Με τους Led Zeppelin να αθωώνονται για την πολύκροτη υπόθεση του ‘Stairway To Heaven’, ήρθε η ώρα να εξετάσουμε την ιδιαίτερη σχέση της μπάντας με τα… credits των κομματιών της.
Αν είσαι fan των Led Zeppelin που τους ανακάλυψε πρόσφατα ή που δεν το έχει ψάξει και πολύ, ίσως κάτι ραγίσει μέσα σου, αν και τίποτα από όσα θα διαβάσεις παρακάτω δεν μπορεί να υποσκελίσει το τεράστιο, αδιαμφισβήτητα, μουσικοσυνθετικό ταλέντο μιας μπάντας που καθόρισε τον σκληρό ήχο στα πολύ πρώιμα στάδιά του.
Στην τέχνη δεν υπάρχει -και δεν θα μπορούσε να υπάρξει- παρθενογένεση, ωστόσο με τα credits θα μπορούσαν να είχαν κάνει λίγο καλύτερη δουλειά.
Πάμε λοιπόν να ξεκινήσουμε και να δούμε πώς και γιατί τα blues γέννησαν το rock ‘n’ roll…
• Τραγούδια των οποίων τα credits τελικά άλλαξαν
Dazed and Confuzed
Βρισκόμαστε στο 1967 και οι The Yardbirds, στη σύνθεση των οποίων ήταν και ο Jimmy Page, παίζουν στη Νέα Υόρκη με τον folk τραγουδιστή Jake Holmes που μόλις είχε κυκλοφορήσει το άλμπουμ-ντεμπούτο του με τίτλο ‘The Above Ground Sound Of Jake Holmes’.
Ο Jimmy Page, σύμφωνα με τις δηλώσεις του μπασίστα της μπάντας, Chris Dreja, γυρνάει στο ξενοδοχείο ενθουσιασμένος, κρατώντας ένα αντίτυπο του άλμπουμ, δείχνοντας ιδιαίτερη προτίμηση στο ‘Dazed and Confused’.
Τα μέλη της μπάντας ενθουσιάστηκαν εξίσου και από τότε άρχισαν να παίζουν το κομμάτι στις συναυλίες τους.
Λίγα χρόνια μετά, με τον Jimmy Page στους Led Zeppelin πλέον, το κομμάτι συμπεριλαμβάνεται στο πρώτο άλμπουμ των Zep με αλλαγμένους στίχους και πιστώνεται αποκλειστικά στον Page.
Ο Jake Holmes κυνήγησε νομικά την μπάντα το 2010 για να δοθεί η λύση, εκτός δικαστηρίων, δύο χρόνια μετά, το 2012.
Χωρίς να είναι γνωστές πολλές λεπτομέρειες, από τότε και μετά στους καταλόγους θα διαβάσετε Page, inspired by Jake Holmes (=Page, εμπνευσμένος από τον Jake Holmes) στο σημείο των credits.
Babe I’m Gonna Leave You
Αυτό ήταν ένα παλιό folk κομμάτι της δεκαετίας των ’60s, όταν η τραγουδίστρια Joan Baez στο live album ‘In Concert’ του 1962, με τα credits να λένε Trad arr Baez (το trad πιθανώς από το traditional=παραδοσιακός – κάτι σαν να λέμε παραδοσιακό κομμάτι και Baez).
Μερικά χρόνια αργότερα, το συμπεριέλαβαν και οι Zeppelin στο πρώτο τους άλμπουμ, με credits που έγραφαν ‘Trad arr Page’.
Πέρασαν πολλά χρόνια, ώσπου έκανε την εμφάνισή του ο πραγματικός συνθέτης του κομματιού, Anne Bredon, για να αλλάξουν οι Zeppelin και η Baez τα credits αναλόγως.
Whole Lotta Love
Μια ιστορία που ξεκίνησε κάπου στο 1985, όταν ο Willie Dixon ξεκίνησε δικαστική διαμάχη για το ‘Whole Lotta Love’, ισχυριζόμενος πως ήταν κλοπή του δικού του ‘You Need Love’, που είχε γραφτεί 7 χρόνια πριν το κομμάτι των Zep και είχε ερμηνεύσει ο Muddy Waters.
Τα credits διορθώθηκαν όπως έπρεπε, αλλά το περίεργο της υπόθεσης είναι ότι ο Dixon δεν κυνήγησε τους Small Faces, των οποίων το κομμάτι ‘You Need Loving’ είχε ακόμα περισσότερες ομοιότητες με το δικό του κομμάτι.
Παράλληλα, ο Albert King είναι ένας ακόμα τραγουδοποιός που θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι το ‘Whole Lotta Love’ έχει ορισμένα κοινά σημεία με ένα δικό του κομμάτι, το ‘The Hunter’. Ποτέ όμως δεν σχολίασε κάτι επί του θέματος.
The Lemon Song
Παρόμοια ιστορία κι εδώ, με τον Howlin’ Wolf τελικά να προστίθεται στα credits του κομματιού. Βασική επιρροή των Led Zeppelin ήταν το ‘Killing Floor’. Μοιάζει αρκετά, έτσι δεν είναι;
Bring It on Home
Πιο καραμπινάτη αντιγραφή δεν γίνεται. Κάπου στα μισά του κομματιού οι Zeppelin κάνουν τα δικά τους, αλλά η εισαγωγή μοιάζει τόσο πολύ, που θα μπορούσε να είναι και μια απλή… διασκευή.
Φυσικά, 3 χρόνια μετά την κυκλοφορία του ‘Led Zeppelin II’ που περιλάμβανε το κομμάτι, το όνομα του Willie Dixon που ήταν ο συνθέτης του κομματιού, μπήκε -ως μοναδικό- στα credits.
How Many More Times
Ο Howlin’ Wolf κάνει την εμφάνισή του και πάλι, με δύο (!) κομμάτια του, τα ‘How Many More Years’ και ‘No Place To Go’.
Δύσκολο να αποφασίσεις με ποιο από τα δύο μοιάζει περισσότερο το ‘How Many More Times’ των Zeppelin. Τελικά, το πραγματικό όνομα του Wolf, Chester Burnett, προστέθηκε στα credits το 1993. Κάλλιο αργά παρά ποτέ…
• Ο λόγος που τους… κυνηγάνε
Το 1969 οι Led Zeppelin και οι Spirit έπαιξαν αρκετές φορές μαζί και ένα από τα κομμάτια των δεύτερων ήταν το ‘Taurus’.
Ο τραγουδιστής των Spirit, Randy California, αν και όσο ζούσε δεν τους κυνήγησε ποτέ δικαστικά, είχε εκφράσει τη δυσαρέσκειά του, έπειτα από ισχυρισμούς ότι το ‘Stairway To Heaven’ είναι κλοπή του ‘Taurus’.
Έβγαλαν εκατομμύρια δολάρια απ’ αυτό το κομμάτι και ποτέ δεν μου είπαν ένα “ευχαριστώ”. Ποτέ δεν προσφέρθηκαν να μου δώσουν έστω λίγα χρήματα…
• Δεν είναι μόνο αυτά όμως…
Τα αρχεία της τρέχουσας δικαστικής διαμάχης των Led Zeppelin περιέχουν και μερικά ακόμα τραγούδια που θέτουν υποψηφιότητα για υποκλοπή πνευματικών δικαιωμάτων. Ακούστε τα παρακάτω και βγάλτε τα συμπεράσματά σας.