Ο Eddie Van Halen είναι τεράστιος. Ανυπέρβλητος. Ένας guitar hero με όλη τη σημασία της λέξης.
Στις 26 Ιανουαρίου 1955 γεννήθηκε ο άνθρωπος που άλλαξε όσο ελάχιστοι την κιθάρα. Μόνο άτομα όπως ο μεγάλος Jimi Hendrix μπορούν να σταθούν δίπλα στον Eddie Van Halen, στο βάθρο των μουσικών που έθεσαν πριν και μετά.
Υπάρχει κιθάρα πριν τον Eddie Van Halen. Υπάρχει και κιθάρα μετά τον Eddie Van Halen.
Και το να ακούει κανείς αυτήν την κιθάρα είναι ραντεβού με την ιστορία.
Δεν υπάρχουν «10 καλύτερα σόλο», «5 καλύτερα riffs», «20 κορυφαία τραγούδια». Όχι με τέτοιο ρεπερτόριο, με τέτοιο μουσικό.
Υπάρχουν μεγάλες στιγμές από την ιστορία της κιθάρας. Πάρα πολλές για να χωρέσουν σε ένα άρθρο.
Ο Eddie Van Halen δεν είναι πια μαζί μας. Η μουσική του όμως είναι ακόμα εδώ, παρακαταθήκη και κληρονομιά χωρίς όμοιο. Πάμε λοιπόν για ένα μικρό ταξίδι στα μονοπάτια της εξάχορδης…
Panama
Κλασικό και αγαπημένο, ένα rock κομμάτι που ανεβάζει διαρκώς στροφές, που εξιτάρει, που αποκρυσταλλώνει το τι εστί rock μπάντα.
Το σόλο επιταχύνει και επιβραδύνει, ανεβάζει τους τόνους σχεδόν περιπαικτικά πριν τους ξανακατεβάσει, και τελικά οδηγεί σε μια τελευταία έξαρση πριν την ολοκλήρωση.
Hot For Teacher
Άλλη μια νότα… και άλλη μία… και άλλη μία…
Ο Eddie Van Halen είναι ακριβής σαν ελβετικό ρολόι, κάθε άγγιγμα της χορδής τέλεια χρονισμένο σε αυτό το ανεβαστικό σόλο ενός τραγουδιού που μπορεί να είναι υπερβολικό και τραβηγμένο από τα μαλλιά σε πολλούς τομείς (ειδικά το βίντεο είναι σε άλλο επίπεδο), αλλά όσον αφορά τη μουσική του, και δη την κιθάρα του, δεν κάνει καμία απολύτως έκπτωση ή παρέκβαση.
China Town
Van Halen εν έτει 2012; Για κάποιους το ‘A Different Kind of Truth’ απλά δεν είχε πολλά να δώσει, για άλλους υποτιμήθηκε, αλλά σε αυτόν το δίσκο ένα είναι το σίγουρο.
Ο Eddie Van Halen είναι ακόμα ο άρχοντας της κιθάρας και στο ‘China Town’ παίζει όπως μόνο ο ίδιος ξέρει και μπορεί, φέρνοντας στους μοντέρνους καιρούς την κλασική επιθετικότητα και τον απαράμιλλο ήχο μιας εποχής που rock stars και Van Halen ήταν συνώνυμα.
You’re No Good
Οι Van Halen έχουν κάνει αρκετές διασκευές στην καριέρα τους, και σίγουρα το συγκεκριμένο τραγούδι (διάσημη η εκτέλεση της Linda Ronstadt) δεν είναι η πιο τυπική επιλογή τους για κάτι τέτοιο.
Ο ίδιος ο Eddie έχει πει ότι ποτέ δεν έχει ακούσει το πρωτότυπο, και κρίνοντας από το αποτέλεσμα, μάλλον δεν λέει ψέματα.
Ο κιθαρίστας απλά πήρε όλες του τις ιδιαιτερότητες και δυνατότητες, έφτιαξε ένα σόλο και το «κόλλησε» στη μέση του κομματιού, ουσιαστικά ξαναγράφοντας το, γιατί το σόλο είναι τόσο καλό που ο υπόλοιπος χρόνος ή ο αρχικός σκοπός παύουν να έχουν ιδιαίτερη σημασία.
Push Comes to Shove
Ένα συνολικά πιο «ατμοσφαιρικό» κομμάτι για τα δεδομένα των Van Halen, το ‘Push Comes to Shove’ δεν έχει τη θεατρικότητα και τη διαχυτικότητα άλλων τραγουδιών, αλλά ειδικά στο σόλο διακρίνεται για τη σφιχτή και προσεγμένη προσέγγισή του.
