Ο Eddie των Iron Maiden παίρνει σάρκα και οστά
Όσο κι αν μας φαίνεται περίεργο, οι Iron Maiden, δεν ανέβηκαν στην κορυφή «εν μία νυκτί».
Ο μπασίστας της μπάντας, Steve Harris, ίδρυσε την μπάντα την ημέρα των Χριστουγέννων του 1975, αλλά το ντεμπούτο τους κυκλοφόρησε 5 χρόνια αργότερα, στις 14 Απριλίου του 1980.
Κατά τη διάρκεια αυτών των χρόνων, η μπάντα προχώρησε σε αρκετές αλλαγές μελών, δουλεύοντας παράλληλα τα κομμάτια της αλλά και τη σκηνική της παρουσία.
Επίσης, εκείνη την περίοδο έκανε αισθητή την παρουσία της και η punk rock. Το Λονδίνο τότε, ήταν το ιδανικό μέρος για μια μπάντα. Η ενέργεια και η κουλτούρα του «κάντο μόνος σου» κυριαρχούσαν στον χώρο των τεχνών, αποτελώντας ιδανικό περιβάλλον για κάτι νέο.
Την ίδια στιγμή, στο Portsmouth, μία ώρα έξω από το Λονδίνο, ένας νέος ονόματι Derek Riggs μάθαινε ζωγραφική μόνος του, αφού δεν είχε γίνει δεκτός στη σχολή Καλών Τεχνών.
Ώσπου κάποια στιγμή, μάζεψε τα υπάρχοντά του και μετακόμισε στο Λονδίνο.
Περιγράφοντας εκείνη την περίοδο στο Metal Sucks, σε συνέντευξή του το 2010, ο Riggs είχε πει:
Υπήρχαν εκατομμύρια άνεργοι. Τεράστιο νούμερο για μια χώρα σαν την Αγγλία. Πολλά σημεία του Λονδίνου ήταν εντελώς φτωχά.
Έμενα στο Finsbury Park -τώρα είναι μοδάτο- και κυριολεκτικά πολλά σπίτια ήταν ετοιμόρροπα. Γινόντουσαν συνεχώς καταλήψεις. Και έτσι ήταν η γειτονιά μου.
Από εκεί προήλθε το punk rock! Από νέους που τους έλεγαν ότι δεν θα γίνουν καλοί σε τίποτα, ότι είναι ένα μηδενικό στη ζωή τους!
Καθώς ο Riggs έπεσε με τα μούτρα στον κόσμο της εμπορικής τέχνης, οι Iron Maiden ανέβαζαν συνεχώς το επίπεδο της σκηνικής τους παρουσίας με ιδιαίτερο φωτισμό επί σκηνής και πολλά pyro. Το κομμάτι που έλειπε;
Ένας μασκοφόρος κύριος, τον οποίο η μπάντα ονόμασε Eddie, με τη βαριά προφορά του Λονδίνου να το κάνει να ακούγεται σαν Ed ή Head… Ο Εd έμελλε να τους συνοδεύσει για πάντα…
Αργότερα, στα πρώτα τους live θα τραγουδούσαν το ομώνυμο ‘Iron Maiden’ και ο Eddie θα εκσφενδόνιζε από το στόμα του αίμα, από μια ενσωματωμένη αντλία πάνω του.
Τελικά, η μπάντα τελειοποίησε τον Eddie σε ένα fiberglass φρικιό το οποίο συνοδευόταν από καπνούς και φώτα, αλλά ας δούμε τι έλεγε ο άνθρωπός μας, ο Riggs, για μια στιγμή.
Ο νεαρός καλλιτέχνης είχε κερδίσει ήδη την καταξίωση σχεδιάζοντας διάφορα εξώφυλλα σε jazz και disco δίσκους για λογαριασμό της EMI Records, αλλά η καρδιά του είχε δοθεί ολοκληρωτικά στο σχεδιασμό εξωφύλλων επιστημονικής φαντασίας. Πίσω στο 2010, ο καλλιτέχνης ανακαλούσε στη μνήμη του τα γεγονότα:
Δύο χρόνια πριν συναντήσω τους Iron Maiden και πριν υπογράψουν το δικό τους συμβόλαιο με τη δισκογραφική, άραζα μόνος μου κάτω από ένα υπόστεγο προσπαθώντας να τελειώσω τη ζωγραφιά μου.
