Oasis: Η αλητεία των ’90s σε μία μπάντα

Oasis
Oasis

Τώρα εσύ θα μου πεις πώς είναι δυνατόν να είναι τόσο badass όσο ισχυρίζομαι, μια μπάντα με κομμάτια όπως το ‘Wonderwall’ (εδώ) και το ‘Don’t Look Back In Anger’ (εδώ), αλλά τόσα ξέρεις τόσα λες.

Οι μεγαλύτεροι μαλ@&ες του κόσμου όλου

Όταν αναφέρομαι στους Oasis τα συναισθήματά μου είναι ανάμεικτα, αλλά μάλλον θα το διαπίστωσες και από τον από πάνω τίτλο.

Το σκουριασμένο γρανάζι που κρύβει στις φωνητικές του χορδές ο Liam Gallagher πάντα θα είναι αφορμή να τεθείς ροκ υπερένταση.

Από την άλλη, η μαγική πένα (χεριού και κιθάρας) που έχει ο Noel Gallagher -αλλά και η εκφραστική φωνή του- θα είναι πάντα τόπος προσκυνήματος των απανταχού ερωτευμένων ή έστω συναισθηματικά φορτισμένων.

Ας πούμε τα πράγματα με το όνομά τους. Ο χαρακτηρισμός «οι μεγαλύτεροι μαλ@&ες του κόσμου όλου», τους ταιριάζει απόλυτα και τους τον αφιερώνω ολόψυχα, ακόμα κι ας είναι στο top-5 των αγαπημένων μου μπαντών.

Αυτά που -τόσο γλαφυρά και φλώρικα- περιέγραψα πάνω, αυτοί οι τύποι (αδέρφια να σου τύχουν), τα άφησαν να φύγουν, ακυρώνοντας/αναβάλλοντας συναυλίες και ό,τι άλλο γινόταν, και διέλυσαν την μπάντα, βάζοντάς τα πίσω από τις προσωπικές τους διαμάχες (και μετά απ’ αυτό όλοι συμφωνείτε μαζί μου).

Βέβαια, για τον χαρακτηρισμό αυτό, ανταγωνίζονται πολύ σκληρά με δύο άλλα μεγάλα ονόματα.

Τους μεν Guns n’ Roses που διαλύθηκαν νωρίς και έχασαν την ευκαιρία να γίνουν οι AC/DC της γενιάς τους και τους Pink Floyd επειδή απλά διαλύθηκαν. .

Αν ένα κομμάτι έχει την ευθύνη για το γεγονός ότι γράφεται αυτό το αφιέρωμα, τότε είναι το ‘Morning Glory’.

Φρενήρης ρυθμός, η μπάντα στα καλύτερά της, η φωνή του Liam σε μόνιμη έκταση, ο ήχος των οργάνων παραμορφωμένος και ένα εκπληκτικό videoclip, έτσι, για να δέσει το γλυκό (δες το badass περπάτημα στο 1:45).

Ναι, όπως δείχνει και το videoclip, η μπάντα δεν υπολόγιζε τίποτα. Θα ρόκαραν όσο ήθελαν αυτοί, μην υπολογίζοντας και μην ακούγοντας κανέναν.

Η ιστορία ξεκινά το 1991, με τον σχηματισμό των The Rain και τον Chris Hutton στα φωνητικά, τον Paul Bonehead Arthurs στην κιθάρα, τον Paul Guigsy McGuigan στο μπάσο και τον Tony McCarroll στα κρουστά.

Οι ικανότητες του τραγουδιστή δεν άφησαν την μπάντα ικανοποιημένη, οπότε τη θέση του πήρε ο Liam Gallagher, ο οποίος ήταν υπεύθυνος και για την αλλαγή του ονόματος της μπάντας σε Oasis, εμπνεόμενος από μια αφίσα των Inspiral Carpets που είχαν οι αδερφοί Gallagher στο δωμάτιό τους.

Η αφίσα έγραφε «Oasis Leisure Centre στο Swindon», διαφημίζοντας μια ζωντανή τους εμφάνιση.

