Το ‘Toxicity’ των System of a Down, ένα από τα εμβληματικά albums της πρώτης δεκαετίας του 2000, έχει σήμερα γενέθλια!
Βουτιά σε ιστορίες και γεγονότα γύρω από τον δίσκο των System of a Down που ήρθε και έσκασε σαν κεραυνός στα κεφάλια μας την 4η Σεπτεμβρίου 2001.
To… κινέζικο φαγητό του δίσκου
Το ‘Chop Suey’ είναι ένα κινέζικο φαγητό που θυμίζει το δικό μας, στιφάδο! Έχει σαν βάση του το κρέας ή το ψάρι, μαγειρεύεται με λάχανα μπαμπού, κρεμμύδια, ρύζι και νεροκάστανα.
Το χρησιμοποίησαν σαν τίτλο για το τραγούδι τους γιατί, όπως έχουν αποκαλύψει, το μουσικό τους ύφος είναι πολυποίκιλο, όπως ακριβώς και τα υλικά του συγκεκριμένου ανατολίτικου φαγητού.
H ιστορία της συνταγής φτάνει μέχρι το 1896: O Κινέζος πρέσβης των Ηνωμένων Πολιτειών, Li Hung-Chang, καταφθάνει στη Νέα Υόρκη με το προσωπικό του, που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και 3 προσωπικούς μάγειρες.
Στα πλαίσια της σύσφιξης των σχέσεων των δυο χωρών, διοργανώνεται δείπνο, για το οποίο ο πρέσβης δίνει εντολή στους μάγειρες να ετοιμάσουν ένα καινούργιο πιάτο, το οποίο σερβιρίστηκε με το όνομα «chop suey» και έσμιξε υλικά τόσο της δυτικής όσο και της ανατολίτικης κουζίνας.
Το video clip γυρίστηκε στο parking ενός φθηνού ξενοδοχείου του Los Angeles, κοντά στη γειτονιά όπου μεγάλωσαν, ενώ για τις ανάγκες των γυρισμάτων προσκάλεσαν τους οπαδούς τους να συμμετέχουν σε αυτό.
Οι αισιόδοξες προβλέψεις τους έκαναν λόγο για 500 άτομα, αλλά περίπου 1500 fans τους μαζεύτηκαν στο σημείο μετά το κάλεσμά τους:
O στιχουργός Tankian και ο συνθέτης Malakian
Ο mastermind Serj Tankian, φέρει την υπογραφή του σε όλα τα κομμάτια του δίσκου, αφού έχει γράψει στίχους και στα 14 tracks, ενώ σε έξι από αυτά έχει βοηθήσει ο Daron Malakian.
Ο κιθαρίστας όμως, σήκωσε στους ώμους του τη σύνθεση της μουσικής του album, με το όνομά του να φιγουράρει στα περισσότερα τραγούδια.
Ακόμα, η μπάντα είχε δημιουργήσει μια μεγάλη δεξαμενή συνθέσεων και δυσκολευόταν να ξεδιαλέξει την τελική tracklist.
Πιο συγκεκριμένα, ηχογραφήθηκαν 33 κομμάτια, τελικά έμειναν 14, ενώ πολλά από τα ακυκλοφόρητα διέρρευσαν στο διαδίκτυο υπό την ονομασία ‘Toxicity II’.
Ο τύποι δεν πτοήθηκαν όμως, και τα συμπεριέλαβαν στον επόμενό τους δίσκο, ‘Steal This Album!’, ο ευφάνταστος τίτλος του οποίου ταίριαζε άψογα με το περιστατικό!
Το κομμάτι που συγκινεί την μητέρα του Odadjian
Το ‘Arto’ είναι το τελευταίο, hidden track του δίσκου, και πήρε το όνομά του από τον Arto Tunçboyacıyan, που κάνει guest εμφάνιση και χαρίζει με το duduk του (παραδοσιακό αρμένικο όργανο) μια ιδιαίτερη νότα.
Τον Αρμένιο μουσικό τον συναντάμε να παίζει και στο ‘Science’. Το κομμάτι ηχογραφήθηκε με παραδοσιακά αρμένικα πνευστά και κρουστά, χωρίς κιθάρες, και είναι το αγαπημένο της μητέρας του Odadjian.
