικείμενο των στίχων του ‘Master of Puppets’.

Όλο το concept με τους τάφους ξεκίνησε από τον James Hetfield, ο οποίος, όπως έχει παραδεχθεί το 2002 ο ίδιος ο Brautigam, του έστειλε ένα δικό του σκίτσο για να το έχει σαν οδηγό ο καλλιτέχνης.

Ο Het ήθελε ήθελε να συλλάβει τη ματαιότητα και το βαρύ τίμημα των εθισμών και κατέληξε σε ένα προσχέδιο με το νεκροταφείο σαν βασική ιδέα.

Ο Brautigam χρησιμοποίησε ακρυλικά χρώματα για να το ζωγραφίσει σε πίνακα και να του δώσει αυτές τις ζωντανές υφές και τους ζεστούς χρωματισμούς και μάλιστα, εκτός από το ‘Disposable Heroes’, δεν είχε ακούσει ούτε μια νότα από το υπόλοιπο album.

Το κράνος του στρατιώτη θα μπορούσε να ήταν δική του πινελιά, αλλά ήταν του ίδιου του συγκροτήματος, ενώ στην κάτω δεξιά γωνία, πάνω στο γρασίδι, έχει ζωγραφίσει τα αρχικά του.

Ο δίσκος κυκλοφόρησε και άρχισε να γιγαντώνει το συγκρότημα.

Ο Cliff Burton έφυγε εκείνη την καταραμένη νύχτα και ενώ οι Metallica βρίσκονταν καθ’ οδόν για την Κοπεγχάγη, το συγκρότημα μάζεψε τα κομμάτια του και συνέχισε με το ‘… And Justice for All’.

Πολλά χρόνια μετά, για την ακρίβεια το 2008, και ενώ το εξώφυλλο του Don Brautigam είχε ήδη γίνει κλασικό, η original ζωγραφιά του εκτέθηκε σε δημοπρασία και πωλήθηκε έναντι του ποσού των 35 χιλιάδων δολαρίων.

Toν Ιανουάριο του 2008, ο Don έφυγε από τη ζωή, αλλά έμεινε στην αιωνιότητα. Όχι γιατί τα αρχικά του είναι χαραγμένα στο γρασίδι του νεκροταφείου, αλλά επειδή η δημιουργία του μπήκε σε κάθε σπίτι και το εξώφυλλο που σχεδίασε έγινε ένα ζωντανό μνημείο της metal.

Metallica - 'Master Of Puppets' / Εξώφυλλο
Metallica – ‘Master Of Puppets’ / Εξώφυλλο