Συνέντευξη: Η Λένα Πλάτωνος είναι Straight On Music

Η πρωτοπόρος της ηλεκτρονικής μουσικής στην Ελλάδα, Λένα Πλάτωνος, μιλάει στο StraightOnMusic!
Η πρωτοπόρος της ηλεκτρονικής μουσικής στην Ελλάδα, Λένα Πλάτωνος, μιλάει στο StraightOnMusic!

Αποτελεί ένα ιδιαίτερο μουσικό κεφάλαιο για τα ελληνικά δεδομένα. Μουσικός και συνθέτις με αξιόλογο και πλούσιο έργο, κατόρθωσε να εισάγει τον ηλεκτρονικό ήχο στην ελληνική μουσική δημιουργώντας μια ιδιαίτερη και πρωτοποριακή καινοτομία. Συνεργάστηκε στο Τρίτο Πρόγραμμα με τον Μάνο Χατζιδάκι, μελοποίησε ποιήματα του Κώστα Καρυωτάκη, του Κ. Π. Καβάφη, του Τζιάνι Ροντάρι και στίχους της Μαριανίνας Κριεζή. Τραγούδια της ερμήνευσε η Σαβίνα Γιαννάτου, ο Γιάννης Παλαμίδας, ο Παντελής Θεοχαρίδης και η Μαρία Φαραντούρη. Ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσε  ολοκαίνουριος δίσκος της, ‘Ιερός Πόνος’, σε ποίηση του Γιώργου Χρονά. Με αφορμή την συναυλία της που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 5 Ιουνίου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, αυτήν την εβδομάδα φιλοξενούμε την Λένα Πλάτωνος.

-Τι σας οδήγησε να ακολουθήσετε το δρόμο της μουσικής;

Ένα πηγαίο ταλέντο που είχα και το οικογενειακό μου περιβάλλον. Συγκεκριμένα ο πατέρας μου, ο Γεώργιος Πλάτων, ο οποίος ήταν συνθέτης και πιανίστας στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Έπαιξα για πρώτη φορά πιάνο στα δυόμιση χρόνια μου. Η μελωδία που έπαιξα ήταν τα χριστουγεννιάτικα κάλαντα.

-Τι θυμάστε από τον πατέρα σας;

Τα καλύτερα. Καταρχάς, δε με πίεσε να μάθω νότες κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης. Έπαιζε μουσική μαζί με εμένα, αυτοσχεδίαζε και δημιουργούσε ένα ιδιαίτερο κλίμα. Του άρεσε να λέει ιστορίες πάνω στον αυτοσχεδιασμό και εγώ πέρναγα όμορφα. Τον παρακολουθούσα συναισθηματικά ταυτισμένη. Ανάλογα με τις ιστορίες που δημιουργούσε, έκλαιγα ή γελούσα.

-Πώς θυμάστε τα παιδικά σας χρόνια;

Τα παιδικά μου χρόνια τα θυμάμαι γεμάτα από μουσική και μοναξιά. Ήμουν μοναχοπαίδι και αυτό από μόνο του αποτελούσε μια μεγάλη δυσκολία…

-Τα εφηβικά σας χρόνια;

Τα εφηβικά μου χρόνια ήταν στιγματισμένα από το τραγούδι. Σε αυτήν την περίοδο το τραγούδι πήρε μεγάλες διαστάσεις μέσα μου. Άρχισα να ανακαλύπτω την ξένη μουσική. Τον Elvis Presley, τους Beatles, την Janis Joplin, τον Jimi Hendrix, τους Led Zeppelin…

-Σπουδάσατε στην Ακαδημία της Βιέννης όπου ήρθατε σε επαφή με την ροκ, την τζαζ και την ηλεκτρονική μουσική. Τι εμπειρίες αποκομίσατε;

Ήταν μια ενδιαφέρουσα εμπειρία. Κέρδισα πολλά πράγματα όσον αφορά τα μουσικά είδη που αναφέρατε.  Ήρθα σε επαφή με την μουσική των White Noise και γενικότερα με το κλίμα της πρωτοποριακής ηλεκτρονικής μουσικής. Οι White Noise με σφράγισαν και με επηρέασαν. Τα ακούσματα αυτά ωρίμασαν μέσα μου και έπαιξαν σημαντικό ρόλο στο μουσικό μου έργο.