Ο ίδιος έχει δηλώσει:
Δεν χρησιμοποιήσαμε κιθάρες αλλά αρμένικα όργανα, και όλοι μαζί τραγουδήσαμε.
Είναι ένα πολύ συναισθηματικό κομμάτι, η μητέρα μου κλαίει κάθε φορά που το ακούει, ήθελα να θυμάται όλους όσους πέθαναν το 1915 στη γενοκτονία….
Η εκδοχή της μπάντας για το ‘Toxicity’
Η πόλη που προέρχονται, το Los Angeles, είναι γνωστή και ως ‘Toxic City’, ενώ οι δουλεμένοι στίχοι τους επιδέχονται ένα σωρό ερμηνείες.
Ο Daron Malakian, πάντως, σε μια εμφάνιση των S.O.A.D. το 2005 στο φημισμένο Download Festival, δήλωσε πως το κομμάτι αναφέρεται στην διαταραχή ελλειμματικής προσοχής, ένα σύνδρομο που προκαλεί στα άτομα σημαντικές δυσκολίες στην προσήλωση της προσοχής τους σε μία δραστηριότητα.
Οι μπουνιές στο studio
Έχετε όλοι σας λίγο πολύ δει τι μπορούν να κάνουν στα live τους oι System.
E, σκεφτείτε τους Malakian και Dolmayan να παίζουν ξύλο στο studio! Κατά τη διάρκεια των ηχογραφήσεων, οι δυο τους πιάστηκαν στα χέρια, η κατάσταση ξέφυγε και ο Malakian θυμάται:
Υπήρχαν φορές που τα γ@@με όλα… Το χείλος μου κόπηκε, άρπαξα ένα stand μικροφώνου και τον χτύπησα στο κεφάλι, το κεφάλι του άνοιξε!
Ο Savo και ο Serj που μας κοιτούσαν, αναφώνησαν ότι… ξοφλήσαμε!
Μετά το σκηνικό, όμως, πήγαμε μαζί στο νοσοκομείο, έραψαν τα τραύματά μας ενώ καθόμασταν δίπλα-δίπλα και αρχίσαμε να γελάμε λέγοντας πως ήταν από τις πιο ωραίες ιστορίες της μπάντας!
Η 11η Σεπτεμβρίου, η CIA και ο αντιαμερικανισμός
Όταν οι συμπτώσεις έχουν κέφια, τότε συμβαίνουν περίεργα πράγματα.
Ο δίσκος κυκλοφόρησε 4/9/2001, αλλά έπιασε κορυφή στα charts την εβδομάδα της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001, όταν όλη η υφήλιος παρακολουθούσε με κομμένη την ανάσα τους Δίδυμους Πύργους στη Νέα Υόρκη να καταρρέουν.
Ένας στίχος στο ‘Chop Suey’, το οποίο αρχικά προοριζόταν να κυκλοφορήσει σαν ‘Suicide’, και συγκεκριμένα το «I cry when angels deserve to die», πυροδότησε σενάρια για την τρομοκρατική επίθεση, ενώ ο κοινωνικοπολιτικός στίχος του δίσκου τέθηκε στο επίκεντρο από αρκετά μέσα.
Το Clear Channel, μάλιστα, το κατέταξε στη λίστα με τα «επικίνδυνα» κομμάτια, που περιελάμβανε και τα φαινομενικά αθώα ‘Dust In The Wind’ των Kansas και ‘In The Air Tonight’ του Phil Collins, στα πλαίσια της συνομωσιολογίας και της γενικότερης παράκρουσης που κυριαρχούσε στις Η.Π.Α. μετά το τρομοκρατικό χτύπημα.
Ο Serj Tankian κατηγόρησε την CIA ότι παρακολουθεί στενά τα μέλη των System of a Down λόγω των ανατρεπτικών πεποιθήσεών τους, πολλοί τους κατηγόρησαν ως αντι-αμερικανούς, ενώ οι ίδιοι τα έχωσαν στην κυβέρνηση για την εσωτερική και εξωτερική της πολιτική:
Ο κόσμος εκεί έξω έγινε μανιακός, προσπαθεί να βρει κάποιον να τον κατηγορήσει ως φταίχτη.
