Έλληνας συνθέτης που δραστηριοποιείται στο εξωτερικό. Έχει σπουδάσει σύνθεση κινηματογραφικής μουσικής και εδώ και αρκετά χρόνια μένει μόνιμα στο Λος Άντζελες όπου δραστηριοποιείται. Μουσικά του θέματα έχουν ντύσει κινηματογραφικές ταινίες και τηλεοπτικές σειρές όπως το ‘Land Of Leopold’, το ‘Las Vegas Story’, το ‘Revenge’ και το πολύ επιτυχημένο ‘Empire’. Αυτήν την εβδομάδα φιλοξενούμε στο StraightOnMusic τον Αλέξη Γράψα.
-Τι σου έδωσε το ερέθισμα να ασχοληθείς με τη μουσική;
Δεν ήταν ένα συγκεκριμένο ερέθισμα αλλά ένας συνδυασμός βιωμάτων και συγκυριών σε βάθος χρόνου. Το ότι θα ασχοληθώ με τη μουσική επαγγελματικά, έγινε ξεκάθαρο μέσα μου σε ηλικία περίπου 19-20 ετών, όταν συνειδητοποίησα ότι είναι η “γλώσσα” που μπορώ να καταλάβω καλύτερα από οποιαδήποτε άλλη. Αν και μπήκα στη διαδικασία να δοκιμάσω άλλα πράγματα, κατέληγα πάντα εκεί.
-Ποια ήταν τα μουσικά ακούσματα που σε επηρέασαν;
Άκουγα σχεδόν όλα τα είδη μουσικής και αναλόγως με την περίοδο που βρισκόμουν, δεχόμουν υποσυνείδητα την επιρροή τους. Κλασική, jazz, rock, pop, soul, electronic, hip-hop, world music – και φυσικά κινηματογραφική μουσική. Προσπαθούσα να ανακαλύπτω πάντα κάτι αξιόλογο και καινούριο σε οποιαδήποτε μουσική φόρμα και μορφή.
-Τι σπουδές πραγματοποίησες και τι εμπειρίες απέκτησες από αυτές;
Ξεκίνησα κλασικές σπουδές σε πολύ μικρή ηλικία -4 ετών περίπου- και λίγο μετά το Λύκειο πήρα δίπλωμα πιάνου και ανώτερων θεωρητικών. Δοκίμασα και άλλα όργανα στην πορεία όπως βιολί, κιθάρα, φλάουτο, αλλά δεν υπήρχε χρόνος για όλα. Στη συνέχεια έκανα ένα πέρασμα από jazz σπουδές και ασχολήθηκα αρκετά με αυτοσχεδιασμό και ενορχήστρωση. Μετά από μια υποτροφία που κέρδισα, κατέληξα να σπουδάζω σύνθεση κινηματογραφικής μουσικής στη Βοστώνη, που ήταν και ο τελικός σταθμός των ακαδημαϊκών σπουδών μου. Στην πράξη φυσικά παραμένω ακόμα μαθητής. Όλες οι εμπειρίες που αποκόμισα στην πορεία, ανεξαρτήτως χρονικής στιγμής, καθώς και τα άτομα, οι μουσικοί, οι δάσκαλοι με τους οποίους συναναστράφηκα μέσα σε αυτά τα χρόνια, έπαιξαν πολύ σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του μουσικού μου χαρακτήρα και με βοήθησαν να βρω τι είναι αυτό που θέλω να κάνω.
-Αν δεν είχες ακολουθήσει την πορεία του μουσικού τι άλλο θα σου προκαλούσε ενδιαφέρον να ακολουθήσεις;
Θαυμάζω πολύ τους ανθρώπους που αφιερώνουν τη ζωή τους σε ανθρωπιστικές οργανώσεις και φιλανθρωπικά ιδρύματα, οπότε θα προσπαθούσα να κινηθώ προς αυτήν την κατεύθυνση.
-Τι σημαίνει για σένα η Λευκάδα;
Εκεί γεννήθηκα και μεγάλωσα, οπότε είναι το σπίτι μου.
-Έχεις καθιερωθεί ως συνθέτης κινηματογραφικής μουσικής. Τι απαιτεί αυτή η ιδιότητα;
Πέρα από τις προφανείς μουσικές γνώσεις σύνθεσης πάνω σε διάφορα μουσικά ιδιώματα και στυλ, γνώσεις μουσικής παραγωγής, ενορχήστρωσης κλπ, η ιδιότητα αυτή απαιτεί άριστη αίσθηση δραματουργίας. Είναι απαραίτητη η σε βάθος γνώση της γλώσσας του κινηματογράφου αλλά και γενικότερα της αισθητικής της εικόνας, ώστε να μπορέσει κανείς να συνθέσει για οπτικοακουστικά μέσα και να επενδύσει μουσικά μια ιστορία.
