Tool – Ænima: Η ιστορία πίσω από κάθε κομμάτι

Tool - Ænima / Εξώφυλλο
Tool - Ænima / Εξώφυλλο

1η Οκτωβρίου του 1996: Οι Tool ανεβάζουν στα ράφια το CD του Ænima’ (στις 17 Σεπτεμβρίου είχε κυκλοφορήσει μόνο σε βινύλιο). Μία από τις σημαντικότερες κυκλοφορίες της δεκαετίας του ’90, ένα άλμπουμ που ακόμα και 21 χρόνια μετά την κυκλοφορία του αντιμετωπίζεται με το ίδιο δέος όπως και τότε, ένα άλμπουμ που, πατώντας πάνω στα πεπραγμένα του ‘Undertow’ (1993) και την αρκετά μεγάλη επιτυχία που είχε επιτευχθεί μέσω αυτού, επισημοποίησε αυτό που λίγο-πολύ όλοι γνώριζαν ήδη: Οι Tool είναι μία μπάντα-σταθμός, δύσκολο, αν όχι ακατόρθωτο να συγκριθεί ή να αντιγραφεί από οποιαδήποτε άλλη, τόσο λόγω της μουσικής πολυπλοκότητας, όσο και της θεματολογικής ιδιοσυγκρασίας που τη διακατέχει.

Ένα μοναδικό μείγμα επιρροών συνθέτει ένα αριστουργηματικό από κάθε άποψη άλμπουμ, το οποίο, όχι απλά εκθειάστηκε από κριτικούς και κοινό της εποχής, αλλά κατάφερε όπως ελάχιστα άλλα να παίξει με το μυαλό των ακροατών. Μέχρι και σήμερα, λίγοι γνωρίζουν τα πραγματικά νοήματα που κρύβονται πίσω από τα τραγούδια του άλμπουμ, είτε επειδή αυτά είναι ασαφή, κατά τη συνήθη τακτική της μπάντας, είτε επειδή είναι υπερβολικά πολλά για να αφομοιωθούν, μιας και η συντριπτική πλειοψηφία των όσων έχουν γράψει κρύβει πολλά μυστικά από πίσω της.

Στο Ænima’ λοιπόν, η περιπαικτική πλην ιδιάζουσα διάθεση των Tool εκδηλώνεται εξ αρχής, με τον τίτλο του δίσκου να είναι εμπνευσμένος από την συνένωση δύο εννοιών: Αφενός η λατινική λέξη «anima» που χρησιμοποιούσε συχνά ο φημισμένος ψυχολόγος Carl Jung για να αποτυπώσει την έννοια της ψυχής, αφετέρου η λέξη «enema» που σημαίνει κλύσμα στα Ελληνικά.

Ο δίσκος είναι αφιερωμένος στον Bill Hicks, φημισμένο κωμικό μέχρι και τις μέρες μας, ο οποίος είχε πεθάνει δύο χρόνια νωρίτερα από καρκίνο, ενώ είχε αποτελέσει κατά κάποιον τρόπο έμπνευση για τη δημιουργία του άλμπουμ. Θεωρούταν, μάλιστα, πως ήταν κατά μία έννοια «πνευματικός συνοδοιπόρος» των Tool, και οι ίδιοι εμφώλευσαν στοιχεία της σάτιράς του μέσα στον δίσκο, με το εσώφυλλο να έχει μια φωτογραφία της Καλιφόρνια που βυθίζεται στον Ατλαντικό Ωκεανό και το -σχεδόν ομώνυμο του δίσκου- Ænema’ να περιέχει τον στίχο «Learn to swim, I’ll see you down in Arizona Bay». Άξια αναφοράς και η φωτογραφία που απεικονίζει τον Bill Hicks να κρατάει το πόδι ενός ασθενή που μοιάζει με τον Maynard James Keenan, με τη λεζάντα να γράφει «Bill Hicks – Another Dead Hero».

