Στις 23 Ιουλίου του 2011, η παγκόσμια μουσική βιομηχανία σοκαριζόταν από τον αιφνίδιο θάνατο της Amy Winehouse, που βρέθηκε να κείτεται νεκρή στο κρεβάτι της, έχοντας στο αίμα της 5 φορές μεγαλύτερη ποσότητα αλκοόλ απ’ αυτήν του επιτρεπτού ορίου οδήγησης, όπως αποκαλύφθηκε αργότερα.
Το Club 27 είχε μόλις γίνει πιο «πλούσιο» και η μουσική πιο φτωχή, έχοντας χάσει μια απ’ τις πιο ταλαντούχες, ιδιαίτερες, αλλά και ιντριγκαδόρικες προσωπικότητές της, που θα απολάμβανε πολύ μεγαλύτερη εκτίμηση αν δεν απασχολούσε τόσο συχνά τα media με τις ατασθαλίες και τις υπερβολές της, οι οποίες περιλάμβαναν σκανδαλώδεις σχέσεις και παθολογική αγάπη για το αλκοόλ και τα ναρκωτικά.
Αν ένα πράγμα είναι σίγουρο, αυτό είναι ότι η Amy Winehouse δύσκολα μπορεί να σταθεί επάξια δίπλα στους θρύλους που συμπληρώνουν το Club 27, αλλά πόσο εύκολο είναι να σταθείς δίπλα σε Jimi Hendrix, Jim Morrison, Brian Jones και Kurt Cobain;
Αυτοί οι τύποι καθόρισαν εποχές, γούστα και μουσικά κινήματα.
Σε μία απ’ τις πρώτες της συνεντεύξεις, είχε πει:
Δεν είμαι αυτός ο τύπος γυναίκας που προσπαθεί να γίνει star.
Δεν θέλω να γίνω τίποτα παραπάνω από μουσικός και δεν νομίζω πως θα γίνω καθόλου διάσημη.
Νομίζω δεν θα μπορώ να το διαχειριστώ.
Μάλλον θα αποτρελαθώ.
Η Amy ήρθε, έβγαλε δύο άλμπουμ που λατρεύτηκαν καθολικά και μετά παράτησε τον εαυτό της, παραδόθηκε στα ψυχολογικά προβλήματα και τους εθισμούς της και έφυγε 5 χρόνια μετά τον τελευταίο της δίσκο.
Ο οποίος τελευταίος δίσκος είναι το ‘Back To Black’, που της χάρισε 5 στις 6 κερδισμένες υποψηφιότητες για Grammy και αμέτρητες άλλες βραβεύσεις.
Η Amy Winehouse ήταν εκείνο το ποιοτικό pop που λείπει (πολύ) εδώ και (πολλά) χρόνια.
Ήταν το pop που περιλάμβανε jazz και soul επιρροές, μαζί με λίγα blues, και όλα αυτά από μία υπέροχη και τρομερά σπάνια φωνή που θα καταλάβεις από την πρώτη νότα.
Ήταν εκείνη η σκληρή τύπισσα, που στα live ήταν μάλλον η πιο γλυκιά γυναίκα του κόσμου.
Τις καλύτερες στιγμές της δισκογραφίας της τις γνωρίζουμε λίγο-πολύ όλοι ή, ακόμα κι αν όχι, είναι πανεύκολα προσβάσιμες με ένα απλό search στο YouTube ή το Google, οπότε τώρα είναι μια καλή ευκαιρία για μια βουτιά σε μερικά ακυκλοφόρητα κομμάτια της.
Τα credits για την εύρεση των σπάνιων αυτών κομματιών, ανήκουν στο Rolling Stone.
Long Day
Η Amy δεν ήθελε να γίνει διάσημη. Στους στίχους αυτού του κομματιού, που γράφτηκε λίγο μετά την κυκλοφορία του δίσκου-ντεμπούτου της, ‘Frank’, μιλάει γι’ αυτό ακριβώς.
Running down my batt-er-ies
Laying me out to rest
Knowing when that in
Five hours
I’ll wake up and de-stress
And I’m digging myself into a hole
And these days I just work
When once I had so much soul
When My Eyes
Αυτό το κομμάτι δεν κατάφερε να μπει στην tracklist του ‘Frank’.
Πρακτικά, σε αυτό το τραγούδι, η Amy Winehouse εκθέτει όλα όσα φαντάζεται για τον εαυτό της, όπως το να γίνει μια σερβιτόρα με skaters, ενώ κάνει λόγο και για μερικές απ’ τις μουσικές της επιρροές, αναφερόμενη σε ονόματα όπως αυτά των Bod Dylan και Dinah Washington.
Ήταν ακόμα τότε που η Amy δεν αναζητούσε διέξοδο μέσω των ναρκωτικών και του αλκοόλ, αλλά μέσω της μουσικής, που αποτελούσε το καταφύγιό της.
Waitress on skates, in trainin’
They dart to call it dreaming
Images present themselves to me
Seeds are ripe for reaping
I continue sleepin’
Trilby
Αρκετά πριν το ρίξει στα βαριά, όπου βαριά εννοούμε ναρκωτικά και αλκοόλ, η Amy είχε κι άλλους, πιο ανώδυνους εθισμούς.