Ο μεγαλύτερος αδερφός του Liam, Noel Gallagher δεν θα αργούσε να κάνει την εμφάνισή του. Το συνθετικό του ταλέντο -και οι ήδη υπάρχουσες συνθέσεις του- έπρεπε να βρουν επιτέλους διέξοδο, οπότε αποφασίζει να μπει στην μπάντα, αν και δεν τη θεωρεί κάτι το αξιοσημείωτο.

Οι όροι του απλοί: Θα ήταν αρχηγός της μπάντας, θα αναλάμβανε το συνθετικό κομμάτι, ενώ και τα υπόλοιπα μέλη θα δούλευαν σκληρά, με σκοπό την επιτυχία.

Ένας Θεός ξέρει πώς πείστηκαν να κάνουν ό,τι τους είπε ένας τύπος εκτός μπάντας, αλλά είναι δεδομένο ότι η επιλογή τους μόνο άστοχη δεν ήταν.

Πάντως, το ‘Live Forever’ (εδώ), ήταν ένας από τους λόγους που πείστηκε ο Liam να τον πάρει στην μπάντα και σύμφωνα με τα λεγόμενα του Noel, είναι το αγαπημένο του κομμάτι! Η μελωδία του είχε επιρροές από το ‘Shine A Light’ των Rolling Stones και, φυσικά, κυκλοφόρησε με το πρώτο τους άλμπουμ, ‘Definately Maybe’.

Όπως έχει παραδεχθεί ο Arthurs, προηγουμένως απλώς παρήγαγαν θόρυβο από 4 όργανα. Με τον Noel Gallagher, ξαφνικά υπήρχαν ιδέες, πολλές ιδέες.

Ο καιρός περνά γρήγορα, οι Oasis εντυπωσιάζουν με τα live τους και η πρώτη συμφωνία με δισκογραφική, τη Sony για την ακρίβεια, δεν αργεί να έρθει.

Το πρώτο τους demo ήταν το ‘Columbia’ (εδώ) το 1994, ενώ τον Απρίλη του ίδιου έτους, καταφθάνει το πρώτο τους single (και αγαπημένο μου κομμάτι από την μπάντα), ‘Supersonic’, το οποίο έφτασε μέχρι και το No. 31 των βρετανικών single charts, διόλου άσχημα για πρωτοεμφανιζόμενη μπάντα.

Με τον Liam Gallagher στην πιο badass εκδοχή του, οι Άγγλοι-φλωράκια πατάνε κάτω ό,τι βρεθεί στο δρόμο τους, ενώ με τον παραμορφωμένο και διαστρεβλωμένο και συνάμα απλό ήχο τους, δίνουν ένα ξεκάθαρο δείγμα του τι πρόκειται να ακολουθήσει.

Το videoclip είναι εκπληκτικό, όπως και σχεδόν όλα της μπάντας.

Απολαμβάνουμε τους Oasis αποφασισμένους να κατακτήσουν τον κόσμο:

Ένα πρόστιμο $500.000 θα ακολουθούσε, με τους Oasis να είναι κατηγορούμενοι για λογοκλοπή.

Το ένοχο τραγούδι ήταν το ‘Shakermaker’ (εδώ), ενώ η άλλη πλευρά ήταν… ένα τραγούδι από μια διαφήμιση της Coca-Cola (εδώ).

Ο Noel Gallagher αρχικά έκανε λόγο για ειρωνεία, ενώ όταν κρίθηκαν ένοχοι δήλωσε πως:

Όλοι πίνουμε Pepsi.

Φυσικά, δεν πτοήθηκαν, ούτε αυτοί αλλά ούτε και η φήμη τους. Το άλμπουμ ντεμπούτο τους, ‘Definately Maybe’, που κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά (1994), θα καρφωνόταν απευθείας στο No. 1 των charts, αποτελώντας το άλμπουμ-ντεμπούτο με τις πιο γρήγορες πωλήσεις στην ιστορία της Μεγάλης Βρετανίας!