Tool - Ænima (Bill Hicks Another Dead Hero)
Tool – Ænima (Bill Hicks Another Dead Hero)

Μπορεί το ‘Ænima’ να ξεκινάει στην ουσία από ‘κει που τελείωσε το ‘Undertow’, όμως στην πραγματικότητα τα πράγματα αλλάζουν αρκετά στην πορεία και αυτός είναι και ο λόγος που το συγκεκριμένο άλμπουμ καθιέρωσε τους Tool ως ένα παγκόσμιο όνομα που ανταποκρίνεται απολύτως στην ταμπέλα «μία κατηγορία μόνο του». Σκοτεινό, μυστήριο, σχεδόν ψυχεδελικό, το ‘Ænima’ ήταν το άλμπουμ που αποτέλεσε το μεγάλο σημείο αναφοράς για τους Tool, οι οποίοι εγκαινίασαν στην ουσία έναν νέο ήχο (με τεράστια συμβολή από τον Justin Chancellor που έκανε το ντεμπούτο ως μπασίστας τους) που τους ακολούθησε στη μετέπειτα πορεία τους.

Πρόκειται για ένα άλμπουμ που κυριολεκτικά σε «καταπίνει», ενώ δεν χρειάζεται καν να αναφέρουμε ότι μιλάμε για έναν δίσκο που οφείλει να αντιμετωπίζεται σαν ολότητα και όχι σαν το αποτέλεσμα της ταξινόμησης μερικών tracks με συγκεκριμένη σειρά. Τα πάντα είναι δουλεμένα μέχρι τελευταίας λεπτομέρειας, οι «παρεμβολές», τα μικρά instrumental μέρη που εισάγουν ορισμένα κομμάτια, λειτουργούν ως το απαραίτητο «χαλί» για την επικείμενη κορύφωση των τραγουδιών και χωρίς αυτά θα μιλάγαμε στα σίγουρα για ένα διαφορετικό άλμπουμ.

Το σκοτάδι μπλέκεται αριστοτεχνικά με το φως, οι μελωδίες, παρότι πολύπλοκες, ξεδιπλώνονται και εναλλάσσονται με απόλυτη φυσικότητα, θαρρείς κομμένες και ραμμένες για την ιδιαίτερη φωνή και στιχουργική του Maynard, η οποία ακροβατεί ανάμεσά τους, παραμορφώνεται, αγωνιά, ξεσπάει, ηρεμεί ή καλπάζει, μοιάζει να εξιλεώνεται κραυγάζοντας ή ψιθυρίζοντας, χαρακτηρίζοντάς τες οριστικά και ανεπανόρθωτα, τόσο πολύ που δεν μπορείς να φανταστείς κάποιον άλλον να τις ερμηνεύει.

Με το στιχουργικό μεγαλείο του Keenan να βρίσκεται σε πλήρη έκταση και να λαμβάνει έμπνευση από ετερόκλητα ερεθίσματα, ακόμα και από την τραυματική παιδική του ηλικία, το ‘Ænima’ είναι βουτηγμένο σε διφορούμενα νοήματα, καταπιανόμενο με θέματα που περιλαμβάνουν το κράξιμο σε έναν fan των Tool που τους κατηγόρησε για «ξεπούλημα» (‘Hooker with a Penis’), ένα μήνυμα/απειλή από έναν ανεπιθύμητο Ιταλό που είχε επισκεφθεί κάποτε το σπίτι του Keenan αφήνοντας έναν τεράστιο λογαριασμό τηλεφώνου (‘Message to Harry Manback’), μέχρι και μία θεωρία ανθρώπινης εξέλιξης του ανθρώπινου γένους και του αριθμού χρωμοσωμάτων (‘Forty Six & 2’)… Κλασικό δείγμα μίας μπάντας που δεν παίρνει τον εαυτό της πολύ στα σοβαρά, αφού, όπως είχε κάποτε δηλώσει ο Keenan «τότε η τέχνη σου θα υποφέρει».

Ευτυχώς οι Tool δεν το έχουν κάνει αυτό, ωστόσο έχουν καταφέρει με μόλις 4 άλμπουμ να λογίζονται ήδη σχεδόν ως κλασική μπάντα. Η αλήθεια, βέβαια, είναι ότι υπάρχει λόγος γι’ αυτό και είναι πολύ συγκεκριμένος: Φυσικά δεν επαρκεί η τεχνική αρτιότητα (κάτι πολύ παραπάνω από αρτιότητα για την ακρίβεια) των μελών τους, αλλά ότι κάθε ένας από τους δίσκους τους περιέχει πολύ, πάρα πολύ περισσότερη δουλειά και πληροφορία από τον μέσο όρο των άλλων δίσκων που κυκλοφορούν εκεί έξω. Είτε μουσικά, είτε στιχουργικά και εννοιολογικά, είναι one of a kind και εμείς πάμε να εξερευνήσουμε ιστορίες, γεγονότα και περίεργα facts πίσω από τα κομμάτια του ‘Ænima’.

