Αφιέρωμα στο St. Anger των Metallica
Σε μία περίεργη εποχή για τους Metallica και μετά τα ‘Load’–‘Reload’ που συνολικά κρίνονται σαν ένα «στραπάτσο» για την μπάντα βάσει των αντιδράσεων της πλειοψηφίας, το ‘St. Anger’ ανέβηκε στα ράφια των δισκοπωλείων το 2003, και πλέον ο ασκός του Αιώλου φαινόταν να έχει ανοίξει για τα καλά.
Κοιτώντας στο background του δίσκου, οι Metallica είχαν αποχωριστεί τον Jason Newsted (κάτι που τους ανάγκασε να καθυστερήσουν αρκετά την έναρξη των ηχογραφήσεων) και είχαν βάλει τον παραγωγό τους, Bob Rock, να αναλάβει τα parts του μπάσου για το νέο τους άλμπουμ.
Ο James Hetfield είχε μπει σε κλινική αποτοξίνωσης από το αλκοόλ δύο χρόνια πριν και στα πρώτα στάδια των ηχογραφήσεων του επιτρεπόταν να δουλέψει μόνο για τέσσερις ώρες τη μέρα, ενώ η δημόσια εικόνα του Lars Ulrich ήταν τουλάχιστον κακή, έπειτα από τη μεγάλη μάχη που είχε δώσει κατά του Napster και των ίδιων των fans της μπάντας.
Για τους περισσότεροθς, είναι το χειρότερο άλμπουμ των Metallica. Το μόνο σίγουρο είναι ότι κατάφερε να ξενίσει ακόμα και τους πιο ανοιχτόμυαλους οπαδούς της μπάντας, η οποία δέχθηκε τόση κριτική που αποφεύγει να παίζει τα κομμάτια του δίσκου ζωντανά.
Ηχογραφημένο σε έναν παλιό στρατώνα των Η.Π.Α., με το group να θέλει ο ήχος του να θυμίζει ήχο γραμμένο σε garage, να αλλάζει διαδικασία ηχογράφησης, να θυσιάζει τα κιθαριστικά solo του Hammett, με τον Lars να παίζει με διαφορετικό τρόπο snare drums και ολόκληρη την μπάντα να έχει κάποια λειτουργικά προβλήματα (αποτυπώνονται στο ντοκιμαντέρ ‘Some Kind Of Monster’) και να προσλαμβάνει για coach συτοβελτίωσης τον Phil Towle.
Υπάρχουν δύο χρόνια συμπυκνωμένων συναισθημάτων στο άλμπουμ. Συνέβησαν πολλές αλλαγές στις προσωπικές μας ζωές, πολλές δυσκολίες.
Είναι βαθύς δίσκος. Τόσο στιχουργικά όσο και μουσικά. – James Hetfield
Ήθελαν ο ήχος του άλμπουμ να είναι πιο τραχύς από ποτέ και αυτό ακριβώς συνέβη. Ο Bob Rock δεν γυάλισε καθόλου τον ήχο και είναι πράγματι σαν να ακούς μία μπάντα που ηχογραφεί σε ένα garage.
Δεν υπήρχε χρόνος για πολύ προσεγμένες εκτελέσεις από τον James. Θέλαμε τραχύτητα. Γι’ αυτό δεν κάναμε καθόλου tuning στα φωνητικά. -Bob Rock
Πάμε να δούμε ένα-ένα τα κομμάτια του άλμπουμ.
Frantic
Από το πρώτο κιόλας κομμάτι του δίσκου είναι εμφανής η μουσική κατεύθυνση του ‘St. Anger’.
Όσο για τους στίχους, αυτοί μιλούν για τον χρόνο που πάει χαμένος άμα τον σπαταλήσεις σε κακές συνήθειες, όπως τα ναρκωτικά και το αλκοόλ, αλλά και για τη δύναμη που απαιτείται για να προχωρήσεις τη ζωή σου.
Άλλωστε, οι αναμνήσεις του Hetfield από την κλινική αποτοξίνωσης για τον αλκοολισμό, ήταν ακόμα νωπές…
If I could have my wasted days back
Would I use them to get back on track?
Stop to warm at karmas burning
Or look ahead, but keep on turning?
[Όλοι οι στίχοι]
St. Anger
Το ομώνυμο με τον δίσκο κομμάτι έρχεται στη δεύτερη θέση της tracklist και έχει να κάνει με το πώς μπορείς να διαχειριστείς τον θυμό σου ώστε να έχεις θετικά αποτελέσματα. Ο Hetfield έχει δηλώσει πως αυτό το τραγούδι αφορά τη μάχη -που έδωσε κι ο ίδιος- με τον αλκοολισμό.
Όσο για το videoclip του, εκείνη την περίοδο η μπάντα είχε παίξει σε διάφορες φυλακές μπροστά σε εκατοντάδες ενθουσιώδεις τροφίμους, με το συγκεκριμένο να είναι γυρισμένο στο San Quentin State Prison της Καλιφόρνια (είναι και το πρώτο κλιπ των Metallica στο οποίο εμφανίζεται ο Robert Trujillo).
