Βadmotorfinger: Ο καταιγιστικός δίσκος των Soundgarden

Soundgarden

Οι Soundgarden ξεκίνησαν να παίζουν μουσική κάπου στα μέσα της δεκαετίας του ’80. Μέχρι τις αρχές του ’90, είχαν καθιερωθεί ως μία από τις πιο «βρώμικες» μπάντες που υπήρχαν εκεί έξω και είχαν ήδη αρχίσει να έχουν το δικό τους φανατικό κοινό.

Το παρθενικό τους EP με τίτλο ‘Screaming Life’ κυκλοφόρησε το 1987 από την Sub Pop και ακολούθησαν τα ‘Ultramega O.K.’ (1988) και Louder Than Love’ (1989).

Εκείνη την εποχή οι Soundgarden, με την κλασικά σκληρή ροκ φωνή του Chris Cornell, ήταν οι πρώτοι από τις μπάντες της αναδυόμενης σκηνής του Seattle που είχαν υπογράψει συμβόλαιο με μια μεγάλη δισκογραφική εταιρεία.

Η δισκογραφική Sub Pop, με βάση το Seattle, δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στα μεγαθήρια που άκουγαν στο όνομα Soundgarden και κάπως έτσι, στα πλαίσια μιας εμπορικής ανόδου, υπέγραψαν με την A&M Records, μία ανεξάρτητη δισκογραφική που εδρεύει στην Αμερική.

Το ‘Βadmotorfinger’ αν και δεν είχε τη μεγάλη απήχηση του ‘Superunknown’, που ακολούθησε 3 χρόνια μετά, κατάφερε να τραβήξει την προσοχή των κριτικών και του κοινού.

Κυκλοφόρησε το 1991 και πρόκειται για ένα από τα πιο «βαριά», hard rock και grunge άλμπουμ που γέννησε ποτέ το Seattle.

Soundgarden

Το μόνο πρόβλημα αυτού του δίσκου είναι ότι όταν πρωτοβγήκε, δεν ήξεραν πού να το κατατάξουν στα ράφια των δισκοπωλείων. Φλερτάρει πολύ με heavy metal και punk, αλλά δεν είναι. Ακούγεται σαν grunge, αλλά δεν είναι μόνο αυτό.


Soundgarden – Superunknown: Η ιστορία πίσω από κάθε κομμάτι


Οι Soundgarden ξεκίνησαν τις ηχογραφήσεις του την άνοιξη του 1991 με νέο μπασίστα, τον Ben Shepherd, ο οποίος αντικατέστησε τον Jason Everman και τον αρχικό μπασίστα του συγκροτήματος, Hiro Yamamoto.

Ο τίτλος του πιστώνεται στον Kim Thayil ο οποίος το πρότεινε αστειευόμενος για το τραγούδι ‘Bad Motor Scooter’ των Montrose.

Το άλμπουμ διατήρησε τον heavy metal ήχο, ενώ ταυτόχρονα έδινε μεγαλύτερη έμφαση στη σύνθεση των τραγουδιών, σε σχέση με τις προηγούμενες κυκλοφορίες της μπάντας.

Μία περιορισμένη έκδοση του ‘Badmotorfinger’ που κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 1992, περιελάμβανε κι ένα bonus EP με τίτλο ‘SOMMS’ (‘Satan Oscilating My Metallic Sonatas’).

Ο δίσκος ξεκινάει με το ‘Rusty Cage’. Γράφτηκε από τον Chris Cornell, έγινε αμέσως επιτυχία και κυκλοφόρησε ξανά το 1992 ως single.

Παίχτηκε από πολλούς εναλλακτικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς, είχε συμπεριληφθεί στο soundtrack του video game ‘Road Rash’, το 1994 και στο ‘Grand Theft Auto: San Andreas’, το 2004.

Επίσης, έχει διασκευαστεί από τον Johnny Cash το 1996, για το άλμπουμ Unchained’.

Ο κιθαρίστας, Kim Thayil, είχε δηλώσει αργότερα για το τραγούδι:

Καταγράφηκε με ένα wah wah το οποίο χρησιμοποιείται ως φίλτρο.

Αυτή ήταν η πρώτη φορά που κάναμε κάτι τέτοιο. Ήταν ιδέα του Chris, ήθελε να έχει αυτόν τον περίεργο τόνο που στην πραγματικότητα δεν μπορείς να πάρεις από έναν έναν ενισχυτή.