Stinkfist

Απ’ την αρχή στα βάσανα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αυτό το κομμάτι, μιας και τα δύο συνθετικά του τίτλου, «stink» και «fist», δίνουν αφορμές να θεωρηθεί κομμάτι «σεξουαλικού περιεχομένου». Η αλήθεια είναι ότι αυτό υποπίπτει στην προσωπική κρίση του καθενός. Το βασικό νόημα που θέλει να περάσει το κομμάτι είναι ότι για να νιώσεις πραγματικά συναισθήματα πρέπει να ζήσεις εμπειρίες μαζί με άλλους ανθρώπους, επιδιώκοντας να συνδεθείς πραγματικά μαζί τους, να απογυμνωθείς μπροστά τους, εξ ου και η μεταφορά με το «fist». Εντάξει, όλοι ξέρουμε ότι η αίσθηση χιούμορ του Keenan είναι κάπως ιδιαίτερη, ενίοτε ακραία, και σίγουρα ο ίδιος απολαμβάνει την αρνητική δημοσιότητα. Εκείνος, πάντως, είχε πει πως αφορά «την επιλογή της συμπόνοιας αντί του φόβου».

Περιττό να πούμε ότι το κομμάτι λογοκρίθηκε τόσο από τηλεοπτικούς όσο και από ραδιοφωνικούς σταθμούς.

Something has to change.
Un-deniable dilemma.
Boredom’s not a burden
Anyone should bear.
[Όλοι οι στίχοι]


Eulogy

Τραγούδι αφιερωμένο στον πατέρα της Σαηεντολογίας (scientology), L. Ron Hubbard, κατά δήλωση της μπάντας σε διάφορες συνεντεύξεις, με εκπληκτική εισαγωγή και παθιασμένη, καθηλωτική ερμηνεία του Maynard James Keenan, ο οποίος δίνει τα ρέστα του.

Standing above the crowd,
He had a voice that was strong and loud.
We’ll miss him.
We’ll miss him.
Ranting and pointing his finger
At everything but his heart.
We’ll miss him.
We’ll miss him.
[Όλοι οι στίχοι]


H.

Υποβλητική ατμόσφαιρα και για άλλη μια φορά οι Tool σε πλήρη συνθετικό «οργασμό», σε ένα κομμάτι που αποτελεί διαχρονικό μυστήριο ως προς το νόημά του. Σε διάφορες συναυλίες, πριν την ερμηνεία του ‘H.’, ο Maynard έχει αναφέρει τον γιο του, το οποίου το μεσαίο όνομα είναι «H», και λέγεται πως ενδεχομένως το κομμάτι να μιλάει για το πώς αλλάζει η ζωή σου όταν έρχεται στον κόσμο το παιδί σου. Ωστόσο, η επίσημη εξήγηση που έχει δώσει ο ίδιος σχετικά με το κομμάτι σε μία συναυλία το 1996, είναι η εξής:

Έχετε δει ποτέ τα cartoon της Warner Bros.; Μερικές φορές είναι κάποιος που δυσκολεύεται να αποφασίσει σχετικά με μία κατάσταση. Τότε εμφανίζεται ένας άγγελος στον έναν ώμο του και ένας διάβολος στον άλλον. Είναι αρκετά προφανές, έτσι; Συνήθως ο άγγελος προσπαθεί να του δώσει την καλή συμβουλή ενώ ο διάβολος προσπαθεί να τον πείσει να κάνει κάτι που είναι κακό γι’ αυτόν. Δεν είναι πάντα τόσο απλό όμως. Τις περισσότερες φορές δεν υπάρχουν άγγελοι και διάβολοι. Υπάρχουν απλά οι φίλοι σου που σου δίνουν συμβουλές, αλλά η αλήθεια είναι ότι δεν καταλαβαίνουν πάντα τι είναι το καλύτερο για σένα. Οπότε εξαρτάται από εσένα. Πρέπει να αποφασίσεις μόνος σου. Αυτό το κομμάτι λέγεται ‘H.’.