Κάπου εκεί κυκλοφόρησε και το χριστουγεννιάτικο single ‘Whatever’, που γράφτηκε σε 10 λεπτά.

Επαναλαμβάνω: Σε 10 λεπτά.

Ο έξαλλος τρόπος ζωής, προφανώς, δε λείπει από τα μέλη της μπάντας, με αποκορύφωμα τον φτιαγμένο Liam να εξαπολύει προσβολές κατά του αμερικανικού κοινού και να επιτίθεται στον Noel με ένα ντέφι!

Is it my imagination
Or have I finally found something worth living for?
I was looking for some action
But all I found was cigarettes and alcohol

You could wait for a lifetime
To spend your days in the sunshine
You might as well do the white line
Cos when it comes on top…

Α, ο δίσκος-ντεμπούτο τους, ξεκίναγε κάπως έτσι.

Η καθιέρωση ήταν θέμα (ενός) χρόνου. Αρχικά, (ξανα)καρφώνονται στο No.1 των charts με το single ‘Some Might Say’ (εδώ) το 1995, για να ακολουθήσει τον ίδιο χρόνο ο δίσκος (What’s the Story) Morning Glory?’ και να αφήσει εποχή.

Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς από αυτόν το δίσκο; Ένα κι ένα τα κομμάτια, το πιο γνωστό είναι το ‘Wonderwall’ (εδώ)-αδίκως– (κράχτε με όσο θέλετε, δεν με αγγίζει), οπότε θα πρωτοτυπήσω και η επιλογή μου είναι το ‘Acquiesce’ που δεν το ξέρει και πολύς κοσμάκης:

Κάπου εκεί ξεκινάει και η μεγαλύτερη κοκορομαχία των ’90s. Oasis Vs Blur ήθελε να βγάλει ο βρετανικός τύπος και αυτό έβγαλε.

Οι Oasis και οι Blur έβγαλαν single την ίδια μέρα (‘Roll With It’ (εδώ) και ‘Country House’ (εδώ) αντίστοιχα), 14 Αυγούστου 1995, με τους Blur να πουλούν 274.000 μέσα σε μια βδομάδα έναντι σε 216.000 των Oasis. Το ‘The Battle of Britpop’ ήταν γεγονός.

Οι υπεύθυνοι των Oasis υποστηρίζουν ότι το γεγονός οφείλεται στην ύπαρξη δύο διαφορετικών B-Sides στο single των Blur, που οδήγησε μερικούς fans να τα αγοράσουν και τα δύο, αλλά και στο ότι ήταν φθηνότερο (£1,99 έναντι £3,99).

Ε, δεν ήθελε πολλά. Το καλό παιδί, Noel Gallagher, μας δείχνει τι εστί ρητορική δεινότητα, ευγένεια και ωριμότητα:

Εύχομαι ο Damon Albarn και ο Alex James των Blur να κολλήσουν AIDS και να πεθάνουν.

Οι Oasis ήταν στην κορυφή.

Ο κόσμος τους λάτρευε και τα εισιτήρια για τις συναυλίες στο Knebworth (10 και 11 Αυγούστου 1996) έγιναν κυριολεκτικά ανάρπαστα, με 2.5 εκατομμύρια κόσμο να κάνει αίτηση για εισιτήριο, ενώ υπήρχαν μόλις 350.000 διαθέσιμα!

Τελικά κάτι μάζεψαν:

Oasis, Live at Knebworth Park
Oasis, Live at Knebworth Park

Σε περίπτωση που ακόμα δεν έχεις συγχωρήσει τον Noel για τις δηλώσεις του σχετικά με τους -αγαπητούς- Blur, σε πληροφορώ ότι για τον επόμενο δίσκο, ‘Be Here Now’, έγραψε αυτό:

Ωστόσο, το ‘Be Here Now’ θεωρήθηκε ψιλο-αποτυχημένο, δεδομένης της υπάρχουσας δουλειάς τους. Όχι ότι δεν έχει και μερικές κομματάρες, όπως το ‘Stand By Me’ (εδώ) το ‘Don’t Go Away’ (εδώ) και το ‘All Around The World’ (εδώ).