You flush it out, you flush it out
Saint Anger ’round my neck
You flush it out, you flush it out
He never gets respect
You flush it out, you flush it out
Saint Anger ’round my neck
You flush it out, you flush it out
He never gets respect
[Όλοι οι στίχοι]
Some Kind Of Monster
Αναλύοντας το ‘Some Kind Of Monster’ στον Bob Rock, ο James Hetfield του τόνισε πως οι στίχοι περιγράφουν ένα… τέρας, το οποίο είναι εμπνευσμένο από τον Frankenstein.
Αυτό ήταν κι ένα απ’ τα πρώτα τραγούδια που έγραψαν για τον δίσκο οι Metallica, ενώ όταν κυκλοφόρησε ως single, η διάρκειά του ήταν μικρότερη σε σχέση με την τελική εκδοχή που συμπεριλήφθηκε στο άλμπουμ.
These are the eyes that can’t see me
These are the hands that drop your trust
These are the boots that kick you around
This is the tongue that speaks on the inside
These are the ears that ring with hate
This is the face that’ll never change
This is the fist that grinds you down
This is the voice of silence no more
[Όλοι οι στίχοι]
Dirty Window
Το ‘Dirty Window’ μιλάει για τα σημάδια που άφησε στον Hetfield η μάχη του με τον αλκοόλ.
Ο παραλληλισμός με τον καθρέφτη που είναι καθαρός στο εσωτερικό του αλλά βρώμικος στο εξωτερικό του, χρησιμοποιείται για να δείξει πως παρότι ο ίδιος βλέπει τον εαυτό του ως έναν καινούριο άνθρωπο, είναι εμφανές στους υπόλοιπους πως έχει περάσει δύσκολες στιγμές με τον εθισμό του…
I see my reflection in the window
This window clean inside, dirty on the out
I’m looking different than me
This house is clean baby
This house is clean
[Όλοι οι στίχοι]
Invisible Kid
Ο δίσκος πραγματεύεται γενικά τον θυμό και τους εσωτερικούς δαίμονες. Έτσι, λοιπόν, και το
‘Invisible Kid’ έχει να κάνει με ένα παιδί κάπως μπερδεμένο, απομονωμένο, που απ’ τη μία το απολαμβάνει κι απ’ την άλλη δεν το αντέχει.
Διώχνει τους ανθρώπους μακριά του, κλείνεται στον εαυτό του, μα ταυτόχρονα επιχειρεί να δείξει πως ντρέπεται γι’ αυτό.
Τα ‘χουμε ξαναπεί άλλωστε, οι εσωτερικοί δαίμονες ήταν πάντα στοιχείο της θεματολογίας των Metallica και σε έναν δίσκο της συγκεκριμένης περιόδου δεν θα μπορούσε αυτό να μην ισχύει και πάλι.
Invisible kid
Got a place of his own
Where he’ll never be known
Inward he’s grown
Invisible kid
Locked away in his brain
From the shame and the pain
World down the drain
[Όλοι οι στίχοι]
My World
Το ‘My World’ είναι ένα από τα πιο οργισμένα τραγούδια του δίσκου.
Μία κραυγή εναντίον όσων προσπαθούν να κατευθύνουν τη σκέψη μας και μία προειδοποίηση ότι… «It’s my time now / Look out motherfuckers here I come».
Είναι πολύ πιθανό μέρος αυτών των σκέψεων να δημιουργήθηκαν στον Hetfield από την παραμονή του στην κλινική αποτοξίνωσης από το αλκοόλ και την προσπάθεια των θεραπευτών να «παρέμβουν» στον τρόπο σκέψης και τις συνήθειές του.
It’s my world now
You can’t have it
It’s my world, It’s my world
It’s my world
I’m out of my head, out of my head
Get ’em out of my head, out of my head
Get ’em out
[Όλοι οι στίχοι]
Shoot Me Again
Η μάχη του Lars και κατ’ επέκταση της μπάντας με το Napster εκείνη την περίοδο, είχε λάβει μεγάλες διαστάσεις και οι Metallica είχαν ελάχιστους μουσικούς στο πλευρό τους.
Μάλιστα, ο Lars έχει τοποθετηθεί πολλάκις από τότε επί του θέματος, εκφράζοντας τη διαμαρτυρία του για όσα έγιναν.
Δεν θα μπορούσε, λοιπόν, αυτή η ιστορία να μην χωρέσει μέσα στο ‘St. Anger’, με το ‘Shoot Me Again’ να είναι μία τοποθέτηση περίσσιου θάρρους, ότι οι Metallica θα συνεχίσουν να αντιμάχονται όσων πιστεύουν πως καταπατούν τα δικαιώματά τους, ακόμα και μόνοι τους.
All the shots I take
What difference did I make?
All the shots I take
I spit back at you
I won’t go away, with a bullet in my back
Right here I’ll stay, with a bullet in my back
[Όλοι οι στίχοι]
Sweet Amber
Φαινομενικά, αυτό το τραγούδι μιλάει για μια κοπέλα, την Amber, η οποία έχει πολύ «εθιστική» προσωπικότητα.