Ένας απ’ αυτούς ήταν και τα ψώνια, με το ‘Trilby’ να μιλάει για την υπερκαταναλωτική της μανία.
When I got more shoes than Carrie Bradshaw
More bags than I can store… I want more, more, more
Procrastination
Η Amy είχε αρχίσει να «χάνεται» μετά το ‘Frank’. Βαριόταν να ασχοληθεί σοβαρά και να γράψει καινούρια μουσική και αυτό ακριβώς υποδηλώνει και ο τίτλος του κομματιού, ‘Procrastination’ (=αναβλητικότητα).
Το 2011, όταν και κυκλοφόρησε το ‘Lioness: Hidden Treasures’ λίγους μήνες μετά τον θάνατό της, το τραγούδι δεν μπήκε στην tracklist του, επειδή η Amy στο παρελθόν είχε εκφράσει την επιθυμία της αυτό το κομμάτι να μην κυκλοφορήσει.
Ωστόσο, ο manager της Island Records, Ted Cockle, δεν έκρυψε ποτέ την αγάπη του για το συγκεκριμένο κομμάτι, έχοντας δηλώσει πως «όποιος το ακούει το λατρεύει».
Alcoholic Logic
Όταν ένα κομμάτι λέγεται ‘Alcoholic Logic’ και το τραγουδάει η Amy, θα μπορούσε κανείς να το χαρακτηρίσει και ως… προπομπό του ‘Rehab’.
Detachment
Το ‘Detachment’ είναι ένα κομμάτι που περιγράφει μια γυναίκα που προσπαθεί να απομακρυνθεί από μία σχέση που μόλις τελείωσε.
Ηχογραφήθηκε κατά τη διάρκεια των sessions για το ‘Back In Black’.
Τότε, η Amy είχε δηλώσει:
Όλα τα κομμάτια του δίσκου είναι γραμμένα για την τότε κατάσταση της σχέσης μου με τον Blake Fielder-Civil.
Ποτέ και για κανέναν άλλον δεν είχα νιώσει όπως γι’ αυτόν. Ήταν ένα είδος κάθαρσης, γιατί ένιωθα απαίσια για τον τρόπο που φερθήκαμε ο ένας στον άλλον.
Παραδόξως, το ‘Back In Black’ κατάφερε να ξαναφέρει το ζευγάρι κοντά, συμβάλλοντας τελικά στο να παντρευτούν, το 2007.
Jazz n’ Blues
Γνωστό και ως ‘Money (No More Jazz n’ Blues)’, αυτό είναι μάλλον και το πιο παλιό κομμάτι που θα βρείτε στη λίστα, αφού φημολογείται πως έρχεται από το 2001.
Με στίχους όπως «throw my cash away» και «blow it all on bags and shoes», φαίνεται πως έχει μια νοηματική σύνδεση με το ‘Trilby’ που αναφέρθηκε παραπάνω.
Beat The Point to Death
Κάπου στα ’90s, η Amy Winehouse ήταν μέλος ενός διμελούς hip-hop group που λεγόταν Sweet ‘n’ Sour και αποτελούταν από την ίδια και μια φίλη της, την Juliette Ashby. Και το παραπάνω κομμάτι είναι «ό,τι πιο κοντινό στις ρίζες» της ηχογράφησε μετέπειτα.
All My Loving
Στο BBC Three όλοι ξέρουμε ότι γίνονται μερικά απ’ τα πιο ωραία live.
Και η Amy το 2004, πριν αρχίσουν τα προβλήματα με τα ναρκωτικά και το αλκοόλ, είχε εμφανιστεί στο βρετανικό κανάλι για να παίξει μια σειρά κομματιών που τελικά κυκλοφόρησαν μετά τον θάνατό της στο LP με τίτλο ‘Amy Winehouse at the BBC‘.
Η διασκευή στο ‘All My Loving’ των Beatles δεν συμπεριλήφθηκε σε αυτό. Και επειδή αυτή ήταν μια εγκληματική κίνηση, μπορείτε να την θαυμάσετε στο παραπάνω βίντεο.
You Always Hurt the Ones You Love
Στις αρχές του 2011, το πολυαναμενόμενο τρίτο άλμπουμ της Amy είχε αρχίσει να δουλεύεται, αφού η ζωή της τραγουδίστριας έδειχνε να ξαναμπαίνει σε τάξη.
Στη θέση του παραγωγού ήταν ο Mark Ronson και ο Salaam Remi, που είχε συμβολή και στο προηγούμενο άλμπουμ.
Σύμφωνα με τα λεγόμενα του Remi, τα κομμάτια είχαν ολοκληρωθεί μερικές βδομάδες πριν πεθάνει και ήταν 14 στον αριθμό.
Το ποίημα ‘You Always Hurt the Ones You Love’ είναι πολύ πιθανό ότι θα συμπεριλαμβανόταν στον νέο δίσκο και το μοναδικό δείγμα που υπάρχει απ’ αυτό είναι το παραπάνω βίντεο.
Δείτε ακόμα:
Amy Winehouse: 10+1 πράγματα που πιθανώς να μη γνωρίζατε για εκείνη