Σχετίζονται οι στίχοι των Beatles με τις δολοφονίες του Charles Manson;

Charles Manson - Beatles
Charles Manson - Beatles

Όταν οι Beatles εξελίχθηκαν σε στιχουργοί, μερικοί από τους πιο ιμπρεσιονιστικούς και αφηρημένους στίχους τους παρέμεναν ανοιχτοί σε ερμηνεία.

Για τον πρώην κατάδικο και βίαιο ρατσιστή ονόματι Charles Manson, η κυκλοφορία του Νοέμβρη του 1968 από τους The Beatles, γνωστή ως ‘White Album’ για το μινιμαλιστικό εξώφυλλο, θα μπορούσε να παρέχει έναν ολόκληρο θησαυρό με νέα παζλ.

Ο Manson ισχυρίστηκε πως είχε ακούσει μυστικά μηνύματα σε πολλά από τα 30 τραγούδια των δύο δίσκων, πιστεύοντας πως τα κομμάτια είναι μια επιβεβαίωση από τους Beatles ότι ένας σαρωτικός αγώνας πολέμου είχε αρχίσει πλέον να διαφαίνεται.

Σκέφτηκε πως αν μια σειρά από φρικιαστικές δολοφονίες που ευχόταν ότι θα είχαν κατηγορηθεί από μαύρους ακτιβιστές είχε ξεκινήσει, τότε η μάχη του Αρμαγεδδών θα είχε πραγματοποιηθεί και ο ίδιος θα είχε ανέρθει στην εξουσία με το κενό που είχε αφήσει πίσω.

Charles Manson
Charles Manson

Το καλοκαίρι του 1969, ο Manson ζούσε σε ένα ξενώνα στην Death Valley της California, μαζί με ένα γκρουπ από ακόλουθους, οι οποίοι αργότερα έγιναν γνωστοί ως ‘Family’.

Ο Manson τους ανέθεσε να πάνε στο σπίτι του σκηνοθέτη Roman Polanski και της ηθοποιού Sharon Tate, στο Los Angeles, για μια δολοφονική επίθεση. Την περίοδο εκείνη, ο Polanski δούλευε στην Ευρώπη στα πλαίσια μιας ταινίας.

Τα πέντε άτομα που βρίσκονταν στο σπίτι, μαζί με την έγκυο Sharon Tate, δολοφονήθηκαν λίγο μετά τα μεσάνυχτα, στις 9 Αυγούστου 1969. Με το αίμα της Tate χαράχθηκε στην εξώπορτα η λέξη «Pig».

Την επόμενη νύχτα, και σύμφωνα με τις προσταγές του Charles Manson, τα μέλη της συμμορίας ‘Family’ δολοφόνησαν τους Leno και Rosemary LaBianca στο σπίτι τους. Η αστυνομία βρήκε στο σπίτι τις λέξεις «Rise» και «Death to Pigs», χαραγμένες στους τοίχους του σαλονιού, και το ‘Helter Skelter’ στο ψυγείο, όλα γραμμένα με αίμα. Και οι επιγραφές αυτές αφορούν τραγούδια του ‘White Album’ των Beatles.

Στη δίκη του, το 1970, ο Manson κατέθετε μια ώρα υπό την απουσία της επιτροπής. Εκμυστηρεύτηκε τη σύνδεση που έκανε ο ίδιος ανάμεσα στη μουσική των Beatles και των βίαιων δολοφονιών επτά αθώων ανθρώπων.

Το ‘Helter Skelter’ ήταν η απόπειρα του Paul McCartney να γράψει ένα δυνατό και «βρώμικο», rock’ ‘n’ roll δίσκο. Ωστόσο, ο Manson είχε μια ακόμα πιο απαίσια ερμηνεία για στίχους όπως το «it’s coming down fast».

Ο Manson, στην κατάθεσή του δήλωσε:

Το ‘Helter Skelter’ είναι μια σύγχυση. Και η σύγχυση μπορεί να έρθει γρήγορα. Αν δεν μπορείς να δεις την σύγχυση που έρχεται με αυτόν τον τρόπο, μπορείς να την ονομάσεις όπως επιθυμείς. Δεν είναι δική μου η συνωμοσία.

Δεν είναι δική μου η μουσική. Ακούω ό,τι μεταφέρει. Λέει «Rise». Λέει «Kill». Γιατί κατηγορείτε εμένα; Δεν έγραψα εγώ την μουσική.

Στο βίντεο που ακολουθεί, μπορείτε να ακούσετε τα νέα της εποχής, για την σύλληψη του Charles Manson.

Ο εισαγγελέας Vincent Bugliosi, σε συνέντευξή του στο περιοδικό Time, θαύμασε το γεγονός ότι:

Το ‘Helter Skelter’ αποτέλεσε κίνητρο για δολοφονίες. Στην Αγγλία, το «helter skelter» είναι μια βόλτα στην παιδική χαρά.

Για τον Manson, το ‘Helter Skelter’ σημαίνει πόλεμος ανάμεσα στους λευκούς και τους μαύρους, με τον οποίο οι Beatles «συμφωνούσαν».

