Iron Maiden – Seventh Son Of A Seventh Son: Η ιστορία πίσω από κάθε κομμάτι

Iron Maiden - Seventh Son Of A Seventh Son / Εξώφυλλο
Iron Maiden - Seventh Son Of A Seventh Son / Εξώφυλλο

Μετά την ολοκλήρωση του ‘Somewhere In Time’, ο Steve Harris αισθανόταν ένα τέλμα στην έμπνευσή του, αδυνατώντας να σκεφτεί οτιδήποτε σε σχέση με τη δημιουργία του επόμενου δίσκου των Iron Maiden.

Έχοντας γράψει και συνθέσει σε εξαντλητικούς ρυθμούς τα προηγούμενα χρόνια, επήλθε μια λογική κόπωση που τον κρατούσε μακριά από το χαρτί και το στυλό που θα γίνονταν η βάση για το έβδομο άλμπουμ του συγκροτήματος.

Η λύση στην ξηρασία που επικρατούσε στο μυαλό του Harris, ήρθε μετά την ανάγνωση του βιβλίου Seventh Son’, του Orson Scott Card, το οποίο είναι μια ελεύθερη διασκευή της ιστορίας του «έβδομου γιου ενός έβδομου γιου».

Σε περίπτωση που αναρωτιέστε για αυτήν, πρόκειται για ένα φολκλορικό θρύλο, κατά τον οποίο ο έβδομος γιος ενός έβδομου γιου, έχει ισχυρές πνευματικές δυνάμεις, όπως για παράδειγμα το να προβλέπει το μέλλον.

Η σύνδεση του αριθμού εφτά της ιστορίας, με το γεγονός πως ο Steve Harris αναζητούσε υλικό για τον έβδομο δίσκο των Maiden ήταν αρκετή για να τηλεφωνήσει στον Bruce Dickinson και να του προτείνει να είναι αυτή η ιστορία το κεντρικό θέμα του δίσκου.

Ο Dickinson που εκείνη την περίοδο ήταν απογοητευμένος από το γεγονός πως οι περισσότερες μουσικές προτάσεις του απορρίφθηκαν από το ‘Somewhere In Time’, ενθουσιάστηκε στο άκουσμα της ιδέας του Harris και έπαιξε τελικά καταλυτικό ρόλο στη δημιουργία του άλμπουμ, συμμετέχοντας σε αυτήν περισσότερο από κάθε άλλη φορά.

Κάπως έτσι, το ‘Seventh Son Of A Seventh Son’ έγινε το δεύτερο concept άλμπουμ των Iron Maiden μετά το ‘Killers’ και το τελευταίο μέχρι σήμερα, καθώς περιστρέφεται αποκλειστικά γύρω από την προαναφερθείσα ιστορία και κάθε τραγούδι του είναι ένα κεφάλαιό της.

Σηματοδότησε επίσης ένα ακόμα τέλος, αυτό της κλασικής σύνθεσης του συγκροτήματος, καθώς λίγο μετά την περιοδεία για την προώθησή του, ο Adrian Smith αποτέλεσε παρελθόν από τη σχήμα και τη θέση του πήρε ο Janick Gers.

Επειδή όμως σε έναν δίσκο η ουσία είναι τα κομμάτια του, ας κλείσει εδώ αυτή η μακρόσυρτη εισαγωγή και ας περάσουμε στην ανάλυσή τους.

Moonchild

Το πρώτο κεφάλαιο της ιστορίας ξεκινά με τη γέννηση του έβδομου γιου και την εμφάνιση του Διαβόλου στους γονείς του, που τους ζητά να του παραδώσουν το παιδί τους σε αυτόν, σε διαφορετική περίπτωση θα τους βασανίσει μέχρι να το κάνουν.

Πέραν του ότι αποτελεί την εισαγωγή της ιστορίας, το ‘Moonchild’ βάζει αμέσως τον ακροατή στο πνεύμα του δίσκου και δείχνει ξεκάθαρα την μουσική κατεύθυνση που θα ακολουθήσει το συγκρότημα σε αυτόν.

Με τα πλήκτρα να ακούγονται ίσως για πρώτη φορά τόσο γυμνά και έντονα σε τραγούδι τους, οι Iron Maiden τονίζουν με το ‘Moonchild’ πως ό,τι ξεκίνησε με το ‘Somewhere In Time’ πρόκειται σε αυτό το άλμπουμ να συνεχιστεί και να γίνει ακόμα καλύτερο.

Seven deadly sins
Seven ways to win
Seven holy paths to hell
And your trip begins

Seven downward slopes
Seven bloodied hopes
Seven are your burning fires,
Seven your desires…
[Όλοι οι στίχοι]


Infinite Dreams

Το ‘Infinite Dreams’ κινείται σε σαφώς πιο ήρεμους ρυθμούς από το ‘Moonchild’.