Απ’ την άλλη, η λέξη amber που χρησιμοποιείται για να περιγράψει διάφορες ποικιλίες μπύρας, θεωρήθηκε στην αρχή ότι έχει να κάνει με το πρόβλημα αλκοολισμού που είχε αντιμετωπίσει ο Hetfield.
Ωστόσο, σύμφωνα με το βιβλίο ‘This Monster Lives: The Inside Story of Some Kind of Monster’, το κομμάτι γράφτηκε την περίοδο που η δισκογραφική των Metallica τους ζητούσε να γράψουν τραγούδια για τις διαφημίσεις των χορηγών τους, υπονοώντας πως θα έπρεπε να το κάνουν αν ήθελαν να διατηρήσουν τις καλές σχέσεις που είχαν.
Chase the rabbit, fetch the stick
She rolls me over, ’till I’m sick
She deals in habits, deals in pain
I run away, but I’m back again
Oooh, then she holds my hand
And I lie to get a smile
And she squeezes tighter
I still lie to get a smile
[Όλοι οι στίχοι]
The Unnamed Feeling
Το «συναίσθημα χωρίς όνομα» που περιγράφεται στο τραγούδι είναι το άγχος σύμφωνα με τον Hetfield, και ο πρωταγωνιστής είναι ένα άτομο στα όρια παράκρουσης, λίγο πριν χάσει τον έλεγχο και παραδοθεί στο συναίσθημα του πανικού.
Στο videoclip θα δείτε να παρεμβάλλονται πολλά πλάνα με ανθρώπους στα όρια της απόγνωσης και της απελπισίας.
I’m frantic in your soothing arms
I can not sleep in this down filled world
I’ve found safety in this loneliness
But I can not stand it anymore
Cross my heart, hope not to die
Swallow evil, ride the sky
Lose myself in a crowded room
You fool, you fool, it’ll be here soon
[Όλοι οι στίχοι]
Purify
Άλλο ένα track του δίσκου στο ίδιο μήκος, θεματολογικά.
Μετά τις δύσκολες στιγμές, έρχεται η κάθαρση, η στιγμή που θες να απελευθερωθείς από τους δαίμονές σου και να πας μπροστά. Πολλές φορές, όμως, για να χαράξεις νέα πορεία χρειάζεσαι κι έναν σύμμαχο («Purify you and I»).
Pure if I… can’t you help me?
Pure if I… won’t you help me?
Purify you and I
Purify you and I
Pure if I… can’t you help me?
Pure if I… won’t you help me?
Purify you and I
Purify you and I
[Όλοι οι στίχοι]
All Within My Hands
Τελευταίος σταθμός του ‘St. Anger’, και στο ‘All Within My Hands’ ακούμε τους πιο ευάλωτους Metallica του δίσκου, με τον Hetfield να τραγουδάει «Love is control, I’ll die if I let go», δείχνοντας πως προσπαθεί να κρατήσει κοντά του όσους αγαπά.
Πολλοί λένε ότι εν μέρει ο στίχος είναι αναφορά στον Jason Newted που αποχώρησε από την μπάντα, λίγο καιρό πριν ξεκινήσουν οι προγραμματισμένες ηχογραφήσεις του άλμπουμ.
All within my hands
Squeeze it in, crush it down
All with my hands
Hold it dear, hold it suffocate
All within my hands
Love to death, smack you ’round and round and
All within my hands
Beware
Love is control
I’ll die if I let go
[Όλοι οι στίχοι]
Δεν ξέρω αν αντικειμενικά είναι το ‘St. Anger’ είναι το χειρότερο άλμπουμ των Metallica όπως οι περισσότεροι (μεταξύ αυτών κι εγώ) ισχυρίζονται, όμως είναι σίγουρα το πιο διαφορετικό.
Η μπάντα προσπάθησε να κάνει (ξανά) μια μεγάλη στροφή στον ήχο της, κοιτώντας κλεφτά το παρελθόν, πριν τα λίγο bluesy ‘Load’–‘Reload’, με σαφή όμως προσανατολισμό σε διαφορετικά πράγματα. Και ποτέ δεν ήταν αναληθής ως προς τον δίσκο – ο Hetfield τότε είχε πει:
Το ‘St. Anger’ είναι απλώς ό,τι καλύτερο μπορούσαμε να κάνουμε αυτή τη στιγμή.
Το ‘St. Anger’ αποτελεί σίγουρα μία κατηγορία μόνο του στη δισκογραφία τους, αποτυπώνοντας μία δύσκολη περίοδο για την μπάντα, τόσο συνολικά όσο και ατομικά.
Παράλληλα, σήμανε το τέλος της συνεργασίας τους με τον Bob Rock στο τιμόνι της παραγωγής, τον οποίον διαδέχθηκε ο Rick Rubin στο ‘Death Magnetic’ που, αν και «παραφορτωμένο», έκανε τους Metallica -και κυρίως τη μεγαλύτερη μερίδα των fans τους- να αντικρίζουν το μέλλον με μια κάπως μεγαλύτερη αισιοδοξία.