Όταν το άλμπουμ πρωτοκυκλοφόρησε, απέκτησε ένα αντίγραφο και επέστρεψε πίσω τρέχοντας στον ξενώνα ενθουσιασμένος και είπε «Οι Beatles λένε τα πράγματα όπως έχουν.»

Ήταν ο πόλεμος που αισθάνθηκε ότι μπορούσε να ξεκινήσει, σκοτώνοντας λευκούς ανθρώπους και κατηγορώντας τους μαύρους. Ο πόλεμος αυτός ονομαζόταν «Helter Skelter».

Σύμφωνα με το μέλος της ‘Οικογένειας’Catherine Share, στο ντοκιμαντέρ ‘Manson’, ο Manson πίστευε ότι είχε λάβει μια μορφή νομιμοποίησης: 

Όταν το ‘White Album’ των Beatles κυκλοφόρησε, ο Charlie το άκουγε συνεχώς. Δεν ήταν ότι ο Charlie άκουσε το ‘White Album’ και ξεκίνησε να ακολουθεί αυτό που πίστευε πως οι Beatles έλεγαν. Ήταν το αντίστροφο. Πίστευε πως οι Beatles μιλούσαν γι’ αυτό που ο ίδιος πίστευε και είχε αναπτύξει εδώ και χρόνια. Πίστευε πως κάθε τραγούδι των Beatles αναφερόταν σε εμάς.

Το ‘Revolution 9’ από τον ίδιο δίσκο, ένα ενοχλητικό μοντάζ από κραυγές, εκρήξεις, ρουθούνισμα χοίρων και ήχους όπλων, επίσης είχε αντίκτυπο στον Manson.

Το ‘Rise’, η λέξη που χαράχθηκε με αίμα στους τοίχους του σπιτιού των LaBianca, τη δεύτερη νύχτα των φονικών επιθέσεων, αναφέρεται στο κομμάτι. Όπως και η φράση «number nine», που επαναλαμβάνεται συνεχώς, ερμηνεύεται, σύμφωνα πάντα με τον Manson, ως παραπομπή στο ένατο κεφάλαιο της Βίβλου.

Ο Manson, μάλιστα, συσχέτισε τους στίχους του ‘Revolution 9’ με τους Beatles και τον εαυτό του. Για παράδειγμα: «And the four angels were loosed, which were prepared for an hour, and a day, and a month, and a year, for to slay the third part of men.» Για τον Manson, οι four angels (=τέσσερις άγγελοι) ήταν οι Beatles, οι οποίοι θα τον βοηθούσαν να καταστρέψει την λευκή φυλή.

Το «And their faces were as the faces of men. And they had hair as the hair of women» πίστευε πως ήταν αναφορά στα μακριά μαλλιά των Beatles. «And the fifth angel sounded, and I saw a star fall from heaven unto the earth: and to him was given the key of the bottomless pit.» 

Στο σημείο αυτό, ο Manson έβλεπε ξεκάθαρη αναφορά στο πρόσωπό του, ως ο πέμπτος άγγελος («fifth angel»). Το «bottomless pit» (=απύθμενη τρύπα) αναπαριστούσε το κρησφύγετο στην έρημο, όπου η ‘Οικογένεια’ περίμενε για το «Helter Skelter».

«Και έτσι είδα τα άλογα σε όραμα και τους καθισμένους πάνω τους, είχαν πύρινους θώρακες, και υακίνθινους και θειώδεις, και τα κεφάλια των αλόγων ήταν σαν κεφάλια λιονταριών, και απ’ τα στόματά τους έβγαινε φωτιά και καπνός και θειάφι», αναφέρει ένα απόσπασμα από την Βίβλο.

Οι «πύρινοι θώρακες» αναπαριστούν τις ηλεκτρικές κιθάρες των Beatles, ενώ «η φωτιά και ο καπνός και το θειάφι» αποτελούσαν τους «εμπρηστικούς στίχους» που υποκινούσαν το «Helter Skelter».

Όταν οι Beatles κυκλοφόρησαν το hard-rockingRevolution, ως Β-side του ‘Hey Jude’, τον Αύγουστο του 1968, συμπεριέλαβαν τον στίχο «But when you’re talking ’bout destruction / Don’t you know that you can count me out

Όταν όμως κυκλοφόρησαν μια πιο αργή έκδοση στο ‘White Album’, τρεις μήνες αργότερα, ο στίχος άλλαξε σε «Don’t you know that you can count me out – in.» Ο Manson εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία και έδωσε την ερμηνεία πως οι Beatles πλέον επικυρώνουν τα σχέδιά του για έναν πόλεμο.

Η εικόνα των χοίρων χρησιμοποιήθηκε για να απεικονίσει λαίμαργους ανθρώπους στο ‘Piggies’ του George Harrison, αλλά ο Manson και η συμμορία του το προχώρησαν πολύ περισσότερο. Το μέλος της ‘Οικογένειας’, Susan Atkins, χρησιμοποίησε μια πετσέτα με αίμα της Sharon Tate για να γράψει «Pig» στην εξώπορτα του σπιτιού της Tate.