Εδώ ο πρωταγωνιστής της ιστορίας που πλέον έχει μεγαλώσει, αρχίζει να έχει τα πρώτα του οράματα στα όνειρα του αλλά και να αναρωτιέται τι ακριβώς συμβαίνει μέσα του σε έναν συγκλονιστικό εσωτερικό μονόλογο.

Σύμφωνα βέβαια με μια διαφορετική ερμηνεία του τραγουδιού, τα όνειρα ταλανίζουν τον πατέρα του πρωταγωνιστή, ο οποίος είναι κι αυτός ένας έβδομος γιος.

Όποια κι αν είναι η πραγματικότητα, η ουσία δεν αλλάζει και είναι πως μιλάμε για μια από τις σπουδαιότερες περιγραφές εσωτερικής πάλης και αναζήτησης που έχουν ενσαρκωθεί ποτέ μουσικά.

Infinite dreams I can’t deny them
Infinity is hard to comprehend
I couldn’t hear those screams
Even in my wildest dreams
[Όλοι οι στίχοι]


Can I Play With Madness

Η ιστορία προχωρά με τον έβδομο γιο να αναζητά απαντήσεις για το τι του συμβαίνει από έναν υποτιθέμενο προφήτη με κρυστάλλινη σφαίρα.

Ο πρωταγωνιστής, έχοντας όμως το χάρισμα να κατανοεί τον πνευματικό κόσμο, καταλαβαίνει πως ο προφήτης είναι απατεώνας και τελικά οι δυο τους καταλήγουν να τσακώνονται σε έντονο ύφος.

Το ‘Can I Play With Madness’, είναι ίσως το κομμάτι του δίσκου με τον πιο προσιτό ήχο και αποτελεί μια επιλογή που οι Iron Maiden κάνουν συχνά μέχρι και σήμερα όταν φτιάχνουν τις λίστες των κομματιών που παίζουν ζωντανά.

Τέλος, στο βίντεο κλιπ του τραγουδιού, πρωταγωνίστησε ο αστέρας των Monty Python, Graham Chapman, στην τελευταία του εμφάνιση πριν νικηθεί από τον καρκίνο.

Can I play with madness?
The prophet stared at his crystal ball
Can I play with madness?
There’s no vision there at all
Can I play with madness?
The prophet looked at me and laughed at me he said:
Can I play with madness?
He said you’re blind, too blind to see
[Όλοι οι στίχοι]


The Evil That Men Do

Το ‘The Evil That Men Do’ είναι βασισμένο σε μια φράση του Μάρκου Αντώνιου κατά το έργο του Σαίξπηρ, Ιούλιος Καίσαρας. Ο Μάρκος Αντώνιος απευθυνόμενος στο πλήθος λέει:

Τα κακά που κάνουν οι άνθρωποι ζουν για πάντα. Τα καλά συνήθως θάβονται μαζί με τα κόκαλά τους.

Αυτή η φράση ήταν αρκετή για την τριάδα Harris, Smith, Dickinson, ώστε να γράψουν ένα από τα πιο εμβληματικά κομμάτια της ιστορίας τους, που δεν λείπει ποτέ από κανένα live τους.

Στα της πλοκής τώρα, το ‘The Evil That Men Do’ είναι ακόμα μια εσωτερική αναζήτηση του πρωταγωνιστή, που φιλοσοφικά προσπαθεί να κατασταλάξει στο στρατόπεδο που θα πάρει στη μάχη του καλού με το κακό.

Living on a razor’s edge.
Balancing on a ledge.
Living on a razor’s edge on…
Balancing on a ledge on…
Balancing on a ledge on…
[Όλοι οι στίχοι]


Seventh Son Of A Seventh Son

Το μεγαλύτερο τραγούδι του δίσκου μοιράζεται το όνομά του με αυτόν και διαρκεί 9 επικά λεπτά και 53 δευτερόλεπτα.

Στη διάρκειά του περιγράφεται η ανυπομονησία του πνευματικού κόσμου για τη γέννηση του χαρισματικού παιδιού αλλά και οι μάχες που γίνονται στο ανώτερο επίπεδο, προκειμένου αυτό να κερδηθεί.

Στην ουσία, το ‘Seventh Son Of A Seventh Son’ είναι μια σύνοψη όλου του δίσκου, εμπνευσμένη από το βιβλίο του Orson Scott Card που αναφέρθηκε στην εισαγωγή. Ξεχωρίζει φυσικά η ανατριχιαστική αφήγηση του Bruce Dickinson και τα απόκοσμα πλήκτρα που, μαζί με τις χορωδίες, δίνουν μια ασύλληπτη διάσταση στο κομμάτι.