-Μετά από αρκετά χρόνια προκύπτει η συνεργασία με τον Μάνο Χατζιδάκι στο Τρίτο Πρόγραμμα. Πώς ήταν η σχέση σας;

Ο Μάνος Χατζιδάκις με αγκάλιασε και με στήριξε όσο κανείς. Όταν άκουσε τα  τραγούδια της πρώτης φουρνιάς από τη ‘Λιλιπούπολη’, ξεχώρισε το ‘Τσιφτετέλι Της Γρίπης’ που το είχα γράψει εγώ. Αμέσως, μόλις το άκουσε πήρε τηλέφωνο στη δισκογραφική εταιρεία Lyra και μίλησε με τον Αλέκο Πατσιφά λέγοντάς του πως είχε ανακαλύψει μια κοπέλα με ταλέντο και ενδιαφερόταν για να τη βοηθήσει. Από τότε, με είχε δίπλα του και με καθοδηγούσε ανοίγοντάς μου συνεχώς νέους δρόμους στη μουσική.

-Σταθμός για το Τρίτο Πρόγραμμα ήταν η εκπομπή ‘Εδώ Λιλιπούπολη’ στην οποία αναφερθήκατε. Πώς την έχετε στο μυαλό σας;

Η ‘Λιλιπούπολη’ ήταν ένα πρωτοποριακό δημιούργημα για εκείνη την εποχή. Και για την σημερινή εποχή να σου πω την αλήθεια… Την έχουν βάλει στα νηπιαγωγεία και την μαθαίνουν στα παιδάκια. Είναι πολύ συγκινητικό. Πρόσφατα μου έστειλαν ένα βίντεο με μια ηχογράφηση από ένα σχολείο όπου τα παιδιά έπαιζαν όργανα και μαζί  με κάποια χορωδία τραγουδούσαν το ‘Ο Χορός Των Μπιζελιών’.

– Το ντεμπούτο σας στη δισκογραφία έγινε το 1981 με τον δίσκο ‘Σαμποτάζ’. Τι εμπειρία σας άφησε ο δίσκος αυτός;

Στο δίσκο αυτό χρησιμοποίησα για πρώτη φορά το συνθεσάιζερ με μια μεγάλη ευρύτητα. Συνεργάστηκα με τον Γιάννη Παλαμίδα και την Σαβίνα Γιαννάτου. Οι στίχοι ήταν της Μαριανίνας Κριεζή. Θυμάμαι ότι όλοι είχαμε έρθει πολύ κοντά με την παραγωγή του δίσκου και είχε διαμορφωθεί μια ωραία ατμόσφαιρα.

-Στη συνέχεια κυκλοφορεί ο δίσκος που μελοποιήσατε ποιήματα του Κώστα Καρυωτάκη. Τον δίσκο αυτό τον είχατε ετοιμάσει πριν από το ‘Σαμποτάζ’. Γιατί κυκλοφόρησε εκ των υστέρων; 

Αυτό συνέβη με παρότρυνση του Αλέκου Πατσιφά. Με πίεσε να μην τον κυκλοφορήσω ως πρώτο δίσκο για να μη πέσει βαρύ. Μελοποιημένη ποίηση… Μου είπε να βγάλω πρώτα κάτι πιο αντιπροσωπευτικό της εποχής.

-Ποιός θεωρείτε ότι είναι ο πιο αντιπροσωπευτικός σας δίσκος;

Οι ‘Μάσκες Ηλίου’ που κυκλοφόρησαν το 1984. Έγραψα τη μουσική, τους στίχους και έκανα και αρκετές καινοτομίες στο δίσκο αυτό. Επίσης, έβαλα το συνθεσάιζερ με περισσότερη τόλμη δίνοντας έναν πιο ηλεκτρονικό ήχο.