Η παραβίαση του κανόνα «Καθόλου ναρκωτικά, καθόλου αλκοόλ» θα ήταν ο λόγος που αποχώρησε ο κιθαρίστας, Paul «Bonehead» Arthurs, από την μπάντα με τις φήμες για διάλυσή τους να δίνουν και να παίρνουν, αφού μετά από δύο βδομάδες αποχώρησε και ο μπασίστας, Paul McGuigan.

Όπως θα διαβεβαίωναν οι αδερφοί Gallagher λίγο αργότερα (ο Noel είχε θεσπίσει τον κανόνα για να εξασφαλίσει την καλύτερη απόδοση του αδερφού του στα live), «το μέλλον των Oasis είναι ασφαλές. Η ιστορία και η δόξα θα συνεχιστούν.»

Βέβαια, οι ηχογραφήσεις για το επόμενο άλμπουμ είχαν ήδη ξεκινήσει πριν την αποχώρησή τους, οπότε ο Noel πήρε την απόφαση να ξαναηχογραφήσει(!) όλα τα κομμάτια που είχαν παίξει τα δύο πρώην μέλη!

Η κυκλοφορία του ‘Standing On The Shoulder Of Giants’ έγινε το 2000, από την Big Brother Records, τη δισκογραφική που άνοιξαν οι Oasis έπειτα από την αποχώρησή τους από την Creation Records.

Οι αλλαγές στον ήχο τους ήταν αισθητές, ενώ σε αυτό το άλμπουμ ακούμε για πρώτη φορά κομμάτι γραμμένο από τον Liam Gallagher (το ‘Little James’ (εδώ)), το οποίο, ωστόσο, δεν έλαβε ιδιαίτερα θερμές κριτικές.

Με μπροστάρηδες τα singles ‘Go Let It Out’ (εδώ), ‘Who Feels Love’ (εδώ) και ‘Sunday Morning Call’ (εδώ) οι Oasis θα κατακτούσαν και πάλι την κορυφή των βρετανικών charts.

Στη διάρκεια της υπερατλαντικής περιοδείας για το ‘Standing On The Shoulder Of Giants’ ο Liam δεν έχασε ευκαιρία να τσιγκλίσει τον Noel, αμφισβητώντας την νομιμότητα της Anais ως κόρης του Noel και προκαλώντας με αυτόν τον τρόπο την αποχώρηση του Noel από τις Η.Π.Α., με την μπάντα να αναγκάζεται να ολοκληρώσει την περιοδεία χωρίς αυτόν.

Ωστόσο, ο Noel επέστρεψε για τις συναυλίες στη Βρετανία και την Ιρλανδία. Το άλμπουμ της περιοδείας που κυκλοφόρησε αργότερα, θα λάμβανε μέτριες κριτικές.

Έπειτα από μπόλικες ζωντανές εμφανίσεις, οι Oasis επιστρέφουν με νέο άλμπουμ ‘Heathen Chemistry’.

Ο ήχος πολλές φορές θυμίζει τον παλιό ήχο της μπάντας με πολύ εντονότερα ροκ στοιχεία και ήταν το πρώτο άλμπουμ της μπάντας με τους Andy Bell και Gem Archer.

Καταλυτικό ρόλο έπαιξε η συμβολή του Johnny Marr (κιθαρίστα των The Smiths) στο άλμπουμ, τον οποίο ο Noel έχει αποκαλέσει «μάγο» παλιότερα.

Τέσσερα singles κυκλοφόρησαν από το δίσκο, τα ‘The Hindu Times’‘Stop Crying Your Heart Out’ (εδώ), ‘Little by Little’ (εδώ) και ‘Songbird’ (εδώ), με το πρώτο να είναι το ωραιότερο κατ’ εμέ. Περιττό να πω ότι καρφώθηκαν πάλι στο No.1 της Βρετανίας, ε;

Πριν βγάλουν το επόμενο άλμπουμ, Don’t Believe the Truth’ (2005), είχαν προλάβει να εμπλακούν (μερικοί) σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα -ακυρώνοντας συναυλίες αν και κανείς δεν τραυματίστηκε σοβαρά- και να βρεθεί ο Liam θετικός σε χρήση κοκαΐνης (αποκλείεται, δεν το πιστεύω). Ξανά τα ίδια.

