Το βινύλιο κυριάρχησε και το 2023
Όσο παράδοξη και αν φαντάζει στο απόγειο της ψηφιακής εποχής και της απόλυτης κυριαρχίας της τεχνολογίας η αναβίωση της δημοτικότητας των βινυλίων, είναι γεγονός και έρχεται να ενσταλάξει στις σύγχρονες μουσικές εμπειρίες το νοσταλγικό και αναντικατάστατο τελετουργικό του πικάπ!
Σαφέστερα, οι πωλήσεις δίσκων σημείωσαν εντυπωσιακή αύξηση επί δέκα συναπτά έτη, σύμφωνα με αναφορές της Βρετανικής Φωνογραφικής Βιομηχανίας (BPI), αποδεικνύοντας περίτρανα ότι ο ψηφιακός κόσμος δεν έχει κατορθώσει ακόμη να προσεγγίσει ποιοτικά τον κρυστάλλινο ήχο του βινυλίου.
Μάλιστα, πρόσφατη έκθεση αποκαλύπτει ότι η αγορά των βινυλίων αυξήθηκε σχεδόν κατά 12%, φτάνοντας τα 5,9 εκατομμύρια αντίτυπα το 2023. Μεταξύ των άλμπουμ που πωλήθηκαν υπήρξαν τόσο παλιές, όσο και νέες κυκλοφορίες, στοιχείο που μαρτυρά ότι και οι πρόσφατα εμφανιζόμενοι καλλιτέχνες προσφεύγουν στα παραδοσιακά μέσα, αναγνωρίζοντας την απαράμιλλη αξία τους.
Το βινύλιο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις
Στο πλαίσιο αυτό, το ‘1989 (Taylor’s Version)’ της Taylor Swift κυριάρχησε στις πωλήσεις, ξεπερνώντας ακόμη και τους βετεράνους του δισκογραφικού τοπίου, Rolling Stones, των οποίων το τελευταίο δημιούργημα, ‘Hackney Diamonds’, κατέλαβε τη δεύτερη θέση.
Επιπλέον, αξίζει να επισημάνουμε ότι στην συγκεκριμένη -εκθετικά αυξανόμενη- ευημερία του βινυλίου πρωτοστατεί η βρετανική μουσική αγορά. Αυτό οφείλεται σε παράγοντες όπως η δημοτικότητα των ανεξάρτητων δισκοπωλείων και η επιτυχία της HMV, που επανέφερε το κατάστημά της στην Οxford Street του Λονδίνου.
Εξάλλου, και οι ίδιοι οι καλλιτέχνες, των οποίων τα άλμπουμ διατίθενται σε μορφή δίσκου, είναι, κατά μεγάλο ποσοστό βρετανικής προέλευσης, αφού καταλαμβάνουν πάνω από το 40% των κορυφαίων βινυλίων του 2023, συμπεριλαμβανομένων των The 1975, Depeche Mode, Gorillaz και Maisie Peters.
Πέραν αυτού, τα στατιστικά καταδεικνύουν ότι επτά από τα δέκα κορυφαία άλμπουμ του 2023 ήταν καινούργιες παραγωγές, όπως το Speak Now (Taylor’s Version)’ της Taylor Swift, το ‘The Ballad Of Darren’ των Blur, το ‘Did You Know There’s A Tunnel Under Ocean Blvd’ της Lana Del Rey, το ‘Broken By Desire To Be Heavenly Sent’ του Lewis Capaldi και το ‘Tension’ της Kylie Minogue.
Από την άλλη, είναι φανερό ότι σε καμία περίπτωση δεν έχουν παραμεριστεί ολότελα τα κλασικά και αγαπημένα έργα, που αναμφίβολα δεν απουσιάζουν από τις δισκοθήκες των παλαιότερων και, βάσει στοιχείων, εξακολουθούν να εκτιμώνται από τις νέες γενιές. Για παράδειγμα, το ‘Rumours’ των Fleetwood Mac διατηρείται για όγδοη συνεχή χρονιά στον κατάλογο των πωλήσεων, παρά την παρέλευση περισσότερων των 40 ετών από την πρώτη κυκλοφορία του.
Βέβαια, υπάρχει και σκοτεινό στίγμα πίσω από το φαινόμενο της αύξησης των πωλήσεων βινυλίου, καθώς εκφράζεται ανησυχία αναφορικά με το αρνητικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα που συνεπάγεται η παραγωγή δίσκων, εν μέσω της αντιμετώπισης των ήδη αισθητών συνεπειών της κλιματικής κρίσης.
Η εν λόγω άποψη ,λοιπόν, ίσως αναχαιτίσει σε κάποιον βαθμό την ενθουσιώδη επιστροφή στο μουσικό παρελθόν , ενθαρρύνοντας τους καλλιτέχνες να αναζητήσουν πιο βιώσιμες επιλογές όσον αφορά τη διάθεση των έργων τους στο ευρύ κοινό.