-Ποιους θεωρείς σταθμούς στην καριέρα σου;
Νομίζω ότι θα ξεχώριζα την απόφαση που πήρα πριν 8 χρόνια να μετακομίσω στο Los Angeles, με σκοπό να βρεθώ στο κέντρο της παγκόσμιας βιομηχανίας του σινεμά, και να προσπαθήσω να εισχωρήσω στο χώρο της κινηματογραφικής μουσικής.
-Είναι δύσκολο να καταφέρει κάποιος να εδραιωθεί στο χώρο αυτό δεδομένου του ανταγωνισμού που επικρατεί;
Αποδείχθηκε πιο δύσκολο από ό,τι μπορούσα καν να φανταστώ.
-Υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που σου έδωσαν ευκαιρίες;
Σίγουρα, και είναι πολλοί για να τους απαριθμήσω. Ο χώρος λειτουργεί πάρα πολύ με γνωριμίες και η δικτύωση είναι απαραίτητη. Αυτό που έχω κρατήσει είναι ότι όταν κάποιος σου δώσει μια ευκαιρία να δουλέψεις πάνω σε κάτι, πρέπει να την εκμεταλλευτείς στο έπακρο, ανεξαρτήτως αν πρόκειται για μικρό ή μεγάλο project, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε πολλές άλλες συνεργασίες και γνωριμίες – μόνο και μόνο επειδή κάποιοι άνθρωποι του χώρου θα ακούσουν τη δουλειά σου.
-Ποια γνωριμία με άτομο από τον χώρο έχει μείνει χαραγμένη στο μυαλό σου και χάρηκες πραγματικά που τον γνώρισες;
Η γνωριμία μου με τον Thomas Newman.
-Ποιους συνθέτες κινηματογραφικής μουσικής εκτιμάς και σε έχουν επηρεάσει;
Είναι πάρα πολλοί και σίγουρα θα ξεχάσω αρκετούς. Εκτός από τον Newman που προανέφερα, ενδεικτικά αναφέρω (με τελείως τυχαία σειρά) τους Bernard Herrmann, George Delerue, Jerry Goldsmith, Ennio Morricone, Alexander Desplat, John Powell, Alberto Iglesias, Michael Giacchino, Alan Silvestri, Danny Elfman, Gabriel Yared. Φυσικά έχω επηρεαστεί εξίσου, αν όχι περισσότερο, από μεγάλους κλασικούς συνθέτες όπως Stravinsky, Debussy, Brahms, Rachmaninov.
-Συμμετέχεις στην επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά ‘Empire’. Πώς αισθάνεσαι για αυτήν τη συνεργασία; Τι απαιτήσεις δημιουργεί η διαδικασία της σύνθεσης;
Η επιτυχία και η απήχηση του ‘Empire’ δημιουργεί μια μεγάλη ευθύνη, αλλά ταυτόχρονα και μια μεγάλη πρόκληση σε όλους μας. Αισθάνομαι τυχερός που μπορώ και γράφω μουσική για μια τόσο αναγνωρισμένη τηλεοπτική σειρά που παρακολουθούν εκατομμύρια τηλεθεατές σε όλο τον κόσμο κάθε βδομάδα, παρόλο που οι συνθήκες μπορεί να γίνουν πιεστικές. Οι απαιτήσεις σε μουσικό επίπεδο είναι πολλές, αλλά το πιο σημαντικό είναι να μπορείς να ικανοποιείς το όραμα και τις δημιουργικές απαιτήσεις των σκηνοθετών ή παραγωγών, πάντα εντός ενός συγκεκριμένου προγράμματος – πράγμα όχι τόσο απλό όσο ακούγεται καθώς πολλές φορές το score για ένα επεισόδιο πρέπει να γραφτεί, ενορχηστρωθεί, ηχογραφηθεί, μιξαριστεί μέσα σε 3 με 4 μέρες.
-Υπάρχει κάποια τηλεοπτική σειρά στην οποία δεν συμμετέχεις αλλά θα ήθελες να τη ντύνεις μουσικά;
Από αυτές που έχω δει τελευταία μου αρέσουν πολύ το ‘House of Cards’ και ο πρώτος κύκλος του ‘True Detective’.
-Πώς είναι η καθημερινότητά σου;
Όταν βρίσκομαι σε περίοδο δουλειάς είμαι 12-14 ώρες τη μέρα στο στούντιο.
-Σου λείπει η Ελλάδα; Θα έπαιρνες ποτέ την απόφαση να επιστρέψεις οριστικά πίσω;
Φυσικά, μου λείπουν πολλά πράγματα από την Ελλάδα. Δεν μου αρέσει να είμαι απόλυτος οπότε δεν αποκλείω το ενδεχόμενο, απλά θεωρώ δύσκολο να συμβεί στο άμεσο μέλλον.
-Τι εύχεσαι για το μέλλον;
Σε προσωπικό επίπεδο υγεία. Σε διεθνές επίπεδο αλληλεγγύη. Και σε μουσικό επίπεδο ανανέωση.
-Αλέξη σε ευχαριστώ πολύ για την επικοινωνία μας.
Και εγώ σε ευχαριστώ.