Δούλευα πολύ το θέμα στον συμβολισμό του πράγματος, διαβάζοντας πολλά βιβλία, μεταξύ των οποίων και βιβλία τρόμου.
Ο H.P. Lovecraft (Αμερικανός συγγραφέας φανταστικής λογοτεχνίας τρόμου) είχε διατυπώσει την εξής ιδέα, ότι μπορείς να παρουσιάσεις κάτι πιο τρομακτικό τοποθετώντας το στο δικό σου περιβάλλον παρά στην Transylvania ή κάπου αντίστοιχα…
Ήταν κάπου στα τέλη του ’70, την εποχή που η punk μεγαλουργούσε.
Ήταν αυτή η περιρρέουσα ατμόσφαιρα της “πεταμένης γενιάς” που υπήρχε παντού στην ατμόσφαιρα, οπότε σχεδίασα τον Eddie με punk μαλλιά.
Σκέφτηκα να βάλω ένα πτώμα στο T-shirt του επειδή το είχα δει κολλημένο σε ένα βιετναμέζικο τανκ. Ζωγράφισα τον Eddie με χαίτη και τον έβαλα να ζει στο περιβάλλον μου…
Ο Riggs ονόμασε την πρώτη του ζωγραφιά ‘Electric Matthew Says Hello’.
Πάσαρε το έργο τέχνης στον ατζέντη του ο οποίος το κράτησε για κάποιες εβδομάδες. Όταν του το επέστρεψε, του είπε πως δεν είναι τόσο εμπορικό όσο θα έπρεπε.
O Riggs κράτησε τον Eddie στο portfolio του, περιμένοντας την κατάλληλη στιγμή. Αυτή ήρθε το 1979… Οι Iron Maiden υπογράφουν συμβόλαιο με τη δισκογραφική ΕΜΙ, και το 1980 μπαίνουν στο στούντιο για να ηχογραφήσουν το πρώτο full length δίσκο τους!
Μέσα σε δυο εβδομάδες ο δίσκος είναι ήδη γεγονός και το μόνο που του λείπει είναι ένα εξώφυλλο. Και στο σημείο αυτό ακριβώς είναι που οι punk ρίζες του Eddie συγκρούονται με τη heavy metal φάση του Steve Harris και της παρέας του.
Ο Ron Smallwood, manager των Iron Maiden, αφού πρώτα είχε δει κάποιες δουλειές άλλων καλλιτεχνών για το εξώφυλλο της μπάντας, ζήτησε από τον Riggs να δει το portfolio του. Ο Riggs θυμάται:
To heavy metal ήταν το πιο αντι-δημοφιλές είδος διασκέδασης για περίπου πέντε χρόνια εκείνη την περίοδο, αλλά είχε ξεκινήσει να μπαίνει δυναμικά!
Ο Smallwood ήθελε κάποια δυνατά εξώφυλλα για την μπάντα του.
Πήγα λοιπόν στα Wessex Recording Studios, η μπάντα ήταν εκεί, έκαναν χαμό!
Είχα βάλει αρκετές δουλειές στο portfolio μου, ο Steve Harris μου είπε κατευθείαν: «Λοιπόν δεν θέλω metal γυναίκες στο εξώφυλλό μας.»
Είχα τον ‘Electric Matthew Says Hello’ φυσικά μαζί μου και μόλις τον είδε μου είπε ενθουσιασμένος απλά να του προσθέσω λίγα μαλλιά και αυτό ήταν!
O Riggs, λοιπόν, είχε ήδη σχεδιάσει τον Eddie για το ομώνυμο άλμπουμ ντεμπούτο του συγκροτήματος, αλλά έπρεπε κάπως να τον εισάγει στο κοινό, μέσω του single ‘Running Free’, που θα κυκλοφορούσε έναν μήνα πριν.
Η μπάντα του ζήτησε να συστήσει τον Eddie στο κοινό με τρόπο έξυπνο, κρατώντας τα αποκαλυπτήρια για την ημέρα κυκλοφορίας του δίσκου, όπου θα πόζαρε μεγαλοπρεπής στο εξώφυλλο.
O Riggs τον ζωγράφισε σαν έναν σκελετό που παρακολουθούσε τον τραγουδιστή Paul Di Anno να τρέχει πανικόβλητος σε μια κακόφημη λονδρέζικη γειτονιά.