Ισχύει, επίσης, ότι το μεσαίο όνομα και του ίδιου του Maynard είναι «H» (γεννημένος ως James Herbert Keenan) και, δεδομένης της δύσκολης παιδικής ηλικίας του (μεγαλωμένος σε πολύ θεοσεβούμενη οικογένεια με έναν πατέρα άκρως καταπιεστικό), πολλοί εικάζουν ότι το κομμάτι αναφέρεται σε αυτήν.

And as the walls come down and
As I look in your eyes
My fear begins to fade
Recalling all of the times
I have died
And will die.
It’s all right.
I don’t mind.
[Όλοι οι στίχοι]


Useful Idiot / Forty Six & 2

Οι Tool αρέσκονται στο να troll-άρουν τον κόσμο που τους ακούει, με οποιονδήποτε τρόπο. Αυτό θα το έπαιρναν οι fans της μπάντας απόφαση με τα χρόνια (ποιος θα ξεχάσει τις κοροϊδίες περί νέου δίσκου που εξαπέλυαν -και ίσως εξαπολύουν ακόμα-;). Έτσι λοιπόν, στο ‘Useful Idiot’, το οποίο είναι το τελευταίο της 1ης πλευράς του βινυλίου του ‘Ænima’, ο ακροατής ακούει με αυξανόμενη ένταση τον ήχο που κάνει η βελόνα του πικάπ όταν φτάνει στο τέλος του δίσκου, ενώ ολοκληρώνεται σε κλειδωμένη αυλάκωση (locked groove), γεγονός που απαιτεί χειροκίνητη μετακίνηση της βελόνας για να συνεχίσεις να ακούς.

Τώρα, το διαθεματικό περιεχόμενο των Tool σε όλο του το μεγαλείο, με το ‘Forty Six & Two’ να θεωρείται πως αναφέρεται σε μία θεωρία σχετική με την εξέλιξη του ανθρώπινου είδους, η οποία συνελήφθη αρχικά από τον Carl Jung (ο ίδιος που ενέπνευσε τον τίτλο του άλμπουμ) και αναπτύχθηκε από τον Drunvalo Melchizedek. Η θεωρία αυτή, λοιπόν, υποστηρίζει ότι υπάρχει πιθανότητα το ανθρώπινο είδος να φτάσει σε ένα σημείο εξέλιξης στο οποίο αντί για 46 χρωμοσώματα (44 αυτοσώματα + 2 φυλετικά) θα υπάρχουν 48 (46+2). Ok…

My shadow’s
Shedding skin and
I’ve been picking
Scabs again.
I’m down
Digging through
My old muscles
Looking for a clue.
[Όλοι οι στίχοι]


Message to Harry Manback

Ντυμένο με ένα υπέροχο, μελαγχολικό piano loop και με ένα σμήνος γλάρων να ακούγεται στο background, το ‘Message to Harry Manback’ είναι μία από τις πιο περίεργες στιγμές που θα συναντήσει κανείς σε δίσκο, χωρίς όμως να διαταράσσει την ισορροπία του. Αυτό το λες και ταλέντο.

Η ιστορία λοιπόν λέει ότι πρόκειται για ένα μήνυμα που βρήκε ο Maynard στον τηλεφωνητή του, ηχογραφημένο από έναν ανεπιθύμητο Ιταλό που είχε επισκεφθεί το σπίτι του, κάνοντας επιδρομή σε ό,τι τρωγόταν εκεί μέσα και χρεώνοντας υπερβολικά την τηλεφωνική σύνδεση.

Διαβάζετε όλο το μήνυμα του οργισμένου Ιταλού εδώ.

Το αστείο είναι ότι υπάρχει και συνέχεια, με το ‘Message to Harry Manback II’ στο ‘Salival’.


Hooker with a Penis

Μία από τις πιο «σκληρές» στιγμές του άλμπουμ, με τον Maynard να βγάζει κάποια από τα πιο οργισμένα φωνητικά του. Ο όρος «hooker» (=πόρνη) αναφέρεται σε έναν fan των Tool, τον οποίο είχε συναντήσει κάποτε ο Maynard. Εκείνος του είπε πως ήταν fan για πολύ καιρό, όμως θεωρούσε πως οι Tool είχαν ξεπουληθεί μετά το EP ‘Opiate’ (1992). Ο Maynard του απάντησε πως αγοράζοντας τον δίσκο είχε βοηθήσει και αυτός στο ξεπούλημα και φρόντισε να βγάλει όλο τον θυμό του γράφοντας το ‘Hooker with a Penis’.