Today is born the seventh one
Born of woman the seventh son
And he in turn of a seventh son
He has the power to heal
He has the gift of the second sight
He is the chosen one
So it shall be written
So it shall be done
[Όλοι οι στίχοι]


The Prophecy

Κάθε τραγούδι των Iron Maiden που υπογράφει ή συνυπογράφει συνθετικά ο Dave Murray έχει μια ξεχωριστή αύρα και το ‘The Prophecy’ δεν αποτελεί εξαίρεση.

Γεμάτο θεατρικότητα, διαφέρει από κάθε άλλο τραγούδι στον δίσκο, δίνοντάς του την ποικιλία που χρειαζόταν σε αυτό το σημείο, χωρίς να διαταράσσει στο ελάχιστο την αρμονία του.

Οι μελωδίες και τα σόλο του, είναι βέβαιο πως έχουν επηρεάσει αρκετές power και symphonic μπάντες από τότε μέχρι σήμερα. Όσον αφορά την υπόθεση, ο πρωταγωνιστής βλέπει σε ένα όραμά του την καταστροφή του χωριού του και προσπαθεί να προειδοποιήσει τους κατοίκους του να γλιτώσουν.

Οι στενόμυαλοι χωρικοί όχι μόνο τον αγνοούν αλλά όταν η καταστροφή έρχεται τον κατηγορούν ευθέως για αυτή και ο νεαρός πλέον έβδομος γιος ακροβατεί ανάμεσα στη λογική και την τρέλα.

Purgatory beckons souls lost forever
Life after death or heaven hereafter
Heard the call of the seven whistlers again
Now Lucifer laughs hell awaits
[Όλοι οι στίχοι]


The Clairvoyant

Είναι αρκετά οξύμωρο το γεγονός πως το ‘The Clairvoyant’, παρότι ήταν το πρώτο κομμάτι που γράφτηκε για αυτόν τον δίσκο, δεν είχε αρχικά καμία σχέση με την όλη ιδέα του.

Ο δημιουργός του, Steve Harris, εμπνεύστηκε το τραγούδι από τον θάνατο του μέντιουμ Doris Stokes, διερωτώμενος πώς είναι δυνατόν ένα άτομο που μπορεί να προβλέπει το μέλλον να μην μπορεί να προβλέψει τον ίδιο του τον θάνατο.

Όπως εύκολα γίνεται αντιληπτό, η θεματολογία του ταίριαξε απόλυτα με το πνεύμα του δίσκου και έτσι το ‘The Clarivoyant’ έγινε το προτελευταίο τραγούδι του.

There’s a time to live and a time to die
When it’s time to meet the maker
There’s time to live but isn’t it strange
That as soon as you’re born you’re dying.
[Όλοι οι στίχοι]


Only The Good Die Young

Το επικό φινάλε του δίσκου δεν θα μπορούσε να είναι άλλο από το ‘Only The Good Die Young’.

Δυναμικό όσο ίσως κανένα άλλο τραγούδι στο ‘Seventh Son Of A Seventh Son’ και με ένα από τα πιο εντυπωσιακά σόλο μπάσου που έχουν παιχτεί ποτέ στη μέταλ μουσική, κλείνει μεν την ιστορία με πικρό τρόπο, αλλά το άλμπουμ με τον καλύτερο δυνατό.

Το τέλος του πρωταγωνιστή έρχεται και οι στίχοι συνοψίζουν τη ματαιότητα της μάχης του καλού και του κακού, χωρίς κανείς να είναι νικητής και με μοναδικό θύμα του άτυπου αυτού πολέμου τον έβδομο γιο.

Η επιλογή του συγκροτήματος να κλείσει το κομμάτι με την εισαγωγή του ‘Moonchild’ επιβεβαιώνει το γεγονός πως όλα κάνουν κύκλους και τελικά όσο αίμα κι αν χυθεί, πάντα η διαμάχη θα γυρίζει φαύλα στο ίδιο σημείο.

Seven deadly sins
Seven ways to win
Seven holy paths to hell

Seven downward slopes
Seven bloodied hopes
Seven are your burning fires
Seven your desires…
[Όλοι οι στίχοι]


Αυτό ήταν το ‘Seventh Son Of The Seventh Son’, ο κατά τη γνώμη του γράφοντα σπουδαιότερος δίσκος της κλασικής εποχής των Iron Maiden κι αυτός που άγγιξε περισσότερο από όλους την αρτιότητα, συνδυάζοντας τον προοδευτικό ήχο με την υψηλή ποίηση και την άριστη σύνθεση.

Ένα άλμπουμ παράδειγμα για το πώς γράφεται ένα μέταλ αριστούργημα που θα νικά τον χρόνο για πάντα και θα γαλουχεί νέες γενιές με την απαράμιλλη μουσική του τελειότητα.