Αλλά αν χρησιμοποιήσεις το wah wah ως φίλτρο, έχει έναν απίστευτα παράξενο ήχο. Και αν ακούσετε αυτό το riff, ειδικ

ά αν έχετε ακούσει το αρχικό demo του, σχεδόν ακούγεται σαν να πηγαίνει προς τα πίσω!

Το ‘Outshined’ γράφτηκε επίσης από τον Chris Cornell, ο Matt Cameron δίνει πόνο με ένα ανορθόδοξο drummin’, κάτι το οποίο συναντάει κανείς σε πολλά τραγούδια των Soundgarden. Πρόκειται για μία από τις πιο επιτυχημένες κυκλοφορίες του συγκροτήματος. Σε μια παλαιότερη συνέντευξη, ο Cornell είπε για το κομμάτι και τους στίχους του:

Ποτέ δεν ήμουν πραγματικά βιογραφικός στο γράψιμο των στίχων. Όταν έγραψα τους στίχους «I’m looking California and feeling Minnesota», απλά ακουγόταν αναζωογονητικό.

Ήταν από τις λίγες φορές που έγραψα κάτι προσωπικό και νόμιζα πως πρόκειται για το πιο χαζό πράγμα. Όταν βγήκαμε σε περιοδεία και όλοι κραύγαζαν τον συγκεκριμένο στίχο, ήταν ένα σοκ!

Δεν ξέρω πώς αισθάνονται όλοι οι άλλοι, αλλά εγώ σίγουρα περνάω από περιόδους ακραίας αυτοπεποίθησης, αισθάνομαι πως μπορώ να κάνω τα πάντα.

Ίσως ένας fan το αντιλαμβάνεται αυτό, όπως σε μία παράσταση και η εικόνα του «ήρωα» ξεγλιστράει.

Αλλά τότε κάποιος θα πει κάτι, τόσο ασήμαντο ή θα έχω κάτι στο μυαλό μου και ξαφνικά καταρρέω, είμαι χάλια και δεν μπορώ να κάνω κάτι γι’ αυτό.

Από εκεί προέρχεται το ‘Outshined’ και να γιατί ποτέ δεν θα θεωρήσω τον εαυτό μου ως ήρωα.

Μετά τον θάνατο του Chris Cornell, τον Μάιο του 2017, οι Stone Sour και Megadeth, διασκεύασαν κι ερμήνευσαν το κομμάτι σε συναυλίες τους, ως φόρο τιμής.

Ακολουθεί ένα ηφαίστειο με τίτλο ‘Slaves & Bulldozers’. Αν ο θυμός ήταν τραγούδι θα ήταν αυτό.

Το αργό tempo και η εκφραστικότητα της φωνής του Cornell σε συνδυασμό με το βαρύ, ασήκωτο riff δια χειρός Kim Thayil και τον Shepherd στο μπάσο, του δίνει απίστευτη ενέργεια. Πέρα από την αρχική εκδοχή του άλμπουμ, υπάρχει και αυτή η live εκδοχή από την VHS κυκλοφορία ‘Motorvision’ (1992).

So bleed your heart out
There’s no more rides for free
Bleed your heart out
I said what’s in it for me

Το ‘Jesus Christ Pose’ ξεκινάει με εκρηκτικά, γρήγορα τύμπανα από τον Matt Cameron και συνεχίζει μ’ ένα απλό, επαναλαμβανόμενο riff.

O Cameron είναι εφευρετικός, δυνατός και groovy. Ο τρόπος παιξίματός του κρύβει μια μουσικότητα η οποία θα ‘πρεπε να διδάσκεται στα σχολεία.

Στη μουσική συνέβαλαν όλα τα μέλη του συγκροτήματος. Σε μία συνέντευξή του στο Rolling Stone, ο Kim Thayil είπε για το κομμάτι:

Το τμήμα του Matt στα drums είναι παράλογο, είναι τόσο γρήγορο και συντονισμένο.

Πήρα την κιθάρα μου, σκεπτόμενος: «Τι κάνουμε;»

Μου πήρε λίγο χρόνο για να καταλάβω τι συμβαίνει ρυθμικά και πού να τονίσω το ένα κι έτσι άρχισα να ακούω εκείνον τον στροβιλιζόμενο, καμικάζι ήχο, που ακούγεται στην αρχή.