I met a boy wearing Vans, 501s, and a
Dope Beastie t, nipple rings, and
New tattoos that claimed that he
Was OGT,
From ’92,
The first EP.
[Όλοι οι στίχοι]


Intermission / Jimmy

Πριν ξεκινήσει το ‘Jimmy’, ακούγεται μία «παρεμβολή» (intermission) 56 δευτερολέπτων – ένας εύθυμος ρυθμός παιγμένος σε organ. Μία ακόμα από τις «περίεργες» πλην ευπρόσδεκτες εκπλήξεις του δίσκου.

Ακολουθεί το ‘Jimmy’, κατά πάσα πιθανότητα εμπνευσμένο από τη νεαρή ηλικία του Maynard, ο οποίος έχασε τη μητέρα του νωρίς. Παρόλα αυτά, ο Maynard είχε πει σε συναυλία των Tool το 1996 ότι το ‘Jimmy’ αποτελεί συνέχεια του ‘Prison Sex’ (από το ‘Undertow’) και αφορά το πώς μπορείς να ξεπεράσεις τη σεξουαλική κακοποίηση.

What was it like to see,
The face of your own stability,
Suddenly look away,
Leaving you with the dead and hopeless?
[Όλοι οι στίχοι]


Die Eier von Satan

Από κάθε άποψη ψαρωτικό κομμάτι και… σε άψογα Γερμανικά, το ‘Die Eier von Satan’ της industrial, βαριάς ατμόσφαιρας, δεν είναι τίποτα παραπάνω από… συνταγή για κουλουράκια που λέγεται «The Balls of Satan» (έτσι μεταφράζεται το κομμάτι στα Αγγλικά). Ok.

Τα πράγματα περιπλέκονται όταν αναφέρει την φράση «Und keine Eier» η οποία σημαίνει «Και όχι αυγά» (η συνταγή αποτυγχάνει χωρίς τα αυγά), με πολλούς να εικάζουν ότι τα αυγά είναι έμμεση αναφορά στους Εβραίους, ως βασικό συστατικό της κουζίνας τους. Έτσι, λοιπόν, πιστεύεται ότι η συγκεκριμένη φράση στην ουσία αποκηρύσσει τον Ναζισμό, αφού κουλτούρα χωρίς Εβραίους θα είναι «flat» κουλτούρα (όπως και τα κουλουράκια χωρίς να βάλεις αυγά).

Διαβάζετε προσεκτικά, αφού φορέστε την ποδιά σας, εδώ.


Pushit

Βιωματικό κομμάτι, για την παιδική ηλικία του Maynard, που δεν είχε καλή σχέση με τον πατριό του, τον οποίο αντιπαθούσε. Το κομμάτι μιλάει για την παιδική κακοποίηση και το πώς οι γονείς μπορεί να κακοποιούν ένα παιδί αλλά να ισχυρίζονται πως το αγαπούν.

You know that I will choke until I swallow…
Choke this infant here before me.
What is this but my reflection?
Who am I to judge or strike you down?
[Όλοι οι στίχοι]


Cesaro Summability / Ænema

Στο ‘Cesaro Summability’ ακούγεται η γέννηση ενός παιδιού και το κλάμα του για να ακολουθήσει το σχεδόν ομώνυμο με τον δίσκο ‘Ænema’. Έξι μήνες πέρασε ο Maynard γράφοντας τους στίχους του τραγουδιού, το οποίο περιέχει μέρη του sketch ‘Arizona Bay’ του αγαπημένου του Bill Hicks. Ο Bill Hicks θεωρούσε πως οι κάτοικοι του Los Angeles ήταν πολύ προληπτικοί, όντας κακό παράδειγμα Αμερικανών και στο μέρος που δανείστηκαν οι Tool περιγράφει την California να βυθίζεται στον ωκεανό, δημιουργώντας το Arizona Bay. Το καταστροφικό σκηνικό ήταν «προφητεία» του Edgar Cayce για το τέλος του κόσμου, ενώ ο ίδιος ήταν γνωστός και με το ψευδώνυμο «Ο Κοιμισμένος Προφήτης» (The Sleeping Prophet). Το μήνυμα των στίχων είναι αλληγορικό, με τα χαρακτηριστικά των κατοίκων του Los Angeles να περιγράφουν ακριβώς όσα αντιπαθεί ο Maynard.