Ο Leno LaBianca  βρέθηκε με ένα μαχαίρι στο λαιμό και ένα πιρούνι στο στομάχι, που πιστεύεται ότι είναι αναφορά στον τελευταίο στίχο του τραγουδιού, «clutching forks and knives to eat their bacon» (=κρατώντας πιρούνια και μαχαίρια για να φάνε το μπέικον τους).

Για τον Manson, το ‘Blackbird’ ήταν μια εμφατική δήλωση ότι είχε έρθει η στιγμή για τους μαύρους να εξεγερθούν ενάντια στην εξουσία των λευκών. Ο Paul McCartney, ωστόσο, έδωσε μια πολύ διαφορετική ερμηνεία του ‘Blackbird’, μιλώντας στο KCRW:

Ήμουν στη Σκωτία και έπαιζα με την κιθάρα μου, και θυμήθηκα με τι έχει να κάνει η όλη ιδέα του «you were only waiting for this moment to arise» (= περιμένεις μόνο για εκείνη τη στιγμή να εξεγερθείς), ξέρεις, τον αγώνα των μαύρων στις Νότιες Πολιτείες, και χρησιμοποίησα τον συμβολισμό του μαύρου πουλιού.

Δεν πρόκειται πραγματικά για ένα μαύρο πουλί, του οποίου τα φτερά έσπασαν, ξέρεις. Είναι περισσότερο συμβολικό.

Οι άνθρωποι άκουσαν αυτό που ήθελαν να ακούσουν, αναφέρουν αργότερα οι Beatles.

«Όλοι ακολουθούν την μόδα των μεγάλων Beatles», γράφει ο George Harrison στο ‘Anthology’.

«Η αστυνομία και οι υποστηρικτές και οι Lord Mayors (= ανώτατο αξίωμα Δημάρχου) και οι δολοφόνοι, επίσης. Οι Beatles ήταν επίκαιροι και το κυριότερο θέμα που έχει γραφτεί στον κόσμο, έτσι όλοι έκαναν την σύνδεση με τους εαυτούς τους, είτε ήταν λάθος, είτε όχι.

Ήταν αναπόφευκτο να γίνει μια σύνδεση με κάποιον τόσο ευτελή, όπως ο Charles Manson.»

Ο John Lennon, σε συζήτηση στο Rolling Stone, πρόσθεσε:

Πολλά από τα πράγματα που λέει, είναι αλήθεια: Είναι ένα παιδί της πολιτείας, δημιούργημά μας, και δέχτηκε τα παιδιά τους όταν κανείς άλλος δεν το έκανε.

Είναι γλυκός, όπως κάθε fan των Beatles που «διαβάζει» τον μυστικισμό μέσα τους. […] Δεν ξέρω τι σχέση έχει το ‘Helter Skelter’ με το να μαχαιρώνεις κάποιον.

Ο Paul McCartney, εστιάζοντας στη διαφορά ανάμεσα στις προθέσεις των Beatles και του Manson, φάνηκε σαστισμένος από όλα αυτά:

Ήταν απαίσιο. Δεν μπορείς να συνδέσεις τον εαυτό σου με τέτοια πράγματα. Ένας τύπος στις Η.Π.Α. το έκανε. Δεν έχω ιδέα γιατί. Ήταν τρομερό, γιατί δεν γράφεις τραγούδια για τέτοιους λόγους. Ίσως κάποια heavy metal γκρουπ να το κάνουν στις μέρες μας, αλλά εμείς ασφαλώς δεν κάναμε κάτι τέτοιο.

Μάλιστα, οι δολοφόνοι έδρασαν πολύ κοντά στο σπίτι του Ringo Starr:

Αναστατώθηκα. Εννοώ, γνώριζα τον Roman Polanski και την Sharon Tate και ήταν μια πολύ δύσκολη στιγμή.

Μας αιφνιδίασε όλους, επειδή ξαφνικά εμφανίστηκε όλη αυτή η βία, μέσα στην αγάπη, την ειρήνη και την ψυχεδέλεια. Ήταν άθλιο, πράγματι, και όλοι νιώθαμε ανασφαλείς, όχι μόνο εμείς, όχι μόνο οι rockers, αλλά όλοι στο L.A. ένιωθαν: «Ω, Θεέ μου, μπορεί να συμβεί στον καθένα.» Πάλι καλά τον συνέλαβαν.

Το 1971, ο Manson και τέσσερα μέλη από την ‘Οικογένεια’ -οι Charles «Tex» Watson, Patricia Krenwinkel, Leslie van Houten και Susan Atkins– κατηγορήθηκαν για φόνο και καταδικάστηκαν σε θάνατο.

Τον επόμενο χρόνο, η θανατική ποινή στην California καταργήθηκε και ο Manson και η συμμορία του καταδικάστηκαν σε ισόβια κάθειρξη, με την Atkins να πεθαίνει στην φυλακή το 2009.


Πηγή: Ultimate Classic Rock