Η σκηνοθεσία του video έγινε απ’ τον Eric Zimmerman, o oποίος επιμελήθηκε και το video για το ‘Rusty Cage’.

Μέχρι τώρα ο δίσκος είναι δυναμικός, τα υπόλοιπα κομμάτια όμως ενώ είναι στα ικανοποιητικά πλαίσια στα οποία μας συνήθισαν μέχρι τώρα, δεν έχουν σε μεγάλο βαθμό τη λαμπρότητα των πρώτων. Tα ‘Face Polution’ και ‘Somewhere’ είναι τα πιο «αδιάφορα» -από πολλές απόψεις- κομμάτια του δίσκου.

Έπειτα ακούμε το ‘Searching With My Good Eye Closed’, μία από τις πιο ψυχεδελικές στιγμές στην ιστορία του συγκροτήματος.

To τραγούδι αρχίζει με ένα τεράστιο intro, το οποίο χαρακτηρίστηκε από πολλούς κουραστικό. Στιχουργικά ο Cornell ξεδιπλώνει το ταλέντο του με τρόπο συχνά ακαταλαβίστικο για τον μέσο ακροατή.

Αντιφατικά μηνύματα, «οι στίχοι προορίζονταν να είναι διφορούμενοι και να δημιουργούν εικόνες», κι ένα εμβληματικό riff. Και ξαφνικά μπαίνει το ‘Room A Thousand Years Wide’ με αυτή τη ριφάρα και τα ανατριχιαστικά φωνητικά του Cornell και καταλήγει μ’ ένα ψυχεδελικό σαξόφωνο.

It seems he’s near me when I walk
One who loved what love denied
He lives these years that I walk blind
All these years can not be mine

Tomorrow begat tomorrow

Το ‘Mind Riot’ έχει μια χαρακτηριστική μελωδία στην αρχή και όσο προχωράει γίνεται όλο και πιο σκοτεινό.

Το ‘Drawing Flies’ κινείται σε blues-metal μονοπάτια και είναι η περίτρανη απόδειξη ότι ο Cornell μπορεί να τραγουδήσει όπως 10 άτομα μαζί.

Προτελευταίο κομμάτι του δίσκου και σίγουρα από τις καλές του στιγμές, το ‘Holy Water’ και ο δίσκος τελειώνει με το ‘New Damage’ που είναι σαν να επικρίνει κατηγορηματικά τη δεξιά κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών.

Το 2016, το ‘Βadmotorfinger’ συμπλήρωσε 25 χρόνια από την αρχική του κυκλοφορία και επανακυκλοφόρησε σε 4 συλλεκτικές εκδόσεις με ακυκλοφόρητες μίξεις, videos και έξτρα υλικό. Αν και για πολλούς επισκιάστηκε από την τεράστια επιτυχία του ‘Nevermind’ των Nirvana και του ‘Ten’ από Pearl Jam, φέρει την χαρακτηριστική ταυτότητα των Soundgarden και σύμφωνα με τα λεγόμενα του Cornell,

Aυτό το άλμπουμ ήταν το πιο αντιπροσωπευτικό του τρόπου ζωής της μπάντας.

Το 1992, ο δίσκος ήταν υποψήφιος για Grammy για την καλύτερη metal ερμηνεία και μέχρι το 1996 είχε γίνει διπλά πλατινένιος.

Συγκεκριμένα, πούλησε ένα εκατομμύριο αντίτυπα μόνο στις αρχές της δεκαετίας του ’90.

O Steve Huey του AllMusic, είχε δηλώσει τα εξής για το άλμπουμ:

Στιχουργικά, κάνει ένα κβαντικό άλμα στη συγκέντρωση και τη συνέπεια.

Η μουσική τους είναι εκπληκτικά εγκεφαλική και arty(;).

H rock στα καλύτερά της, ακόμα και τόσα χρόνια μετά, αυτός ο δίσκος μπορεί και ακούγεται φρέσκος και πολύ πιο ζωντανός από ορισμένες σύγχρονες κυκλοφορίες.

Soundgarden - Badmotorfinger / Εξώφυλλο
Soundgarden – Badmotorfinger / Εξώφυλλο