Here in this hopeless fucking hole we call L.A.
The only way to fix it is to flush it all away.
Any fucking time. Any fucking day.
Learn to swim, I’ll see you down in Arizona Bay.
[Όλοι οι στίχοι]


(-) Ions / Third Eye

Το ‘(-) Ions’ είναι ακόμα μία παρεμβολή μέσα στο άλμπουμ των Tool που χτίζει ατμόσφαιρα. Το κομμάτι ολοκληρώνεται με το επικών διαστάσεων και διάρκειας 13 λεπτών και 47 δευτερολέπτων ‘Third Eye’, που ξεκινάει με μερικά λόγια (ποιου άλλου;) του Bill Hicks, ο οποίος μιλάει για τα ναρκωτικά.

Κοιτάξτε, νομίζω πως τα ναρκωτικά πραγματικά μας έχουν κάνει πολύ καλό. Και αν δεν το πιστεύετε κι εσείς, κάντε μου μια χάρη: Πηγαίνετε σπίτι σας και πετάξτε όλες τις κασέτες και τα CD σας. Ξέρετε γιατί; Γιατί όλοι αυτοί οι μουσικοί που έγραψαν αυτές τις υπέροχες μουσικές και ομόρφυναν τις ζωές μας, ήταν πραγματικά μαστουρωμένοι!

Σήμερα ένας μαστουρωμένος νέος κατάλαβε ότι τα πάντα είναι ενέργεια συμπυκνωμένη σε μικρές δονήσεις. Ότι όλοι έχουμε συνείδηση την οποία βιώνουμε υποκειμενικά. Δεν υπάρχει αυτό που αποκαλούμε θάνατος, η ζωή είναι απλά ένα όνειρο, είμαστε η φαντασία του εαυτού μας.

Δεν είναι ο πόλεμος κατά των ναρκωτικών, είναι ο πόλεμος για την προσωπική μας ελευθερία. Να το θυμάστε πάντα αυτό, ευχαριστώ.

Στη live έκδοση που συμπεριέλαβαν στο ‘Salival’, περιλαμβάνονται τα λόγια του δόκτορα Timothy Leary, ο οποίος ήταν γνωστός ως «ο Μεσσίας του LSD» τη δεκαετία του 1960.

Πολλά έχουν γραφτεί και ακουστεί για το ‘Third Eye’. Άλλοι λένε ότι θα μπορούσε να μιλάει για το Bing Bang, άλλοι λένε πως μιλάει για το αόρατο «Τρίτο Μάτι» του ανθρώπου, το οποίο αναφέρεται σε ορισμένα ανατολίτικα φιλοσοφικά ρεύματα και αντιπροσωπεύει την εσωτερική ενέργεια του ανθρώπου.

Dreaming of that face again.
It’s bright and blue and shimmering.
Grinning wide
And comforting me with it’s three warm and wild eyes.
[Όλοι οι στίχοι]


21 χρόνια μετά την κυκλοφορία του, το ‘Ænima’ αποτελεί ακόμα καλοδεχούμενο μυστήριο. Οι Tool έθεσαν πολύ ψηλά τον πήχη, όχι μόνο για τον ανταγωνισμό, αλλά και για τους ίδιους τους τους εαυτούς. 21 χρόνια μετά, το ‘Ænima’ αγαπιέται όπως και όταν κυκλοφόρησε, αποτελώντας αναντίρρητο σταθμό της μουσικής των ’90s και όχι μόνο. Αυτό, άλλωστε, συμβαίνει, όταν μιλάμε για ένα άλμπουμ που σε καταπλακώνει ευχάριστα, ένα άλμπουμ εκπληκτικά προσεγμένο από οποιαδήποτε άποψη και αν το δεις, που, όπως έγραψα και παραπάνω, ιδανικά πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ολότητα, αφού ακόμα και οι μικρές «παρεμβολές» του έχουν κάτι να προσφέρουν. Είναι απ’ αυτά τα άλμπουμ που βγαίνουν μία φορά και ζουν για πάντα, απ’ αυτά τα άλμπουμ που είναι περισσότερο εμπειρία παρά μουσική…

Διαβάστε ακόμα:

Maynard James Keenan, τι έχεις στο μυαλό σου;