Η λάμπα που καίει και οι λεπτομέρειες του concept με τις χαρακιές των Led Zeppelin, Scorpions, AC/DC, Judas Priest και Sex Pistols στον τοίχο, το κάνουν ακόμα πιο εντυπωσιακό. Όσο για το τραγούδι, ο Paul Di Anno έχει δηλώσει πως τον αντιπροσωπεύει απόλυτα:
Πάντα ήμουν ένας επαναστάτης, δεν ξέρω το γιατί αλλά δεν μου αρέσει να συμμορφώνομαι με τις κοινωνικές νόρμες, δεν σέβομαι την εξουσία.
Το εξώφυλλο του single ‘Sanctuary’, που έσκασε στις 23 Μαΐου του ίδιου έτους, λίγο μετά την κυκλοφορία του πρώτου δίσκου, ήταν κι αυτό εντυπωσιακό!
O Eddie κραδαίνοντας ένα μαχαίρι, έχει μόλις σκοτώσει την Μάργκαρετ Θάτσερ, την τότε πρωθυπουργό της Αγγλίας!
H Σιδηρά Κυρία τον είχε προκαλέσει, σκίζοντας μια αφίσα των Iron Maiden, η οποία βρίσκεται πεταμένη δίπλα της.
Το τολμηρό εξώφυλλο για την εποχή του συντηρητισμού που είχε επιβάλλει με την πολιτική της, όπως ήταν φυσικό συζητήθηκε, και ήρθε και έδεσε με τον πιο punk δίσκο της μπάντας, που μόλις είχε προηγηθεί.
Ο Eddie σιγά σιγά είχε ξεπροβάλλει από τις γειτονιές του Λονδίνου και ήταν έτοιμος να κατακτήσει το μουσικό κόσμο…
Από τότε, ο Eddie κοσμεί δεκάδες εξώφυλλα δίσκων, live ηχογραφήσεων, DVD, singles, κονκάρδες, μπλούζες, αναμνηστικά και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς! Έχει κάνει την εμφάνισή του ακόμα και σε video games!
Τα επόμενα χρόνια o Derek Riggs σχεδίαζε τα εξώφυλλα των Iron Maiden αλλά οι δρόμοι τους χωρίστηκαν το 1992, με το cover του ‘Fear Of The Dark’ να μην έχει σχεδιαστεί αποκλειστικά από τα χέρια του.
Ωστόσο, συνεργάστηκαν μερικές ακόμη φορές, όπως το 2000 για το ‘Brave New World’ ενώ στο μεσοδιάστημα, σχεδίασε και το εξώφυλλο για τον solo δίσκο του Bruce Dickinson που εκείνη την περίοδο είχε αποχωρίσει προσωρινά από την μπάντα. Το όνομα του χαρακτήρα που κοσμούσε το εξώφυλλο του Bruce ήταν Edison (Eddie’s son, δηλαδή ο γιος του Eddie)! Και ο μύθος συνεχίζεται…
Πλέον, ο Eddie… σαρανταρίζει σιγά σιγά, και κατέκτησε ξανά τον κόσμο μέσα από το καινούριο album που ετοίμασαν οι Iron Maiden με τίτλο ‘The Book of Souls’.
Η ιστορία του εξωφύλλου του ξεκινά με την πρόσληψη του Βρετανού ιστορικού, συγγραφέα και ειδικού σε θέματα σχετικά με τον πολιτισμό των Μάγια, Simon Martin, ώστε να σιγουρευτούν ότι η απεικόνιση θα είναι ακριβής και λεπτομερής.
Έχοντας μελετήσει τον πολιτισμό των Μάγια για περισσότερα από 30 χρόνια, ήταν ο πλέον κατάλληλος για να την εκπόνηση της σχολαστικής δουλειάς που χρειάστηκε για τη μετάφραση των τίτλων όλων των κομματιών σε ιερογλυφικά!
Στα live της μπάντας, λοιπόν, όταν οι τρεις κιθάρες και το machine gun style μπάσο του Steve Harris τραβάνε τις χορδές και δίνουν τον τόνο για να μπει το ομώνυμο κομμάτι, ο Eddie αφήνει για λίγο τα παρασκήνια και σκάει στη σκηνή να ξεμουδιάσει…