Αρμονικό, τεχνικό, ιδανικό.
Jump
Επειδή το να είναι ένας από τους καλύτερους κιθαρίστες του κόσμου και το να παίζει εκ του ασφαλούς βασισμένος στην επιτυχία του παρελθόντος δεν είναι αρκετά, ο Eddie Van Halen συνδύασε τους synth πειραματισμούς με το ταλέντο του στα πλήκτρα και την ιδιοφυΐα του στην κιθάρα και έδωσε από ένα θαυμάσιο σόλο στο κάθε όργανο.
Γιατί είχε την ικανότητα, τη δημιουργικότητα, τη διάθεση και για κάτι τέτοιο.
Cathedral
Όχι, δεν είναι μέρος κάποιας συμφωνίας κλασικής μουσικής. Είναι απλά ένας δάσκαλος που με ηρεμία και σταθερότητα παραδίδει μαθήματα.
Ένα μικρό instrumental (ναι, θα βρείτε και άλλο ένα παρακάτω) που χωρά πολλά μαθήματα κιθάρας σε κάτι παραπάνω από ογδόντα δευτερόλεπτα. Οι μεγάλοι συνθέτες σίγουρα θα το επιδοκίμαζαν.
Beat It
Η ιστορία λέει ότι το σόλο του ‘Beat It’ γράφτηκε μέσα σε είκοσι λεπτά, μετά από ένα ή δύο takes, και για το λόγο αυτό ο Eddie Van Halen αρνήθηκε μια έστω συμβολική πληρωμή για τη συμμετοχή του.
Συμμετοχή η οποία επαναπροσδιόρισε ότι είχε γραφτεί μέχρι στιγμής για το τραγούδι, δίνοντας στο ‘Thriller’ τη rock νότα που ζητούσαν οι παραγωγοί.
Έδειξε επίσης ότι ο Eddie Van Halen και η κιθάρα είχαν μια πρακτικά συμβιωτική σχέση, γιατί μόνο κάποιος για τον οποίο η κιθάρα είναι προέκταση του σώματός του είναι ικανός να γράψει μέσα σε είκοσι λεπτά κάτι τέτοιο.
Αντί να προσπαθήσει να χωρέσει μέσα στο τραγούδι, ο κιθαρίστας το γύρισε στα δικά του μέτρα, δίνοντας παράλληλα την κορυφαία στιγμή του κομματιού.
Mean Street
Το ‘Mean Street’ είναι μια κολασμένη κιθάρα, που εμφανίστηκε στα χέρια ενός θνητού για να κυριαρχήσει πάνω στη γη.
Οι πρώτες νότες στην αρχή του τραγουδιού βάζουν φωτιά, η συνέχεια είναι ακόμα πιο καυτή, και το σόλο σαρώνει τα πάντα στο πέρασμά του, ένας φλεγόμενος τυφώνας που αφήνει πίσω μόνο στάχτες.
Το ‘Mean Street’ βγάζει αυθόρμητα σκληρό ύφος και μαγκιά, σε μια απόλυτη επίδειξη τεχνικής από τον άνθρωπο που τιθάσευσε τη δαιμονική αυτή κιθάρα.
Eruption
Τα 102 δευτερόλεπτα που παίζονται από 102.000 κιθαρίστες κάθε χρόνο.
Τα 102 δευτερόλεπτα που όρισαν την κιθάρα της επόμενης δεκαετίας, που μέχρι και σήμερα αποτελούν σεμινάριο και μόνο το να τα ακούσει κανείς, που θα μνημονεύονται ως σημείο καμπής για την τεχνική της εξάχορδης μετά από 102 χρόνια.
Ο Eddie Van Halen αποφάσισε να χρησιμοποιήσει λίγο διαφορετικά τα δάχτυλά του, και σύσσωμος ο μουσικός κόσμος συνέρρευσε στους νέους δρόμους που ανοίχτηκαν ξαφνικά μπροστά του.
Δεν υπάρχει σκληρή μουσική όπως την ξέρουμε χωρίς τον Eddie Van Halen.
Είναι δάσκαλος και πρωτοπόρος, οι νότες του απαρχές ιδεών και οι τεχνικές του ιδρυτές σχολών και στυλ.
Το να ακούς την κιθάρα του είναι να βάζεις το αυτί σου δίπλα στην παλλόμενη καρδιά ενός ολόκληρου είδους.
Χρόνια Πολλά Eddie. Ξεκουράσου ήσυχος και χωρίς έγνοιες. Θρύλοι σαν εσένα δεν πρόκειται να πεθάνουν.