Η έλευση των υπηρεσιών streaming στον κόσμο της μουσικής τα τελευταία χρόνια, έχει φέρει αναντίρρητα τα πάνω-κάτω στον τρόπο με τον οποίο διαμοιράζονται τα έσοδα στους καλλιτέχνες, όπως και στο ύψος των εσόδων αυτών καθ’ αυτών.
Πολλοί ήταν αυτοί που είχαν εκφράσει τις ανησυχίες τους -μεγάλη μερίδα ακόμα το κάνει- για το πώς επηρεάζουν/θα επηρεάσουν οι υπηρεσίες τη βιομηχανία της μουσικής και αν τα προηγούμενα χρόνια υπήρχε μόνο το YouTube, τελευταία έχουν κάνει την εμφάνισή τους και πολλές ακόμη οι υπηρεσίες, οι οποίες το ανταγωνίζονται.
Πρώτη και κύρια το Spotify, το οποίο μέσα στο τρέχον έτος έφτασε τους 30 εκατομμύρια επί πληρωμή συνδρομητές, την ίδια στιγμή που χρόνο με τον χρόνο (μέχρι και το 2015 – τα νούμερα του 2016 δεν έχουν ακόμα γίνει γνωστά) σημειώνει και μεγαλύτερες απώλειες, εγείροντας δικαιολογημένα το ερώτημα του κατά πόσο μια συνδρομητική υπηρεσία που έχει όμως αυξανόμενο κοινό, και συνεπώς περισσότερα έξοδα προς τους καλλιτέχνες, μπορεί να είναι βιώσιμη.
Πόσο, όμως, συνδράμουν αυτές οι υπηρεσίες στη μουσική βιομηχανία;
Όπως έγινε χθες γνωστό μέσω του blog του Γενικού Διευθυντή Επιχειρηματικής Ανάπτυξης του YouTube, Robert Kyncl, το ποσό που έδωσαν μέσα στο 2016 ανέρχεται στο 1 δισεκατομμύριο δολάρια.
Αν και το ποσό είναι φαινομενικά ιλιγγιώδες, είναι φυσιολογικό πολλοί να αναρωτιούνται κατά πόσο αυτά τα ποσά ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των καλλιτεχνών, αλλά και αν τους “φέρνουν πίσω” όσα χάνουν από την αναμενόμενη μείωση που επιφέρει το YouTube στις πωλήσεις των δίσκων τους, χωρίς βέβαια αυτό να είναι πρωτοφανές.
Μάλιστα, όπως αναφέρει ο Kyncl, τα πράγματα στην υπηρεσία θεωρείται πως πρόκειται να εξελιχθούν κατά τα πρότυπα της τηλεόρασης, όπου τα χρήματα από τις διαφημίσεις και τις συνδρομές, είναι περίπου τα ίδια με όσα δίνονται πίσω χάριν πληρωμών.
Στην αντίπερα όχθη, και με τους ισολογισμούς του για το 2016 να μην έχουν ακόμα γίνει γνωστοί, το Spotify έδωσε στη μουσική βιομηχανία σχεδόν 2 δισεκατομμύρια δολάρια μέσα στο 2015, ποσό που αναμένεται να αυξηθεί, καθώς το 2016 αποτέλεσε, όπως είπαμε και παραπάνω, μία πολύ θετική χρονιά για την υπηρεσία – τουλάχιστον από άποψη συνδρομητών.
Το θέμα, όμως, είναι ο τελικός απολογισμός, μιας και -όπως θα δείτε στο παρακάτω διάγραμμα- μπορεί τα χρήματα που δίνει το Spotify να είναι όλο και περισσότερα χρόνο με τον χρόνο, αλλά το ίδιο ισχύει και για τη συνολική ζημία που σημειώνει κάθε χρονιά.