-Υπήρξε μια περίοδος δικής σας αποχής από τη μουσική. Πώς λειτούργησε αυτό σε εσάς;

Πέρασα μεγάλα χρονικά διαστήματα με μελαγχολία τα οποία ακολούθησαν μετά τον θάνατο του πατέρα μου. Υπήρξε στη συνέχεια ένα διάστημα όπου η μητέρα μου αρρώστησε και σε συνδυασμό με προσωπικούς μου λόγους αυτό μου δημιούργησε ξανά μια μελαγχολία. Εκείνο το διάστημα δεν είχα τη δύναμη να ασχοληθώ με τη μουσική. Τελικά, όμως, επανήλθα. Η μουσική είναι γραμμένη στο DNA μου και μου έδωσε το έναυσμα για να κερδίσω τη μάχη μου.

-Επανέρχεστε ξανά όμως και αυτή τη φορά με μια συναυλία. Τι  ακριβώς ετοιμάζετε;

Αυτή η συναυλία βασίζεται σε δύο μεγάλα μου έργα. Το πρώτο είναι ο ‘Καρυωτάκης’. Το δεύτερο είναι ένας κύκλος αγγλόφωνων τραγουδιών με τον τίτλο ‘Hope Is The Thing With Feathers’, τα οποία είναι βασισμένα σε ποίηση της Έμιλι Ντίκυνσον και είναι σε ύφος indie electronica. Η συναυλία θα πραγματοποιηθεί τη Παρασκευή στις 5 Ιουνίου στη Στέγη Γραμμάτων Και Τεχνών. Θα τραγουδήσει η Σαβίνα Γιαννάτου, η Αθηνά Ρούτση και η Sissi Rada, ενώ το κομμάτι της απαγγελίας θα το αναλάβει η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη. Σταθερός συνεργάτης, ενορχηστρωτής και μουσικός ο οποίος με βοήθησε αρκετά στη διαδικασία αυτής της οργάνωσης της συναυλίας είναι ο Στέργιος Τσιρλιάγκος. Εύχομαι ολόψυχα για τον κόσμο που θα έρθει να βιώσει και να ευχαριστηθεί έντονα αυτή τη συναυλία.

-Πιστεύετε στο Θεό;

Ναι, πιστεύω στον Θεό. Είναι, βέβαια, ένα ζήτημα αρκετά θολό στο να το εκλογικεύσω αλλά καθόλου θολό στο να το αισθάνομαι.

-Ποιο είναι το προσωπικό σας καταφύγιο;

Το σπίτι μου και οι φίλοι μου στις δύσκολες στιγμές.

– Τι είναι ο έρωτας;

Μια ισχυρή τάση για ένωση.

-Έχετε υπάρξει ερωτευμένη;

Πολλές φορές και σε έντονο βαθμό.

-Έχετε βιώσει την ευτυχία;

Αρκετές φορές.

-Πώς βιώνετε την καθημερινότητά σας;

Ασχολούμαι με την τέχνη και την επιστήμη και μου αρέσει να περνάω χρόνο με τους φίλους μου.

-Αν γυρίζατε το χρόνο πίσω, υπάρχει κάτι που θα αλλάζατε;

Θα άλλαζα τη σχέση με τη μητέρα μου. Θα ήθελα να ήταν πιο εγκάρδια και πιο ζεστή. Ήταν απορριπτικός τύπος η μητέρα μου. Ήρθε, βέβαια, η συμφιλίωση αλλά αυτό συνέβη προς το τέλος της ζωής της όταν πλέον είχε γίνει το κακό στη δική μου ψυχοσύνθεση.

-Τι άνθρωπος είναι η Λένα Πλάτωνος;

Τα τελευταία χρόνια έχω εξελιχθεί. Έχω μείνει αρκετά μόνη μου, έχω κάνει ενδοσκοπήσεις και μαζί με φίλους μου συζητώ συνεχώς τα θέματα της εσωτερικής ανάπτυξης.

-Τι σας έρχεται στο μυαλό όταν ακούτε τα παρακάτω ονόματα;

Μάνος Χατζιδάκις: έξυπνος

Μαριανίνα Κριεζή: πρωτότυπη

Σαβίνα Γιαννάτου: υπερευαίσθητη

Γιώργος Χρονάς: πολύ καλός συγγραφέας

Μαρία Φαραντούρη: η φωνή που με χάραξε

Αντώνης Μποσκοίτης: πολύ καλό παιδί και καλός φίλος

Κυρία Πλάτωνος ευχαριστώ πολύ για την επικοινωνία μας.

Και εγώ σε ευχαριστώ. Καλή συνέχεια.