Όποιος κριτικάρει την κυβέρνηση, όπως εμείς για παράδειγμα, γίνεται στόχος, γιατί δεν λέει αυτό που θέλουν να ακούσουν, κόσμος αρνείται να ακούσει την αλήθεια!
Για αυτό το λόγο μας χτυπούσαν!
«Δεν είμαστε η Britney Spears»
Η παραπάνω φράση ανήκει στον κύριο Daron Malakian.
Ποιο είναι το story της; Το ‘Chop Suey’ ήταν υποψήφιο το 2002 στα βραβεία Grammy, στην κατηγορία καλύτερης metal εκτέλεσης, ενώ το ‘Aerials’ στην κατηγορία καλύτερης hard rock εκτέλεσης την επόμενη χρονιά.
Οι System of a Down αρνήθηκαν την πρόσκληση να το παίξουν ζωντανά το βράδυ των απονομών, «γιατί αυτά είναι πράγματα που κάνουν οι NSYNC (μια boy band από Orlando) και η Britney Spears, όχι οι System of a Down!»
Η έμμεση βοήθεια των Beatles
Κολλάνε οι Beatles με τους System of a Down; Πολύ απλά, ναι. Τεράστιες μπάντες, διαφορετικών μουσικών ειδών, αναγνωρίζουν τα «Σκαθάρια» ως άμεση επιρροή τους, λόγω του καινοτόμου ήχου τους και της επανάστασης που έφεραν στον μουσικό κόσμο.
Έτσι και οι SOAD, έχουν παραδεχθεί πως τα «Σκαθάρια» τους βοήθησαν ώστε να εξελίξουν και να πλέξουν τον ήχο τους.
Ο Malakian, σε δηλώσεις του το 2005, αποκάλυψε τα εξής:
Ενώ ετοιμάζαμε το ‘Toxicity’, ήξερα ότι ο Tankian ήθελε να τραγουδάει περισσότερο σε αυτόν τον δίσκο, οπότε είχαμε από την αρχή μια κάποια πρόοδο και εξέλιξη.
Θέλαμε να το πετύχουμε, χωρίς να χάσουμε αυτήν τη σκληρή, punk και metal πλευρά μας!
Μπορείς να το χάσεις όλο αυτό αν γίνεις κάπως πιο εκλεκτικός με τη μουσική σου… Οπότε, προσπαθήσαμε να ισορροπήσουμε, για να μην χάσουμε τους οπαδούς μας.
Ήταν οι Beatles αυτοί που με έκαναν να συνειδητοποιήσω τη δομή των τραγουδιών, να προσθέτω ένα σωρό πράγματα μέσα σε ένα τρίλεπτο, να τα «συμπιέζω»…
Ο θαυμασμός των Metallica για τον δίσκο
Οι Metallica έχουν δηλώσει επανειλημμένα θαυμαστές των System of a Down, και πιο συγκεκριμένα, οι Lars Ulrich και Kirk Hammett.
Ο Lars κατέταξε δεύτερο το ‘Toxicity’ στη λίστα με τα αγαπημένα του albums της δεκαετίας που μας πέρασε, ενώ στη θέση 15 και 16 φιγουράρουν τα ‘Rated R’ και ‘Mezmerize’ αντίστοιχα.
Ο δε Hammett επέλεξε στη θέση 13 το ‘Toxicity’. Ο τελευταίος ανέβηκε στη σκηνή μαζί τους το 2003 και έπαιξαν μαζί το ομώνυμο και το ‘Aerials’ από τον δίσκο.
Ο serial killer Charles Manson
Το ακρωνύμιο ‘Α.Τ.W.A’ (Air, Trees, Water, Animals), αναφέρεται στο κίνημα υπέρ του περιβάλλοντος του διαβόητου Charles Manson, ο οποίος έδρασε στην έρημο της California τη δεκαετία του ’60.
Τι δουλειά έχει ένας εγκληματίας όπως ο Manson όμως στον δίσκο των System;
O Daron Malakian έχει δηλώσει κατηγορηματικά ότι το τραγούδι δεν το εμπνεύστηκαν από τη δράση ή τα κίνητρά του, αλλά απομόνωσαν μόνο τις περιβαλλοντικές του ανησυχίες…