Οι Oasis ήταν στην κορυφή των charts στη Μεγάλη Βρετανία από την πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας του, αν και τελικά δεν παρέμεινε εκεί για πολύ καιρό.

Εδώ, κύρια ευθύνη για τις συνθέσεις είχε ο παραγωγός Dae Sardy και ο δίσκος θεωρήθηκε μια απ’ τις καλύτερες της μπάντας, προσφέροντας singles που έφτασαν και αυτά στην κορυφή των βρετανικών charts (‘Lyla’ (εδώ‘The Importance of Being Idle’) και το Let There Be Love’ (εδώ) που έφτασε ως το No.2.

Στο άλμπουμ συμμετείχε και ο ντράμερ Zak Starkey, γιος του θρύλου των Beatles, Ringo Starr, αλλά δεν θεωρήθηκε ποτέ επίσημο μέλος της μπάντας.

Απλά υπέροχο και θεατρικότατο το videoclip του ‘The Importance of Being Idle’:

Η μπάντα είχε δημιουργήσει τρελό hype γύρω από το όνομά της.

Τα χρόνια περνούσαν, μα αυτοί εξακολουθούσαν να είναι στην κορυφή. Τον Φεβρουάριο του 2008, πραγματοποιήθηκε μια δημοσκόπηση από το Q Magazine και το HMV για τα 50 καλύτερα album της Βρετανίας τα τελευταία πενήντα χρόνια.

Τα αποτελέσματα ήταν απίστευτα και άκρως ενδεικτικά του τι είχαν δημιουργήσει οι Oasis. Οι θέσεις 1-2 ήταν δικές τους, με τα ‘Definitely Maybe’ και το ‘(What’s The Story) Morning Glory?’ στις θέσεις 1 και 2, ενώ δύο ακόμα album, τα ‘Don’t Believe The Truth’ και ‘Be Here Now’, βρίσκονταν στις θέσεις 14 και 22!

Τρία χρόνια μετά, θα ακούγαμε το τελευταίο άλμπουμ των Oasis. Το ‘Dig Out Your Soul’ κυκλοφόρησε το 2008, ανεβαίνοντας και πάλι στο No.1 των βρετανικών charts, και αποτελώντας μια ξεχωριστή και ιδιαίτερη δουλειά, όπως είχε υποσχεθεί ο Noel Gallagher πριν την κυκλοφορία του.

Το ‘The Shock Of The Lightning’ και το ‘I’m Outta Time’, δύο εντελώς διαφορετικά κομμάτια, έκαναν τη διαφορά κατά τη γνώμη μου, αλλά όλη η δουλειά ήταν εξαιρετική.

Ταυτόχρονα, ο Noel είχε δηλώσει πως θα ήθελε το κάθε μέλος να ακολουθήσει σόλο καριέρα για να δει τι θα κάνει ο καθένας μόνος του κι έτσι οι φήμες περί αποχώρησης έδιναν κι έπαιρναν.

Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν έγινε μέχρι τον Αύγουστο του 2009. Λίγα λεπτά πριν την έναρξη μιας συναυλίας στο Παρίσι, ο μάνατζερ ακυρώνει τη συναυλία και μαζί και το ευρωπαϊκό tour της μπάντας.

Ο Noel και ο Liam είχαν τσακωθεί στα παρασκήνια, με τον δεύτερο να σπάει την κιθάρα του πρώτου.

Η μπάντα δεν υπάρχει πια.

θα δήλωνε ο manager.

Τι επικός τρόπος να τελειώσεις την καριέρα σου ως μπάντα (και το αφιέρωμά σου);

Εντάξει ψηλέ;

Liam Gallagher